• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-10 08:55:31 följande:
    tja välling är en sällsynt vara... men vad jag har förstått så finns det bara i sverige! nästa gång jag får barn (om det blir något) så ska jag INTE ge välling utan försöka pyssla ihop en annan variant av schweiziska pulver o mjölk!!!Tuntalisa: var i Lugano bor ni? mitt i stan eller lite utanför? är nyfiken eftersom jag tycker så mycket om Lugano o tillbringade en väldigt roligt tid av mitt liv där nere.
    VAd är det för variant? Något barnen äter där nere?
    Mamma till Isak & Love
  • Minialp

Är det någon av er som bor där som vet hur d e om man överhuvudtaget får jobba inom vården som svensk? Jag håller på att utbilda mig till arbetsterapeut nu & tror inte att jag kommer kunna jobba som d där, men d kanske är så att jag inte ens får??

• Ain

Minialp: Hmm, det är ju problemet med arbetstillstand. Jag vet faktiskt inte riktigt hur lätt det är numera. Min man jobbar pa en internationell org. sa jag far automatiskt tillstand. Men om du har ett yrke som är efterfragat (inte sa manga som jobbar inom det) sa ska det inte vara nagot problem.

Sedan ska väl din utbildning vara godkänd, men det maste ju vara ganska lätt att kolla upp.

Tuntalisa: jag köper ocksa alltid med mig en massa saker när jag aker till Sverige. Smagodis, sirap (livsviktigt kring jul ) och odense nougat... Men varför köper du strösocker? Det schweiziska sockret är väl ok?

• kaj04
    Mamba: det finns alla möjliga pulver på apoteken här nere med majs, havre, eller annat som gör mjölken lite tjockare. har som sagt inte provat det själv ännu, men skulle nog inte börja med välling om jag fick ett barn till.

Minialp: det har blivit mycket lättare med arbetstillstånd sen schweiz är med i avtal om schengen. har du en utbildning som är godkänd här o ett jobb inom vården så ska det inte vara några problem. det blir språket du får jobba på mest antar jag eftersom det blir tyska inom vården. det söks nästan alltid personal till sjukhus här, vad har du för utbildning sen förrut, sjuksköterska? kolla med arbetsförmedlingen i sverige, dom vet en hel del om att jobba utomlands o sen kan ju din kille kolla upp det här nere.
  • Tuntalisa

Jaaa, pärlsocker menar jag ju...
    Har ni hittat det i schweiz???

Jag bor liiiite utanför Lugano men det är i Lugano kommun. Mer exakt sa är det i Breganzona. Utsikt över sjön och bergen runtomkring har vi.

• Minialp

Jag håller just nu på att utbilda mig till arbetsterapeut. Så än så länge har jag ingen utb...

• Tuntalisa

Ja välling kan man leva utan. Natalie äter nu (10 mander) mjölkersättning morgon och kväll. Till lunch varm mat och till mellanmal frukt och gröt. Har även hittat ett grötpulver där det star att man kan använda den som tillsats i mjölk. Ibland lägger jag i lite av det i mjölken.

Barnmat skiljer sig sa mycket mellan olika länder, även mellan schweiz och italien ser jag stora skillnader, man väljer sen vad som passar en bäst Själv handlar jag ofta barnmat (fruktpure, köttpure osv) i italien, sa manga mer smaker etc att välja pa.
    Ni nära andra gränser, handlar ni med pa andra sidan gränsen?

• kaj04
    Tuntalisa: ja, jag handlar i tyskland. är över gränsen på mindre än 10 minuter, så det blev mycket hipp barnmat när yannick var mindre.
    har nu även hittat pärlsocker här, hagelzucker, men det är nytt. mamma fick ta med sig det oxå förr.

breganzona... hmmmm åt vilket håll ligger det? kikade lite på map24, det är ju nära agno, om jag ser rätt, då vet jag var. ligger säkert fint, i ticino är ju allting fint! Flört
  • Tuntalisa

kaj04: ja, det är rätt nära Agno (och Luganos flygplats som ligger i Agno). Jag har lagt in en bild i mitt galleri där man ser utsikten fran huset, rakt fram är Luganosjön och Monte Bré.

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz