• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • frk Murkla

Men hur troende måste man vara för att räknas då? Om du tror att det finns något mer, att det kaske/troligen är kristendomens Gud? Om du tycker att cermonin i kyrkan är vacker och stämningsfull, att det talar till ditt hjärta. Tycker du att den personen ska ha rätt att känna att den vill döpa sitt barn? Eller krävs det mer? Väckelsetro? Att man i princip "vet"? Var går gränsen, tycker du, för att andra inte gör fel eller är underliga i dina ögon? I Svenska kyrkans ögon? Hur borde Svenska kyrkan se på saken?

• The Fairy

Det känns som om det har försvunnit massa inlägg?! Har debatten varit hetsk?!

• sussiegull

tycker dop ar jattefint, om man ber om att halla Guds hand over sin lilla bebis ar val inte det fel, att fa lite 'extra' beskyddelse....ska def. dopa mina barn!

• gookie

Mitt barn ska inte döpas vi har båda gått ur svenska kyrkan. Sist jag var på dop så var det mitt brorsbarn som döptes. Prästen pratade mest om hur syndiga vi människor e. Jag reagerade häftigt. Tyckte inte det passade in det han sa på ett barndop. Vi ska ha en namnfest för vårat barn istället;.)

• gealach

Ingen av oss är kristna, vi har båda gått ur kyrkan och är överens om att inte döpa ett eventuellt barn. Varför ska man genomgå en ceremoni där barnet tas upp i en församling man själv inte tillhör?

När vi gifte oss var vi lika överens om att det skulle bli borgerligt.

Sedan är jag ganska likgiltig inför hur andra gör, jag ställer mig bara frågande till folk som döper sina barn och på fullt allvar tror att barnet får sitt namn på det viset, det visar ju att de inte fattat vad dopet går ut på, och då blir jag lite fundersam, hur kan man genomgå en religiös ceremoni med sitt barn utan att veta vad den går ut på?

• Tacksam för livet

Barnen tillhör Gud!

• Rebecca G
    Tacksam för livet skrev 2007-05-14 21:20:42 följande:
    Barnen tillhör Gud!
    Det var det dummaste jag har hört!!!
  • gookie

Barnen tillhör Gud!Hoppas du driver med mig :-/

• gookie

Barn föds syndiga
    Det där måste definitivt vara ett skämt, eller??

Svar på tråden Varför dop??