• Morrizz

Engelska Tråden *** del 6 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 09:06:08:
    Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.

Senasta listan för tråden:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m20100254.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***
  • Morrizz

Sverige som är så världsberömt på att ha koll på varenda myra i myrstacken

Jag har en annan lustig historia som handlar om Försäkringskassan.
    Min sambo är f.n. inte registrerad i Sverige (alltså har inget personnummer etc) då vi reser så mycket fram och tillbaka till UK har han inte behövt göra det än. Men eftersom vi  har gemensam vårdnad för dottern så var skatteverket bara "tvungna" att lägga till 4 nollor i personnummerdelen i deras blanketter. Alltså bara för att något måste det stå i deras papper
    Hänger ni med?
    Det gjorde iaf inte en tjänsteman på Försäkringskassan för hon sa "jamen...han har ju ett personnummer" 

Fast det vore ju himla läckert om man hade ett personnummer som var så:
    Tex; 19770909-0000

• Cybele

Ja, fast din man skulle i alla fall inte kunna ha det - "0" är ju en jämn siffra!!

• Sjuttiosjuan

vilken dumsnut pa forsakringskassan :)
    har for mig att forr borjade alla icke svenskfoddas fyra sista pa 9, men det slopades nar man kom pa att det latt gick att urskilja vem som ar fodd i Sverige och inte genom personnumret..

• bebbe2005

tja, apropå personnr.. min son är nu nästan 10 månader, född utomlands och har därför fått ett svenskt personnr med "utlandssvensk" kännetecken, så att säga, dvs de lägger på +60 pa datumet... så om man är född den 21 november 2006 blir personnr t.ex. 071181-xxxx

tja, så långt inga problem! Tills man dock kommer hem till sverige, blir sjuk och går till vårdcentralen. trots att man då är svensk medborgare OCH har ett personnummer, så måste läkaren ansöka om ett "reservnummer", för utlandssvenska personnummer kan inte matas in i "systemet" - HUR dumt är nu det, da kan de ju lika gärna slopa utlandssvenska personnr om de inte fungerar i Sverige så snart man behöver använda dem i en vanlig situation, om ni förstår vad jag menar! Det var urfånigt, behandlingen för min son blev trög och tog längre tid för att hans personnr inte fungerade i systemet och de behövde ödsla en massa tid pa att skaffa ett reservnummer! Nä, fy så byråkratiskt!

• bebbe2005

äsch, personnumret i mitt exempel oven blir såklart 061181-xxxx!

• Rutiga Rutan

Hurra ! idag fick vi ett brev från Home Office som sa att vår ansökan (jag, maken och sonen) om brittisk medborgarskap gick igenom !!

Nu ska jag bara sjunga sången, svära eden och ta borgmästaren i hand på en cermoni - förhoppningsvis snarast - och då får vi certifikatet om brittiskt medborgarskap.

Tjoho!

• Jumblie

Grattis, hoppas ni klarar sångtestet också!

• Morrizz

hihihi visst var det väl; God shave the Queen

• Mamasnest

Grattis grattis! Undra om det skulle funka med den franska national sången, den är jag väldigt bra på.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***