• Vanilj

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Jag tror inte att mäniskan är byggd för att äta kött är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk. Mina barn är blandkost  dem för välja själv sen vad dem vill äta för jag vet om man blir vegetarian kan det vara svårt att börja äta kött igen även om man vill och jag tyckte heller inte jag hade tillräckligt med kunskap om kost för bebisar/barn för att ge dem vegetarisk men jag förstår dem som ger sina barn vegetarisk kost.

Vad tycker ni och varför tror ni att mäniskan är byggd för att äta kött eller inte byggd för det?

Om man kollar på mäniskan tänder så har vi inga huggtänder som djur har när dem äter kött. Vi liknar gorillan invändigt med tänderna osv hur vi smälter maten.

Köttet ruttnar även i magen eftersom det tar så lång tid att smälta för oss mäniskor!

Ha det så gott!

smil.jpg
    Man lär så länge man lever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 00:53:32:
    Tar tillbaka att kött rutnar i magen har läst i en bok för längre sen men vet inte om det stämmer längre.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?
  • Enkiteng

Vi är allätare, det är en av anledningarna till att människoarten blivit så framgångsrik och kunnat spridas till så många olika miljöer. Man behöver inte ha "rovdjurständer" för att vara köttätare. Många djur äter kött då det finns tillgängligt och jagar mindre djur som insekter, fågelungar och smågnagare, trots att de inte har stora huggtänder. Ex-vis schimpanser, grisar, råttor och ekorrar.

Människans tänder, mage och tarm är lite mittemellan de typiska växtätarnas respektive köttätarnas.

Vissa saker anpassas ocså efter den diet man äter, tex har jag läst att eskimåer (som nästan bara lever på kött) har surare magsyra än de som äter mer vegetabilisk föda. Tarmfloran kan också ändras. Så har man varit vegetarian/vegan en längre tid mår man säkert inte helt bra vid en ev övergång till blandkost.

• Mary Lo

En fråga till jenni med ie och Vanilj (och andra som inte äter kött) även om det är OT:

Är det inte lättare idag att vara vegan/vegetarian än det var för....säg 10 år sen? Utbudet av bra "köttfri" på restauranger och vanliga affärer lär ju vara bättre än då.
  • lluvia

Jo jag upplever att det är mycket lättare vad det gäller utbudet.

Fast det är fortfarande förvånansvärt mycket gnäll på människor man möter.

Är du vegetarian?! Varför är du vegetarian? Är det inte jobbigt att vara vegetarian? Jag skulle aaaaaldrik "klara" mig utan kött! osv osv.

Harmlösa frågor kan tyckas men när man får dem för trettiofjärde gången börjar man tröttna. Tänk om jag skulle fråga ut köttisar i samma utsträckning. Suck.

• Mary Lo
    lluvia skrev 2007-04-01 17:23:24 följande:
    Jo jag upplever att det är mycket lättare vad det gäller utbudet.Fast det är fortfarande förvånansvärt mycket gnäll på människor man möter. Är du vegetarian?! Varför är du vegetarian? Är det inte jobbigt att vara vegetarian? Jag skulle aaaaaldrik "klara" mig utan kött! osv osv.Harmlösa frågor kan tyckas men när man får dem för trettiofjärde gången börjar man tröttna. Tänk om jag skulle fråga ut köttisar i samma utsträckning. Suck.
    Jag vet. Jag är ju själv en sådan person. Skjut mig.
  • Enkiteng

Föruttnelse är ju en form av nedbrytning mha bakterier, och i tarmarna har vi ju en hel del bakterier som jobbar med maten, kanske är det därifrån "förruttnelsemyten" kommer?

• Gumlan
    Mary Lo skrev 2007-04-01 17:19:41 följande:
    En fråga till jenni med ie och Vanilj (och andra som inte äter kött) även om det är OT:Är det inte lättare idag att vara vegan/vegetarian än det var för....säg 10 år sen? Utbudet av bra "köttfri" på restauranger och vanliga affärer lär ju vara bättre än då.
    lättare och lättare... ROLIGARE skulle jag vilja kalla det När jag slutade äta kött kunde man inte gå ut och få något vegetariskt på en resturang... trist, men ekonomiskt
  • Misfits

Kanske i början i mänskligehetens vagga var vi mera köttätare än nu. Efter evulutionens gång lärde vi oss att även äta frukt och grönt, ta tillvara det vegetariska från nautren.

Därför har vi inte så stora huggtänder längre

• LinaFalk

Glass moderator: Javisst gjorde människan så! MEN det naturliga i det hela kan jag inte förstå? Det kan vara naturligt att ta larver, döda djur etc,men det är inte naturligt att äta en älg eftersom det krävs verktyg till det. Jag skulle vilja se dig springa ifatt en älg och slita sönder den i stycken, det kan du inte för du är inte snabb nog, dina naglar är för klena och dina tänder klarar det inte....
    Att det är naturligt att äta kött för att man gjort det i "alla" tider är ungefär lika dumt som att säga att det är ok med våldtäkter för det har folk också gjort i alla tider...

Brukshund med fart - Collie såklart
Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?