• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Tuntalisa

Jag är kvar. Regn i Lugano med...
    Kan inte hjälpa dig angaende trotset men säg till om du hittar en bra metod. Kanske behöver jag det när Natalie är lite större... Skrattar sa hon storknar när du blir arg. Det later illa

• Minialp

Det här såg ju trevligt ut, att det finns lite folk i Schweiz. Själv har jag min käraste nere i Zurich så det finns ju misstankar om att jag oxå kommer hamna där snart!

• kaj04

hejsan! har oxå lyckats hitta hit!

jag bor i niederweningen utanför zürich, nästan kanton aargau med min sambo o en liten kille på 2.5 år. har bott i schweiz sedan 1992 när jag kom hit som au pair (som så många andra Flört).

alltid lika roligt att hitta andra svenskar!
    kram!

• Minialp

Får man lov att fråga vad ni gör på dagarna där? Förstår att många e hemma med barn.. Men innan ni fick barn? Några som jobbat? Om inte, vad har ni hittat på då?

• kaj04
    Minialp: jag jobbade inom restaurantbranschen ända fram till min son föddes o sen dess har jag varit "lyxhustru"Flört. jag gick hotell- o restaurantutbildning här i zürich 1994-95 o fick sedan arbetstillstånd (det behövdes på den tiden). inom denna bransch har det aldrig varit problem att hitta jobb, så jag har kommit runt lite i schweiz.

Tuntalisa: älskar ticino!!! var är du någonstans? jag gjorde min praktik i Bogno (Val Colla) utanför Lugano. underbar liten håla med ca 100 invånare men ett hotell! Ascona är ju inte heller helt fel o nu på semestern fick vi upp ögonen för Menaggio. är ioför sig redan italien, men vid comosjön strax efter gränsen Gandria. mmmmmm... har ni oxå sånt här underbart väder just nu?
  • Minialp

Kaj04 - aha, där ser man. Tror du att du kommer börja jobba där igen sen när barnet/barnen blivit större? Själv e jag väldigt bekymrad över d här med språket...

• kaj04
    Minialp: jag kommer definitivt att börja jobba igen. restauranter finns det ju gott om här! men just nu är det billigare att vara hemma med yannick, dagis här är inte billigt!! o jag njuter av varje dag som går med en fantasirik son med tokiga idéer. ena dagen pippi andra dagen en lampa...Glad

med språket antar jag att du menar schweizertyskan. den är speciell, men det finns kurser i det oxå!
  • Minialp

Den känns helt omöjlig att lära sig! Jag kan ju inte ens "vanlig" tyska!!!

• kaj04
    Minialp: allting går bara man vill... prata prata prata o va inte rädd för att göra fel! har du tänkt att lära dig "riktig" tyska först? när har du planer på att komma ner?
Svar på tråden Någon som bor i Schweiz