• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • Kristin24

Många gör det för det är tradition, men jag håller med dig TS, jag blir också irriterad när jag är på dop och hör prästen prata om Gud osv. Speciellt när jag vet att föräldrarna inte är kristna på det sättet.

Just därför har vi inte döpt Elsa, vi tror inte på Gud och vill då inte stå i ngn kyrka och se dumma ut. Nä det får hon bestämma själv sen när hon blir äldre. Kommande syskon med för den delen.

Man kan ju ha en namnfest istället , det börjar bli mer o mer poppis.

Go och glad Kexchoklad
  • Smilla1977

Jag var fullt medveten om vad jag gjorde också, när jag döpte mig.
    Men det händer verkligen mkt i ens mognad och man växer ju mentalt tills man är ca 20-22 år, tycker jag.
    Även om jag var väldigt mogen i tidig ålder, rent förnuftsmässigt, så är det ju erfarenheter och upplevelser som gör att man fortsätter att växa och därmed också ändra uppfattning om saker och ting hela livet eg.
    Men rent "vuxen"-mässigt så tycker jag inte att man formades till att bli en HEL vuxen människa förrän man passerat 20.
    Det hände MYCKET bara fr man var 18 år till 20 år och sedan ännu mer när man plötsligt var 22 år..

DÅ kanske jag var mogen isf att göra ett eget val i vilken jag församling jag ev skulle vilja döpa mig i.

• sussiegull

sallisen: men om man vill ga ur den forsamlingen ar val det ok? det ar val inga problem i teorin OM jag vill bli buddhist.

• Tottan
    Barnängen skrev 2007-05-15 09:17:26 följande:
    Jag tror inte på arvssynden. Alla barn föds syndfria!
    Då är du inte kristen då
  • gustafssons

tycker inte man ska döpa 0m man inte tror på det..

• gookie

ööh nää. ALLA är syndiga det kallaS ARVSSYNDEN, läs på lite kanske?
    Ja enligt bibeln men vem e det som säger att det e rätt? Jag kommer då inte se min bebis som syndig när hon kommit ut. Barn e ju helt oskulsfulla. Hemskt att det finns de som tror/anser det, stackars barn

• Tottan
    gookie skrev 2007-05-15 16:57:58 följande:
    ööh nää. ALLA är syndiga det kallaS ARVSSYNDEN, läs på lite kanske?Ja enligt bibeln men vem e det som säger att det e rätt? Jag kommer då inte se min bebis som syndig när hon kommit ut. Barn e ju helt oskulsfulla. Hemskt att det finns de som tror/anser det, stackars barn
    Bibeln är ju Guds ord enligt (ER) kristna. Ljuger Gud?
  • frk Murkla
    Sallisen skrev 2007-05-15 12:01:45 följande:
    Man blir en medlem av en församling! Dvs du som förälder har tagit ett beslut om tro åt ditt barn... det får inte bestämma själv när det blir äldre, beslutet är ju redan taget. Blir barnet buddist senare så måste han/hon först gå ur den församling han blivit medlem i genom sitt ofrivilliga dop.
    Njae! Så ser ju inte Svenska Kyrkan på saken! Barnet välkomnas till församlingen/Guds gemenskap. Valet att acceptera dopet gör barnet, eller rättare sagt ungdomen själv i samband med konfirmationen. Det beslutet tar inte föräldern!
  • Datja

Oj, har visst inte varit här o läst på ett tag.

Det verkar ändå som om ganska många "väljer bort" kyrkan. Kanske vi är på väg mot modernare tider och kan skapa nya egna traditioner istället för o hänga kvar vid dom gamla. Allt annat förändras ju...

• annne

Jag håller med dig, Datja! Jag förstår heller inte varför man döper sina barn om man inte är troende. Visst, jag gillar traditionen med det och och jag gillar verkligen kyrkan som "lokal" (för giftermål tänkte jag mest på), men jag skulle inte kunna döpa mina barn eller gifta mig i kyrkan för jag kan inte hålla med prästen ett endaste dugg. Jag var på dop för inte så länge sen och jag blev bara mer och mer övertygad om att det inte är något för mig!

Jag är döpt, konfirmerad, men har nu gått ur kyrkan. Jag tycker inte att man bör skriva in sina nyfödda i kyrkan om man inte är troende själv och jag tycker även att man är alldeles för ung för att ta detta beslut när man är 14-15 och konfirmeras också. (Hur många gör det av rätt anledning?)

Sen måste jag tillägga att kristendomen ju inte är något dåligt. Jag tycker att det verkar vara en bra religion och jag tror att många finner trygghet och lycka där. Så jag är inte emot folk som är kristna, så ni inte missförstår mig.

Svar på tråden Varför dop??