• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • sussiegull

det ar ju inte sa att man dops in till en 'farlig sekt' eller forsamling! bara for man ar dopt behover man ju inte knytas till den forsamlingen eller sympatisera med dom alls. vad ar det som ar sa hemskt med att lata sitt barn dopas? barnet kommer sjalv att bestamma sig i alla fall. om jag doper mitt barn som sen blir buddhist sa ar det helt ok for mig!

• Sundström
    sussiegull skrev 2007-05-15 11:52:45 följande:
    det ar ju inte sa att man dops in till en 'farlig sekt' eller forsamling! bara for man ar dopt behover man ju inte knytas till den forsamlingen eller sympatisera med dom alls. vad ar det som ar sa hemskt med att lata sitt barn dopas? barnet kommer sjalv att bestamma sig i alla fall. om jag doper mitt barn som sen blir buddhist sa ar det helt ok for mig!
    Varför då inte ha en namngivningsceremoni istället. Om man nu inte är kristen.  De kan vara mycket fina. Så kan barnet få bestämma själv om h*n vill döpas då dopet har en viktig betydelse i kristendomen.
  • Smilla1977

Sallisen:

vill inte vara respektlös, men lite komiskt att du ser det på det viset..
    Det är ju inte vuxendop direkt när man är ca 14-15 år heller, eller hur?

Och det är ju inga konsekvenser av att lämna Svenska Kyrkan, om man så vill i vuxen ålder, som det är t ex när man väljer att lämna JV.

• Sallisen
    sussiegull skrev 2007-05-15 11:52:45 följande:
    Man blir en medlem av en församling! Dvs du som förälder har tagit ett beslut om tro åt ditt barn... det får inte bestämma själv när det blir äldre, beslutet är ju redan taget. Blir barnet buddist senare så måste han/hon först gå ur den församling han blivit medlem i genom sitt ofrivilliga dop.
  • Sallisen
    Smilla1977 skrev 2007-05-15 12:00:51 följande:
    Sallisen:vill inte vara respektlös, men lite komiskt att du ser det på det viset..Det är ju inte vuxendop direkt när man är ca 14-15 år heller, eller hur?Och det är ju inga konsekvenser av att lämna Svenska Kyrkan, om man så vill i vuxen ålder, som det är t ex när man väljer att lämna JV.
    Som 14-15-åring kan man iaf ta beslut själv. Jag döpte mig som 15-åring, fullt medveten om vilket val jag gjorde.
  • Jossebell

"man bör inte ta ställning åt sina barn"

nä det låter ju nobelt men det gör vi ju ständigt i deras liv ändå under uppväxten så det spelar inte så stor roll utan barnet gör ju inte sitt aktiva val förräns tidigast vid konfirmationen.

Det visar sig i undersökningar att många i sverige är troende utan att vara kyrkligt aktiva. Därmed inte ett försvar till den relativt vanliga företeelsen av dop.

• Smilla1977

Sallisen:

ja DÅ tycker man att man är medveten om vad man gör, givetvis..man är ju inte ett ovetande spädbarn.
    Men man kan aldrig föreställa sig HUR det verkligen är , gällande konsekvenserna när/om man väljer att lämna när man uppnått myndig ålder (dvs då man VERKLIGEN räknas som vuxen).

Och jag vet ju vissa som döpte sig redan vid 11-12 års ålder, inte ovanligt..

Och , återigen, det är inte alls någon konsekvens av att välja att skriva ur sig ur Svenska kyrkan t ex.
    Så det är ju inte helt jämförbart.

• Sallisen

Jag har heller inte jämfört, så... jag bara påpekar att man bör få göra ett eget val. Vilket ett spädbarn aldrig kan göra...

• principisessan

Sallisen: Det går ju inte att jämföra kyrkans dop med att vara JV... det kan väl ändå ingen tycka??
    Och även fast man inte är ett spädbarn så är man inte myndig heller vid tex 12-13 år ålder. Man gör det man blivit lärd att göra hela sitt liv.
    Att ta ett så stort beslut som tonåring tycker jag är helt fel, hur ska man kunna besluta nåt sånt när man lagligt sett inte ens får skriva på ett autogiroavtal.
    Att gå ur svenska kyrkan är bara en formalitet, medan att gå ur JV är betydligt större än så, du får inte umgås längre med de andra i församlingen och förlorar hela din sociala trygghet.  

• principisessan

Men som svar på TS så är jag inte alls så mycket för dop i kyrkan.. har pratat om ne namn/välkomstceremoni mne inte övertygat sambon än.. han tycker astt det låter lite löjligt men jag ska väl övertyga honom
    Vill gärna ha fina sånger och sånt men inget religiöst tjafs

Svar på tråden Varför dop??