• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • enlitenbitkaka

Men hur "lever" man kristet då? Måste man vara extremist för att vara kristen på "riktigt"? Jag är kristen och troende men inte aktiv i Svenska Kyrkan. Jag dricker alkohol då och då, jag har sex före äktenskapet och kommer skaffa barn innan vi ingått äktenskap....

Mina barn ska döpas då både jag och sambon är döpta och medlemmar av Svenska kyrkan.

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Mozarts Nachtmusik
    Sallisen skrev 2007-05-07 14:01:20 följande:
    Håller med TS. Dop borde, i likhet med de första kristna, vara trosdop och inte barndop. De första kristna döptes först efter att de fått kunskap och blivit övertygade. Att ta ställning åt sitt barn kan aldrig vara rätt!
    instämmer
  • NINACRT

tror ngn att barn som skriker under dopet, skriker pga att de inte vill bli döpta?

• Sallisen
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-08 14:20:51 följande:
    Men hur "lever" man kristet då? Måste man vara extremist för att vara kristen på "riktigt"? Jag är kristen och troende men inte aktiv i Svenska Kyrkan. Jag dricker alkohol då och då, jag har sex före äktenskapet och kommer skaffa barn innan vi ingått äktenskap....Mina barn ska döpas då både jag och sambon är döpta och medlemmar av Svenska kyrkan.
    Är det extremism att följa Bibelns bud?!

Att dricka alkohol är förresten helt okej enligt Bibeln. Att vara beroende däremot inte.
  • enlitenbitkaka
    Sallisen skrev 2007-05-08 18:20:31 följande:
    Är det extremism att följa Bibelns bud?! Att dricka alkohol är förresten helt okej enligt Bibeln. Att vara beroende däremot inte.
    Nej, min poäng var mer att man kan vara kristen även fast man inte lever direkt efter Bibelns ord. Uttryckte mig lite plumpt bara.
  • Sallisen
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-08 18:27:48 följande:
    Nej, min poäng var mer att man kan vara kristen även fast man inte lever direkt efter Bibelns ord. Uttryckte mig lite plumpt bara.
    Okej... ja, så kan man ju tycka!
  • Datja
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-08 18:27:48 följande:
    Fast det var ju inte det jag ifrågasatte.... Om du är troende så förstår jag ju absolut att du döper dina barn. Frågan var mest varför icke troende gör det i kyrkan...
  • enlitenbitkaka
    Datja skrev 2007-05-08 20:45:58 följande:
    Fast det var ju inte det jag ifrågasatte.... Om du är troende så förstår jag ju absolut att du döper dina barn. Frågan var mest varför icke troende gör det i kyrkan...
    Jag fattade din fråga som att du ville veta varför man generellt valde att döpa och viga sig i kyrkan. Dvs. pga tradition, för att "alla andra" gör det eller för att man är troende.
Svar på tråden Varför dop??