• Anonym (Hjälp)

Atarax

Min pojkvän har fått Atarax utskrivet av sin läkare..

Nu har vi bråkat om det för jag säger att Atarax är beroendeframkallande men han säger att det inte är det..

Snälla Hjälp är det beroende framkallande eller inte???

• Svar på tråden Atarax
  • JessieZ

Så jag ska inte ge henne antihistamin mot eksem utan låta henne klia upp stora vätskande sår som istället behandlas men antibiotika och starka kortisonsalvor?

• A flikka

JessieZ: Om läkaren har skrivit ut det vid behov är det väl klart att ni ska ge henne det!? Tror inte att folk på den här tråden har läkarutbildning :)

• mippe

I faktisk, medicinsk mening är Atarax inte beoendeframkallande (dvs de ger ingen abstinens efter bruk) MEN all medicin som man "trivs" med kan naturligtvis skapa ett psykiskt beroende och få en tro att man inte skulle kunna klara sig utan dem.

• systernegativ

Angående att gå omkring som ett lik av Atarax:

Dåsighet är en vanlig biverkning av Atarax som drabbar 1/100 personer. Men bara för att det är en vanlig biverkning och SandvikenMamma upplevde sig onormalt trött av dem, så innebär det ju inte att JessieZs dotter per automatik upplever samma trötthet. Biverkningar slår ju olika ut på olika personer.

• JessieZ

Sant sant...men det är lite konstigt att det är så upprörda känslor om atarax när det finns betydligt starkare mediciner.

• SandvikenMamma

Vem säger att det inte kommenteras någonting om de starkare medicinerna då

JessieZ skrev 2007-05-23 20:28:49 följande:
    Sant sant...men det är lite konstigt att det är så upprörda känslor om atarax när det finns betydligt starkare mediciner.
  • Anonym (nej)

Dom är i n t e beroendeframkallande! Jag äter dom själv vid behov, vilket är mer och mer sällan. Dom hjälper till om man t ex får ångestattack, att lindra den. Stöd pojkvännen istället för att ge han nedåt puffar, det spär bara på hans ångest!

• JessieZ

Ska jag då kanske säga att jag och sonen äter tavegyl vid behov?!

• JessieZ

Grejen är att hon får det för klåda och inte som ångestdämpande. Doserna kan ju vara olika

• systernegativ

JessieZ:
    Ja, alla mediciner har ju sina biverkningar. Jag blir sjukt slö av Paraflex Comp till exempel, men märker inte av Citodon alls. Och jag har en kompis som i princip ligger och krälar på golvet av Citodon. Man reagerar ju olika.

Dessutom ger man ju sitt barn den medicin som behandlar den sjukdom barnet har. Nässelutslag är en lika vanlig biverkning som hjärtklappning vid behandling med Bricanyl, men man överväger ju inte direkt att strunta i att behandla sitt astmatiska barn bara för det.

Om barnet får problem med biverkningar av medicinen får man ju prova en annan medicin. Fattar liksom inte problemet.

Svar på tråden Atarax