• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Minialp

Mamba - jag åker ner så ofta jag har möjlighet, tyvärr är inte d så ofta som jag hade önskat! men vi har som mål att fösöka ses varje månad, men d blir snarare varannan månad... Jag har hitills bara flugit med SAS via Köpenhamn, en gång bytte jag i Frankfurt, men d tog sin lilla stund... Det ska finnas ett flygbolag som flyger direkt, tror d heter CITY AIRLINE, jag har inte åkt med dem ännu för d har varit väldigt mycket dyrare när jag skulle flyga, så jag valde att flyga emd ett byte i Köpenhamn.

• Mamba
    Minialp skrev 2007-07-09 10:07:59 följande:
    Mamba - jag åker ner så ofta jag har möjlighet, tyvärr är inte d så ofta som jag hade önskat! men vi har som mål att fösöka ses varje månad, men d blir snarare varannan månad... Jag har hitills bara flugit med SAS via Köpenhamn, en gång bytte jag i Frankfurt, men d tog sin lilla stund... Det ska finnas ett flygbolag som flyger direkt, tror d heter CITY AIRLINE, jag har inte åkt med dem ännu för d har varit väldigt mycket dyrare när jag skulle flyga, så jag valde att flyga emd ett byte i Köpenhamn.
    Får kolla på det om det nu blir detta jobbet. För då flyger jag med barnen och maken tar en bil ner med grejer.
    Men först ska jobbet fås
    Mamma till Isak & Love
  • Minialp

Bokar man i god tid kan man säkert få bättre priser än dom jag fick när jag bokade nån vecka innan!
    När får han reda på om han får jobbet?

• barbafin

Hej

Hade precis skrivit ett långt inlägg med svar på diverse frågor när lilla tjejen kommer in i kontoret och helt frankt går fram till hårddisken och trycker på avstägningsknappen!... Helt svart i rutan... Så jag gör ett nytt försök att "återskapa" mitt meddelande ur minnet (med dottern på säkert avstånd den här gången )

Mamba; låter spännande med intervjuen. Vi flyttade själva hit till CH med två barn på 2,5 år och 8 månader så undrar du något hur det är att flytta med barn i den åldern så är du välkommen att höra av dig.

Angående språket, så upplever jag att många säger "nej, jag kan inte engelska" och så pratar de på jättebra i alla fall, så de flesta verkar kunna engelska rätt bra.

Sedan vill jag inte göra dig besviken angående dina tyskakunskaper, men schwyzerdütsch är HELT annorlunda än hochdeutsch, som jag antar är vad du läst i skolan. Jag hade också skoltyska med mig och trodde att jag skulle klara mig galant på det, men icke. Efter 8 månader här förstår jag fortfarande oerhört lite när någon tilltalar mig på deras dialekt. Visst förstår jag ord, men absolut inte sammanhanget. Och måste alltid be dem prata hochdeutsch med mig i stället.

Angående direktflyg, precis som Minialp säger så flyger City Airline (SAS-partner) direkt Gbg- Zürich. Jättesmidig och bra. De har precis gjort om sin flygtabell men flyger bara en gång dagligen. Dyrare, visst, men flyger man själv med två små barn så betalar man gärna lite extra för att slippa mellanlanda i Köpenhamn

Kram

• Mamba
    barbafin skrev 2007-07-09 11:34:36 följande:
    HejHade precis skrivit ett långt inlägg med svar på diverse frågor när lilla tjejen kommer in i kontoret och helt frankt går fram till hårddisken och trycker på avstägningsknappen!... Helt svart i rutan... Så jag gör ett nytt försök att "återskapa" mitt meddelande ur minnet (med dottern på säkert avstånd den här gången )Mamba; låter spännande med intervjuen. Vi flyttade själva hit till CH med två barn på 2,5 år och 8 månader så undrar du något hur det är att flytta med barn i den åldern så är du välkommen att höra av dig. Angående språket, så upplever jag att många säger "nej, jag kan inte engelska" och så pratar de på jättebra i alla fall, så de flesta verkar kunna engelska rätt bra. Sedan vill jag inte göra dig besviken angående dina tyskakunskaper, men schwyzerdütsch är HELT annorlunda än hochdeutsch, som jag antar är vad du läst i skolan. Jag hade också skoltyska med mig och trodde att jag skulle klara mig galant på det, men icke. Efter 8 månader här förstår jag fortfarande oerhört lite när någon tilltalar mig på deras dialekt. Visst förstår jag ord, men absolut inte sammanhanget. Och måste alltid be dem prata hochdeutsch med mig i stället. Angående direktflyg, precis som Minialp säger så flyger City Airline (SAS-partner) direkt Gbg- Zürich. Jättesmidig och bra. De har precis gjort om sin flygtabell men flyger bara en gång dagligen. Dyrare, visst, men flyger man själv med två små barn så betalar man gärna lite extra för att slippa mellanlanda i Köpenhamn Kram
    Bor du i Zurich?

Ja det hela är spännande! Och läskigt, och pirrigt. Hur är det att bo där nere med barn?
    Det jag funderar mest över är det sociala, både för mig och barnen. Jag har varit hemma hela tiden med Isak så han är van vid det, men just kontakt med barn är ju viktigt för honom. Hur har ni gjort? Varit i svenska kyrkan?

Nej jag har förstått att man inte kan förstå deras tyska.Men det är ju bra att ha i bagaget med tanke på att skrivspråket är väl högtyska om jag förstått det hela rätt? Så man kan läsa skyltar, i affärer osv.

Jag har ju en syskonvagn till killarna. Är det smidigt att ta sig med vagn i kollektivtrafik?
    Mamma till Isak & Love
  • Minialp

Barbafin - hur länge har ni bott där?

• barbafin

Hej igen

Jag bor i Solothurn, Schweiz vackraste barockstad Här är verkligen jättevackert. Här bor jag med man och två barn sedan förra året, så vi känner oss forfarande rätt nya på området, men ändock med mycket nya erfarenheter.

Absolut, kommer du att klara dig bra med tyskakunskaperna i precis det du skriver. All skrift är ju på tyska, dvs skyltar, tidningar, de flesta barnböcker, de flesta TV-kanaler, radiokanaler (finns vissa sch.tyska TV- och radiokanaler, ett bra sätt att lära sig språket )

Jag stormtrivs här med barnen. Hade vi bott i Sverige skulle jag jobbat nu, och visst är det ett helt annorlunda levnadssätt här jämfört med i Sverige. Men jag älskar landet. Visst, det tog jättelång tid att landa och det har varit JÄTTEjobbigt stundtals, men vart i världen är det roligt och bra jämt (dit skulle gärna jag flytta )

Vi har också med vår syskonvagn och jag skulle inte ta den i kollektivtrafiken. Nu bor vi mitt i stan och behöver inte åka kollektivt så mycket, men visst, jag åker tåg och buss med barnen ca en gång i veckan och tar alltid med minsta möjliga, som "mest" den enkla sittvagnen till lilltjejen men helst bara bärsjal eller bärstol. Folk är vänliga och hjälper gärna till, men det är ofta trångt om plats.

• kaj04

hej på er!

sitter här med en 2,5 åring i knäet o försöker skriva.

jag flyger alltid till stockholm, men jag tror att Fly Nordic flyger Gbg-Zürich. ska till sverige på torsdag med killen o då flyger vi Air Berlin för första gången. bokade redan i mars o flyger verkligen billigt!

från i höst kommer Ryan Air o flyga mellan Basel o Stockholm. det är oxå billigt har jag hört.

språket ja! med högtyska klarar du dig ganksa hyfsat, som barbafin skrev är ju TV, Radio o skyltar på "normal" tyska o de flesta schweizare kan ju prata om man ber dom. dialekten är ju olika lite vart man kommer, men i zürich är den nog lite lättare än ute på landet (appenzell tex). det finns många schweizare som inte kan engelska, det är först nu det börjar bli obligatoriskt i skolorna. migros klubschule erbjuder många kurser i bla schweizertyska. det blir nog inga problem ska du se!

syskonvagn är ju bra, men det är trångt på bussar o spårvagnar, skulle satsa på en vagn med buggyboard för Isak eller bärsele.

svenska kyrkans verksamheter för mammor o barn är verkligen toppen o det kan jag rekommendera. ligger själv i startgroparna för att dra igång mammagrupper genom svenskamammor.com, men det får bli efter min minisemester i sverige. kommer definitivt att rapportera till er här inne då, för vi letar efter fler svenska mammor.

vilken firma är det din man har varit på intervju hos? nyfiken...

ska se om killen sover lite nu. kram på er!

• Minialp

Barbafin - du har inga planer på att börja jobba där du oxå?

• Mamba

Vad snälla ni är alla som svarar.

Bra att ni skriver så angående syskonvagn. JAg funderar på om jag ska skaffa Phil&Teds syskonvagn som tar upp mindre plats. För man kan väl ha vagn i kollektivtrafiken?
    Jag måste nog ha en vagn till Isak, han orkar inte gå så långt. Och jag vet inte med ståbräda jag, blir inte det jobbigt för honom att stå på för länge.

Jag skriver vilket förtag han varit på när vi vet om det blir eller inte.

Hur är mataffärer i jämförelse med Sverige. Dyrt, billigt, kvalite?
    Finns det liknande affärer som typ ICA Maxi med billigare priser och större utbud?
    Finns det typ vanlig kycklingfile som i sverige?
    Antar att det kommer bli en stor omställning på alla sätt om det blir detta jobb. I mitten av denna vecka vet vi förmodligen hur det går..
    Det ösregnar här hemma (västkusten) så vi går mest inne och väntar känns det som

Mamma till Isak & Love
Svar på tråden Någon som bor i Schweiz