• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Mamba

barbafin

Hur långt är det från där du är till Zurich?

Mamma till Isak & Love
  • Minialp

Känner igen den där väntan! Vi väntade på besked i våras när J var nere i Zurich & jobbade, började ju med 3 månaders provanställning & under den tiden ville man ju ha reda på om han skulle stanna där eller inte. Under 4 månaden visste vi inte mkt, för efter hans 3 första månader så "hade dom glömt" honom & förlängde provansälltningen en månad till. Men nu känns d bra, nu e han fast tills vidare där & har har hittat lgh, nu väntar vi bara på att sakerna ska flyttas ner från Sverige.

• kaj04
    mamba: Phil&Teds syskonvagn är väldigt populär här hos mina väninnor som har 2 barn. den tar mycket mindre plats o är smidig att köra.

mataffärer finns det gott om: Migros, COOP eller Aldi från Tyskland (typ Lidl). Maten är dyrare än i Sverige, men så tjänar man ju mer här oxå. Speciellt fisk o skaldjur är otroligt mycket dyrare här - njut av det så länge du kan, du som bor på västkusten!

kycklingfilé finns även här... jag tror att det bara är falukorv som jag har svårt att hitta (förrutom välling)Glad.

är du nyfiken kan du ju kika in på www.migros.ch så ser du vad det finns att köpa.

det är klart att det blir en omställning, men nu vet du ju att du inte är ensam här!
  • Minialp

När jag varit där & handlat tycker jag d känns som att man går på ICA hemma, d finns ju allt, knäckebröd & skorpor & sånt oxå.. Inte så mycket lösgodis dock, men massor med choklad!

• Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-09 16:07:24 följande:
    mamba: Phil&Teds syskonvagn är väldigt populär här hos mina väninnor som har 2 barn. den tar mycket mindre plats o är smidig att köra.mataffärer finns det gott om: Migros, COOP eller Aldi från Tyskland (typ Lidl). Maten är dyrare än i Sverige, men så tjänar man ju mer här oxå. Speciellt fisk o skaldjur är otroligt mycket dyrare här - njut av det så länge du kan, du som bor på västkusten!kycklingfilé finns även här... jag tror att det bara är falukorv som jag har svårt att hitta (förrutom välling).är du nyfiken kan du ju kika in på www.migros.ch så ser du vad det finns att köpa.det är klart att det blir en omställning, men nu vet du ju att du inte är ensam här!
    Finns det inte välling?
    Hur i allsindar gör ni då?
    Min store kille äter ju välling och tanken är att min minste ska börja också!

Falukorv som Isak älskar MEn det finns väl annan korv antar jag
    Mamma till Isak & Love
  • kaj04
    Mamba: jag hämtar välling varje gång jag är i sverige, låter alla som kommer på besök som kan ta med välling ner ta med det, ber mamma skicka sverigepaket fullt med välling o i värsta fall kan man köpa över internet, men frakten blir dyrare än att be någon hemma att skicka.

det finns massor med goda korvar här! min mamma älskar att grilla korv här för vi har så stort urval av korv. det blir nog inget problem! min kille äter bara makkaroner, så jag har inte svårt att hitta mat världen över...Flört
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-09 21:52:02 följande:
    Mamba: jag hämtar välling varje gång jag är i sverige, låter alla som kommer på besök som kan ta med välling ner ta med det, ber mamma skicka sverigepaket fullt med välling o i värsta fall kan man köpa över internet, men frakten blir dyrare än att be någon hemma att skicka.det finns massor med goda korvar här! min mamma älskar att grilla korv här för vi har så stort urval av korv. det blir nog inget problem! min kille äter bara makkaroner, så jag har inte svårt att hitta mat världen över...
    Det finns alltså inte välling Nu är jag lite chockad, trodde jag att det fanns i hela världen
    Mamma till Isak & Love
  • Ain

Minialp:

Jag hade tyska i skolan, men hamnade i Geneve Sa det kan bli.

Jag pluggade 1.5 ar i Bern först. Det var da jag lärde mig Berntyska. Det tog ungefär ett halvar, men sedan tyckte jag att jag förstod ganska bra.

Sedan akte jag tillbaka till Sverige och träffade min blivande man. Han kommer fran Vorarlberg i österrike (precis bredvid Liechtenstein). När vi bada var klara med studierna flyttade vi till Geneve för att han fick doktorandplats pa det europeiska kärnforskningsinstitutet CERN. Och sedan blev vi kvar. Det var ju lite dumt med spraket, men numera funkar det med. Det är ju inte det allra lättaste att flytta till en stad där man inte alls kan spraket, men jag tycker det gör livet lite mer spännande Och Schweiz är ända ett land där det gar att klara sig även om man inte kan spraket till en början.

• Tuntalisa

Oj vad ni skriver! Kul!!!
    He, he ja det där med välling. Min dotter som är född här har ju aldrig fatt välling och det fungerar lika bra det Det som jag brukar be mamma köpa med sig när hon kommer pa besök är: sirap, strösocker, havregryn, snabb risgrynsgröt, mannagrynsgröt, salt godis, snabbmix till mjuk pepparkaka, skagenröra, hamburgerdressing... kommer inte ihag mer
    Knäckebröd, svensk senap, räkost, lingonsylt mm finns ju pa IKEA.

För er nya som inte vet vem jag är:
    Flyttade till Lausanne (nära Geneve) och studerade pa den tekniska högskolan där i 4 ar, under tiden bodde min blivande man i Ticino (italienska delen av schweiz) och vi träffades pa helgerna. Klar med studierna sa flyttade jag ner till Ticino och fick jobb! Nu har vi även gift oss, fatt barn och köpt hus

Ha en bra dag!

• kaj04

tja välling är en sällsynt vara... men vad jag har förstått så finns det bara i sverige! nästa gång jag får barn (om det blir något) så ska jag INTE ge välling utan försöka pyssla ihop en annan variant av schweiziska pulver o mjölk!!!

Tuntalisa: var i Lugano bor ni? mitt i stan eller lite utanför? är nyfiken eftersom jag tycker så mycket om Lugano o tillbringade en väldigt roligt tid av mitt liv där nere.

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz