• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • Linda1976
    Miss Lau skrev 2007-05-22 21:43:36 följande:
    Ska tillägga att jag tycker det är väldigt viktigt med nyttig och bra mat. Skulle aldrig få för mig att köpa söta flingor, sötade youghurtar, kräm, nyponsoppa, vitt bröd och annat. Det är mat och sånt ska vara nyttigt, men lite godis har jag inget emot då det är klart även för små barn att sånt är onyttigt egentligen. Iallafall har mina barn tidigt förstått det. Så här hemma är kosten viktigt och vi ser upp med "dolda" sockerfällor.
    Word!

Många får panikångest om man nämner "choklad" men ger gladeligen nyponsoppa till mellanmål, och frosties till frulle *kliar mig i pannan*
    Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Hampus
    Linda1976 skrev 2007-05-22 22:05:21 följande:
    Dear god!! Det går väl inte att jämföra sprit och socker?? Nån jävla måtta får det väl vara på denna sockerhysteri! Jag förespråkar verkligen inte socker, bullar, saft och kakor dagarna i ändå men:Lite socker då och då har ingen unge dött av![/citat]
    Lite Öl/Cider då och då har väl ingen 12åring dött av?

[citat]Min dotter, 2 år, får lite ren choklad till efterrätt på lördagar. Inget annat godis resten av veckan. Hon njuter i fulla drag, men är väl medveten om att det är på lördagar man får godis, och frågar inte efter det annars. Så vänd på det, varför skulle jag förneka henne, nåt av det godaste som finns! Ren mörk choklad![/citat]
    Jag säger inte att du ska förneka henne något av det godaste som finns, jag anser dock att det hade varit bättre om hon aldrig smakat choklad och exempelvis fick några äppleskivor ist.
    Det är enbart fördelar med att ge småbarn frukt och grönsaker ist. för godis.

[citat]Nä, relaxa och njut av livet - och i det ingår även choklad! Bara för att man är 2 år, så betyder inte det att man inte vill njuta av livet (Kom inte dragandes med att "ska barnen få bestämma allt vad de ska äta, bla bla" för det är öht inte det det handlar om).
    Det är klart att man ska njuta av livet - och någon gång ibland är det klart att det är ok med något sött, jag hade bara inte valt choklad
  • Hampus

ok, det märks att jag inte kan detta forumet.....

• Spegel

Sa oxå när jag var barnlös att godis var ett stort nej i många år. Det gick bra de första 2 åren. Så hade vi grillning med andra barnfamiljer och vad hade de med sig som efterrätt? Jo chips och godis i alla dess sorter. Då var det klippt. Med andra barnet kämpade vi på, men det går inte. Så på lördagarna får flickorna varsin liten påse med lösgodis trots sin låga ålder. Men det är allt.

• Avstängd
    Hampus skrev 2007-05-22 23:10:54 följande:
    vad menar du?
    Om mysrest blir avstängd så visar hon röven!
  • Ekorrfamiljen
    Hampus skrev 2007-05-22 23:10:54 följande:
    Vad menar du med det?
    **Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • liv10

jaaaa ni, att jämföra att ge sitt barn lite godis på lördag med att köpa ut sprit till en tolvåring är inte bara sjukt utan helt urspårat....

inte fasen finns det nån unge som mår dåligt av lite lördagsgodis! håller helt med Linda1976 som sa att det viktiga är väl ändå baskosten; att de får i sig varierad kost, med grönsaker och vitaminer, lagom med fibrer och regelbundna måltider utan onödigt socker.

Det är vad vi gör varje dag mot våra barn som formar dem; inte om de får en tablettask på lördag.

jag blir så trött på allt detta tjat om farligt socker....... gäääääääsp

• NattravN

NÖTTER??? Det beror inte endast på att de sätter dem i halsen att man inte ska ge dem innan 3 års ålder, utan för att OM barnet är allergiskt mot nötter så täpper det igen lufttillförseln VÄLDIGT fort!!! Från tre års ålder går det bra att försiktigt testa därför att då kan barnet tala om de första symptomen man får om man är allergisk, nämligen att det kliar i handflatorna. Om man då skyndar sig KAN barnet ha en chans att överleva.

Ge inte nötter till ditt barn, trots att du är sockermotståndare!

• fts

Nu har jag inte läst allas förslag först, ,men mina barn äter dock godis, 6år samt 2 1/2år, det var jättelätt att hålla första barnet borta från godis, men den andra blir ju snabbt medveten och nu har jag även en tredje, HUH.

Jag anser att du har rätt, ger jag barnen godis äter dem faktiskt aldrig upp det, men när morfar gav dem naturgodis i påskägget, trodde jag min arma stackare att jag skulle få det, det blev slagsmål om det.

Vi har börjat att i stället köpa bulllar, rulltårta, munkar och tex jordnötter (till den äldsta)på lördagarna och då går faktiskt allt åt i en rykande fart.

HELT OTROLIGT VI BEHÖVER KNAPPT GODIS LÄNGRE.

Stå på dig

• Else

Men nötter är inte onyttigt. Om du inte är allergisk förståss. Små barn behöver mycket fett. Men jag håller med dig om att det är onödigt att introducera godis till små barn. Fast det är nog lättare att hålla första barnet ifån godis än andra tror jag...

Svar på tråden Godis till småbarn