• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • 1978nettan

jag skulle inte kunna hålla mina barn borta från godis. dom får det på lördagar. min minsta är bara 11 mån så han får 1 bit sen räcker det för hans del. men min äldsta är 3½år och han får äta hur mycket han vill. lyckligvis så är han ingen storätare så efter 5-6 bitar vill han inte ha mer. coca cola får han oxå dricka om han vill på lördagar o det gör han men han dricker ca ½glas bara.
    ser ingen anledning till att hålla dom borta från detta på lördagar. vad ska hända? inte dör dom ialla fall och jag tror inte det e ett dugg skadligt för dom heller. hade det varit socker i stora mängder så hade jag oroat mig men jag åt själv godis på lördagar när jag var liten o jag lever än idag, haha.

tycker det har blivit fruktansvärt hysteri kring detta på senare år och gått till överdrift. visst e socker farligt men man måste kunna leva oxå. man får ju sätta gränser i så fall på hur mycket socker sitt barn får i sig.

min minsta smakade saft för första gången förra veckan. han har bara druckit vatten innan. han föredrar vatten fortfarande

• bubbu

Dotter fick godispåse på ett kalas när hon var 2år. Sedan dess trappades det upp från någon gång när vi hade gäster till lördags godis nu när hon är 3 år.

Hon dricker ej läst, saft endast på kalas eller när vi har gäster. Kakor när vi har gäster eller kanske någon bulle/mariekex omvi fikar. Chips mkt sällan, popcorne någon lördag.

Vi uteslöt detta från vårt hem så det var ej så svårt att avstå. Det såra är när det kommer gäster, man går hem till folk eller kalas. Men då får det väl vara lite speciellt. I och med att hon sköter det så bra annars.

Det svåra är lillkillen som är 1 år. Han har smakat glass. För han vill ha är han ser systern. För ej godis, men upptäckte i julas att han satt i ett hörn och åtpå stora systerna chockladtomte.... men ... men... det får va som det är..

• Indah

Nu är det här mitt första barn och TS väntar sitt första barn. Självklart blir det svårare att hålla barn nr 2 från godis när det äldre syskonet smaskar på något gott och säkert delar med sig till det yngre syskonet.
    Men vad är det för fel att ge sitt barn frukt och andra saker än godis? Är man fanatisk bara för att man hellre ger sitt barn fruktsallad än en tablettask? Givetvis kan man inte hålla allt som innehåller socker borta från sina barn och någon gång kan man ju festa till det men personligen försöker jag hålla godis borta så länge som möjligt.

• Jordgubbspaj

Nötter, vad är det för sjukt onyttigt med nötter?

• emsipemsi

Undrar också vad som är dåligt med nötter.

• Indah

En barnallergiläkare som heter Agneta Björkman säger: Om man inte har någon allergi i familjen eller barnet uppvisat tecken till allergiska reaktioner finns det ingen anledning att undvika nötter till barn.

• 3barnsmor35

Vad jag har läst och hört ska inte barn under 4 år äta nötter alls, dels pga allergirisken o dels pga att nötter lätt fastnar i halsen på barn. Det är precis "fel" storlek på dem om man säger.
    kram

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • liv10
    Hampus skrev 2007-05-22 23:42:49 följande:
    på vilket sätt? försök förklara skillnaden om du vill bli tagen på alvar. hade tänkt svara nu, men väntar tills du ger mig en förklaring varför det skulle vara värre att ge en 12åring en öl än att ge en 2åring godis
    för det första så är alkohol till minderåriga olagligt. För övrigt så känner jag att jag inte behöver förklara så mycket. Jag har så svårt för andra som skall trycka och predika sina åsikter på andra.

Jag har full respekt för att du vill hålla godis borta från ditt barn, min son är 10mån och får inte heller godis- har inte tänkt ge han det heller på ett väldigt bra tag. Men om någon annan väljer att ge sitt barn en tablettask på lördag så tycker jag inte att du kan påstå att det är som att de ger sitt barn alkohol.

Det jag vill säga är att man får göra som man själv anser passande i sin familj- men sluta döma andra och slänga sådana anklagelser kring dig. Jag tror inte jag är ensam här inne om att anse att jämförelsen med att ge sprit och godis till sitt barn känns absurt.
  • paradise nanny

låt var o en avgöra om de vill ge sina barn godis eller inte. det är ok att du inte vill ge dina barn godis eller saft eller vad det nu må vara.. men det är oxå ok för dom som väljer att ge sina barn godis.

• Starkast

Är det verkligen ingen som hängt med på nyheterna och vad som händer???

Den nya forskningen har kommit fram till att det är färgämnena i godis/glass etc. som gör barnen "höga" och överaktiva. (var på nyheterna för några dagar sen)

Socker tas inte bort. De ersätts med sötningsmedel. Läs på vad alla E-nummer står för...

I Sverige har vi ex. massor av dessa kemikalier i våra livsmedel/godis etc. som är förbjudna i andra länder. De har reflekterat på vad de gör med kroppen, autonoma sjukdomar, cancer, överaktivitet, inlärningssvårigheter etc. Ingen som tycker det är konstigt att just vi svenskar har så mycket bättre imunförsvar? (eller... se på vårdköerna....)

Svar på tråden Godis till småbarn