TS
Förstår att det är jobbigt för dig. Jag har inget råd som förälder direkt då jag är mamma till en 9-månaders son, men jag kan försöka iaf.
Jag tror inte riktigt på belöning/bestraffnings-metoden, utan jag är mer inne på att visa tjejen att du bryr dig. Sätt dig ner med henne (i nycktert tillstånd) och förklara i lugn stämma att du är oroligt för hennes skull. Hon vet säkert att hon inte bör dricka alkohol, hon har ju skött sig förut, men hon kanske behöver lite stöd och råd från en pappa som bryr sig?
Det finns en dansk familjeterapeut som heter Jesper Juul. Han har bland annat skrivit en bok som heter "Ditt kompetenta barn", läs den. Det står mkt vettiga saker i den. Om du inte vill plöja igenom den så har han också skrivit en som heter "Här är jag, vem är du?" som tar upp det viktigaste. Båda finns på biblioteket, om inte annat så på fjärrlån.
I övrigt så kan jag väl bara säga att hon är på väg att hitta sig själv, hon testar sina egna begränsningar och försöker hitta sin egna speciella identitet. Det är lätt hänt att man som förälder trampar över gränserna i sina försök att hjälpa, och det kan förstöra mer än att stötta.
Och du, när jag var 15 träffade jag en kille som är 7 år äldre än mig, jag lyssnade på Eddie Medusa och jag drack mer alkohol än vad som var tillåtet för mig. Nu, 6 år senare, är jag gift med killen jag träffade som 15-åring, vi blev föräldrar i sommras och vi har det bra ställt och är skötsamma. Det kan gå vägen, jag lovar