Någon som bor i Schweiz
hej
någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
Ser fram emot lite svar....
Kram
hej
någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
Ser fram emot lite svar....
Kram
Är det någon av er som bor där som vet hur d e om man överhuvudtaget får jobba inom vården som svensk? Jag håller på att utbilda mig till arbetsterapeut nu & tror inte att jag kommer kunna jobba som d där, men d kanske är så att jag inte ens får??
Minialp: Hmm, det är ju problemet med arbetstillstand. Jag vet faktiskt inte riktigt hur lätt det är numera. Min man jobbar pa en internationell org. sa jag far automatiskt tillstand. Men om du har ett yrke som är efterfragat (inte sa manga som jobbar inom det) sa ska det inte vara nagot problem.
Sedan ska väl din utbildning vara godkänd, men det maste ju vara ganska lätt att kolla upp.
Tuntalisa: jag köper ocksa alltid med mig en massa saker när jag aker till Sverige. Smagodis, sirap (livsviktigt kring jul ) och odense nougat...
Men varför köper du strösocker? Det schweiziska sockret är väl ok?
Ain - vad jobbar du med?
Jaaa, pärlsocker menar jag ju...
Har ni hittat det i schweiz???
Jag bor liiiite utanför Lugano men det är i Lugano kommun. Mer exakt sa är det i Breganzona. Utsikt över sjön och bergen runtomkring har vi.
Jag håller just nu på att utbilda mig till arbetsterapeut. Så än så länge har jag ingen utb...
Ja välling kan man leva utan. Natalie äter nu (10 mander) mjölkersättning morgon och kväll. Till lunch varm mat och till mellanmal frukt och gröt. Har även hittat ett grötpulver där det star att man kan använda den som tillsats i mjölk. Ibland lägger jag i lite av det i mjölken.
Barnmat skiljer sig sa mycket mellan olika länder, även mellan schweiz och italien ser jag stora skillnader, man väljer sen vad som passar en bäst Själv handlar jag ofta barnmat (fruktpure, köttpure osv) i italien, sa manga mer smaker etc att välja pa.
Ni nära andra gränser, handlar ni med pa andra sidan gränsen?
kaj04: ja, det är rätt nära Agno (och Luganos flygplats som ligger i Agno). Jag har lagt in en bild i mitt galleri där man ser utsikten fran huset, rakt fram är Luganosjön och Monte Bré.