• Morrizz

Engelska Tråden *** del 6 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 09:06:08:
    Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.

Senasta listan för tråden:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m20100254.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***
  • Mamma till Meja

fast tyvarr maste pass nu sokas genom ambassaden i London

• Sjuttiosjuan

Har fragat tidigare men provar igen: Ar det nagon svensk(a) har som ar egen foretagare i Storbrittanien?

ps. jag skrev ett mejl haromdan till min systers man dar jag skrev: "Eftersom du vet sant har tankte jag att jag skulle hora med dig.." Det tyckte han blev kul nar han laste det och jag fattade inte forst varfor, innan jag kom pa: "hora".. suck :)

• Mamma till Meja

sjuttiosjuan - jag vet, jag brukar febrilt tanka pa andra ord att anvanda i stallet

• Morrizz

Det här med att inte ha å,ä,ö på sitt tangentbord kan man lätt fixa själv.
    citerar en okänd källa från ett datorforum;
    ---------
    Det enda du behöver göra för att använda datorn som om den vore köpt i Sverige är att lägga till svenskt tangentbordslayout i kontrollpanelen. Funkar fint både i Windows och linux.
    hur väl det funkar för dig beror mest på hur beroende du är av att det finns symboler på tangenterna, detta då vissa specialtecken flyttar på sig.
    Exempel:
    Den knapp som sitter till höger om L ger ö resp Ö (utan shift / med shift) med svensk tangentbordslayout och : resp ; med amerikanskt.
    Det betyder att på knappen där Sverige har punkt och kolon så står det punkt och större än ( . och > ) med andra ord, det är inte bara åäö du behöver bry dig om eftersom de innebär följd effekter.

---------------

Här är en bild som visar i kontrollpanelen hur man lägger till ett till språk.

Hoppas ni fattar hur det går till

• YokohamaNr2

Morriz,
    Vet du mojligen hur det funkar med MAC? jag vet hur jag far svenskt tangentbord sa att jag kan anvanda a, a och o men problemet ar att da flyttar sig fragetecken och dylikt och jag har ingen aning om var de tar vagen

• Googels
    YokohamaNr2 skrev 2007-07-12 17:05:43 följande:
    Morriz,Vet du mojligen hur det funkar med MAC? jag vet hur jag far svenskt tangentbord sa att jag kan anvanda a, a och o men problemet ar att da flyttar sig fragetecken och dylikt och jag har ingen aning om var de tar vagen
    Här kan du se den svenska keyboad layouten. Om man för musen över Caps, Shift och AltGr så ser man vilka alternativ tangenterna får.

www.microsoft.com/globaldev/keyboards/kbdsw.htm

Kommer jag ihåg rätt så är det i stort sätt samma på en MAC, största skillnaden är väl att det finns en annan kontrol/apple tangent där, fast det var ett antal år sen jag använde en MAC så det är kanske mer som skiljer.
  • Nim

Sjuttiosjuan, jag har eget foretag sedan Sept 05. Vad undrar du?

• Sjuttiosjuan

Hej Nim!

Jag har en miljard fragor, de flesta vet jag inte ens vilka de ar an...

Mest av allt vill jag nog ha kontakt med nagon som har startat ett foretag har, fa lite information om hur du lost finansiering, vad du har for typ av verksamhet och vilka svarigheter du stott pa. Var du bor hur bra du tycker att det gar och sa vidare! Vore super om du har ork och lust att prata om detta, men kanske borde gora det utanfor traden.. inte lika intressant for alla kanske.

• Cybele

När jag var hemma i Sverige senast, skulle jag ordna bankkonto till min dotter och lite annat. Det var lite krångligt eftersom man som utlandssvensk är specialfall!

Jag kom också på att när man gör registering av namn, så läggs barnet inte in korrekt i folkbokföringen. Jag skriver mer om det här:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22750856.html

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***