• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • The Fairy
    Tottan skrev 2007-05-14 19:48:25 följande:
    Barn föds syndiga
    [/citat]

Tacksam för livet skrev 2007-05-14 21:20:42 följande:
    [citat]
    Barnen tillhör Gud!
    *ROFL*
  • Fröken85

Ja, det är klart att barnen tillhör gud. Det var ju verkligen han som låg där mellan lakanen med blivande mamman....... *ler*

• W Panthera tigris
    Fröken85 skrev 2007-05-14 23:05:28 följande:
    Ja, det är klart att barnen tillhör gud. Det var ju verkligen han som låg där mellan lakanen med blivande mamman....... *ler*
    hahahahaha trådens bästa komentar
  • Roskind

Jag vill verkligen inte döpa mina kommande barn, jag ser inte mig själv som kristen och jag lever inte som en sådan så varför ska jag döpa mina barn för att det är tradition?

Mina barn kan sen välja själva ifall de vill bli kristna eller vad de nu känner för.

Var på dop för ett tag sedan och jag blev fasiken mörkrädd när prästen sa detta.

"Härmed befriar jag dig från mörkrets makter och välkomnar dig in i guds familj"

Han kanske hade sett för mycket på Sagan om Ringen eller Star Wars vad vet jag?

• Stjärnskott

hejsan!
    jag vet inte vart du har varit på dop någonstans, men när vi döpte min son, kusin å i princip alla dop jag varit på så har vi valt låtar/sånger själva, och vi valde att inte ha så mycket psalmer utan mer fina sånger om att vi älskar vår son.
    man kan även välja lite grann själv vilka texter som ska läsas.
    och dopet innebär ju att gå med i svenska kyrkan och eventuellt den kristna tron.
    så "att offra sitt barn till gud" är lite överformulerat.
    att döpa sitt barn innebär heller inte att man behöver leva kristet, hur man nu gör det. när barnet blir sådär 14 år nånting så kan man ju konfirmera sig, och konfirmation är att man säger "ja" till att vara döpt, att vara med i svenska kyrkan. men inte ens då är man på nåt sätt bunden till att behöva tro, eller att leva kristet.
    jag valde att döpa min son, då jag själv är troende, döpt och konfirmerad i svenska kyrkan. och jag vill att han ska ha någon vid sin sida.
    och jag vill definitivt inte vända ryggen till nåt som inte kan vara negativt :D
    tack för mig!

• annagumman

Jag håller helt med! Jag får rysningar av allt Guds snack i kyrkan!
    Ska inte heller döpa våra barn.

Både jag och min sambo har gått ur Svenska kyrkan trots att vi båda är döpta och konfirmerade. Så det blir borgelig vigsel för vår del.

Bestämde mig egentligen för vad jag tyckte om kyrkan redan bnär jag konfirmeade mig men ville vänta med att gå ur tills jag visste vad jag ville. Så gjorde det 2004. Nu är jag helt säker på vad jag känner.

Däremot respekterar jag människor som döper sina barn om dom tror på kyrkan och vill föra vidare traditionen. Bara ni förstår mig också. För det är OFTA vi får tusen frågor varför vi INTE ska döpa våra blivande barn!

• Tottan
    gookie skrev 2007-05-14 21:45:16 följande:
    Barn föds syndigaDet där måste definitivt vara ett skämt, eller??
    ööh nää. ALLA är syndiga det kallaS ARVSSYNDEN, läs på lite kanske?
  • hoppsan87

Inte lever kristet? Så firar inte jul, inte påsk..? Advent? Och tycker det är helt värdelöst att vara ledig på kristi flygare (kristihimmelsfärd)?
    Vi lever nog alla, mer eller mindre kristet även om inte alla är troende kristna..

Jag tycker att det är en viktig del att genomgå dop och konfirmation och bröllop och begravningar i kyrkan, och man måste inte vara "bokstavstrogen" till det som står i bibeln (som ju är skriven är ett antal männsikor under flera hundra år) eller det som prästen säger i kyrkan, utan man kan plocka ut det som låter bra och antingen ignorera resten eller helt enkelt tala om innan vad ni vill ska sägas/inte sägas under er stund. Och man kan sjunga vilka sånger man vill också - bestäm själv!

Själv växte jag upp i kyrkan, men är inte troende kristen för det. Tyckte att det var väldigt roligt och älskade kyrkis (kyrkans barntimmar). Pratade mycket om etik, att uppskatta varandra och naturen och så "historierna" i bibeln, kändes som vilken saga som helst..

Det är något som jag vill skänka mina barn så får de tro precis vad de vill sedan! Som varför vi firar advent, jul och påsk..
    Nu kommer väl de inte "bo" i kyrkan eftersom jag inte går dit så ofta, men kyrkis kommer det att bli och de lär ju inte missa när mamma läser julevangeliet på julafton...

• Barnängen
    Tottan skrev 2007-05-15 07:54:40 följande:
    ööh nää. ALLA är syndiga det kallaS ARVSSYNDEN, läs på lite kanske?
    Jag tror inte på arvssynden. Alla barn föds syndfria!
  • Sallisen

Ett dop går aldrig att göra ogjort.... barn döps IN I en församling, en församling som de kanske inte ALLS sympatiserar med när de växer upp!

Nej, man bör verkligen inte ta ställning åt sina barn, låt dem göra sina egna val i livet!

Svar på tråden Varför dop??