• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • RadixLecti

Jadu, TS...

Om vi säger så här: på min lillebrors dop drev prällen satan ur en 6-månaders baby.
    Min lillasyster blev inte döpt om vi säger så...
    Och ingen i familjen är längre medlem i Svenska kyrkan.
    Min dotter hade namnfest, till svärföräldrarnas förtret.

Jo, man blir mörkrädd.

• catmat

Hej
    Jag hade namn fest när min dotter skulle få sina namn. Jag tycker att man ska välja själv om man vill bli döpt.

• annne

RadixLecti - Nu blev jag nyfiken. Vad hände på dopet? Måste ju vart nåt stort om alla gick ur kyrkan efter detta... :)

• catmat

Hej
    När min son Victor dog så tillkallade avd en präst och det första som prästen sa att det var guds vilja att min son dog.

Det är orsaken till att jag inte döpte min dotter i kyrkan eftersom jag inte längre tror att gud är god.

• annne

catmat - Åh, jag blir så arg. Hur kan en präst säga så? Precis som om DET skulle vara någon tröst? Jag förstår att ni inte döpte dottern!

• RadixLecti
    annne skrev 2007-06-22 11:26:14 följande:
    RadixLecti - Nu blev jag nyfiken. Vad hände på dopet? Måste ju vart nåt stort om alla gick ur kyrkan efter detta... :)
    Vi tyckte mest att det knappast kan finnas något mer oskyldigt än en sexmånaders baby... och här kommer prällen och driver ut satan ur honom. Ingen i familjen var religiösa innan, men efter det bestämde vi oss för att inte sponsra en sån snedvriden kyrka.
  • annne

Men hurdå "drev ut satan"? Sa han att han gjorde det?? haha..

RadixLecti skrev 2007-06-22 12:12:30 följande:
    Vi tyckte mest att det knappast kan finnas något mer oskyldigt än en sexmånaders baby... och här kommer prällen och driver ut satan ur honom. Ingen i familjen var religiösa innan, men efter det bestämde vi oss för att inte sponsra en sån snedvriden kyrka.
  • RadixLecti

Yep.

Nu är det ju 18 år sedan, men något i stil med "I Herrens namn driver jag satan ur detta barn, och låter honom ingå i guds gemenskap."

Jisses.

• annne

hahaha!! Ja, de är allt för roliga. :D
    Men så tror jag inte att alla säger, inte idag iaf. :)

RadixLecti skrev 2007-06-22 12:35:14 följande:
    Yep.Nu är det ju 18 år sedan, men något i stil med "I Herrens namn driver jag satan ur detta barn, och låter honom ingå i guds gemenskap." Jisses.
  • fyran

Va roligt att se att dopet diskuteras så, och roligt att se att många verkligen funderar på vad dopet innebär.

Jag tänkte bara komma med några kommentarer till inläggen, som teolog och präst i svenska kyrkan.

Arvssynden säger absolut inte att det lilla nyfödda barnet är syndigt, självklart är det helt oskuldsfullt! Men arvssynden är den mänskliga naturen att göra det som inte är gott. Men innan man kan välja mellan rätt och fel, gott och ont så kan man inte heller synda (göra fel/missa målet). Under dopgudstjänsten så ber vi en befrielsebön, den lät säkert annorlunda förr men nu låter den så här: "Gud, du som ensam räddar från allt ont, befria NN från mörkrets makt, skriv in hans/hennes namn i Livets bok och bevara honom/henne i ditt ljus, nu och alltid." En bön om att den som döps ska få leva i det goda och göra det goda, för oavsett hur vi ser på frågan om Guds existens så är det svårt att förneka att det finns gott och ont i världen.

Detta om arvssynden. Dopet är en gudstjänst där vi, som några sagt, överlämnar barnet i Guds händer. Men inte som något offer eller så. Jag brukar säga så här: I dopet så lämnar vi över barnet till Jesus som lovade att vara med oss alla dagar till tidens slut, och vi välkomnar det in i vår kyrka. Men eftersom vi människor har en fri vilja så finns konfirmationen, där får man bekräfta sitt dop. När helst man vill så kan man ju faktiskt säga att "nej, jag tror inte på Gud" och då är det inte mer med det. Och om man inte längre tror på Gud så blir väl dopet bara en ceremoni en gång i tiden, utan innebörd, eller vad säger ni?

Svar på tråden Varför dop??