• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • Ekorrfamiljen

Vi har också sagt att Vendel inte ska få godis innan han fyller två åtminstone. Det är helt onödigt och både hans mamma (jag) och en av brorsorna är gravt sockerberoende. Det önskar jag inte mitt barn.

Nu är det så att Vendel har "matvägrat" och enbart blivit ammad fram till nu när han är ett år. Då har det blivit så att vi har erbjudit i princip ALLT vi själva stoppat i munnen, bara för att få honom intresserad av något annat än tutte. Det enda han inte fått är rent godis, men däremot torkad frukt, yoghurt, saft, sylt och bulle/kakor/tårta. Nu visar det sig att han är inte så intresserad av det sötaste utan av det som är lenast i munnen. Jag kommer inte att aktivt introducera godis förrän han själv ber om det iaf. Hans pappa äter inte ens godis!!

Vill bara påpeka att det s.k. naturgodiset innehåller stora mängder socker också. Kollade innehållsdeklarationen häromdagen eftersom jag blivit så sugen på torkad ananas och cashewnötter. I ananasen var det först ananas och på andra plats i listan socker!! *tummen ner* Även i äppelbitarna jag köpte åt Vendel dag kom socker på andra plats i listan.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Lucian Caesar

håller med "avstängd"..... till hundra procent...
    finns väl en massa socker i vanlig mat oxå???
    å förresten så ska inte barn äta nötter.....

• Starkast

Just sockret finns ju i det mesta. Ska du köpa barnmat på burk är det socker i osv osv.

Tycker det är mycket värre med alla konstiga färgämnen som finns i godis. Även om socker i förstor mängd inte är bra, är det ändå en naturprodukt. Men vad är färgämnen? Mer än cancerframkallande?

• Miss Lau

Här kommer en till som inte tycker att godis är hela världen.

Mina barn har fått äta godis  sedan de var 2 år ungefär.  Tyvärr har jag sett flera barn i min närhet som aldrig fått äta godis hemma som är helt hysteriska när de ser godis/glass/kakor. Det ville vi försöka undvika och därför är godis/glass/kakor inte något speciellt laddat hos oss.

Kanske ska tillägga att när vi köper godis så äter väl barnen max 5 bitar, fast det finns en hel skål. De verkar helt enkelt inte vara lika glada i godis som sina föräldrar

• Joshua

Barnmaten som man köper är inte heller speciellt nyttigt och naturgodis är inte mkt nyttigare än vanligt godis. Inte kakor och tårta heller.

• 3barnsmor35
    Lucian skrev 2007-05-22 21:36:46 följande:
    håller med "avstängd"..... till hundra procent...finns väl en massa socker i vanlig mat oxå???å förresten så ska inte barn äta nötter.....
    Tror Korren köpte nötter åt sig själv...hon är trebarnsmamma *OT*
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Tricky

Jag har sett barn bli helt hyperaktiva (höga av sockret)av godis och annat sött!

Jag tycker att det känns tidigt att ge barnet godis före två år. Och kan man undvika det längre än så är det ju bara bra. Tre- fyra år tror jag är svårt. Tror dock inte att det är vanligt att förskolan (dagis) introducerar det. Jag hoppas inte det iallafall! Jag är förskollärare och anser att förskollan inte ska ha sötsaker alls.

• galgbacke

Ja du vet ju vad jag tycker hampus...

14-månaders tjejen får självklart inget godis. Har aldrig smakat heller. Fick socker första gången på sin ettårsdag då hon fick tårta kaka och saft. Sen på kalaset oxå. Och sen har hon smakat på glass tre gånger och smakat vulle några gånger. Helt okej tycker jag.
    Speciellt eftersom hon har tre storebröder som gillar sötsaker.

3½ åringen får godis på lördagar. Och då är det kanske en tablettask och en klubba...ja nåt litet. Sen EN dag i veckan(inte ens varje vecka)...fredag eller lördag får han ett glas läsk. Honom kan man ge en morot och säga att dte är fika... ANnars är han en stoooooooor gottegris...men det går ändå att hålla borta sockret från honom.

6½ åringarna får lärdagsgodis. Blir det kvar får dom spara till nästa lördag. Läsk åp fredag eller lördag eller nån annan dricka typ saft.

På somrarna blir dte mkt glass...det blir dte ju...spec åp sommarlovet.

Så...är mina barn överviktiga? nej
    Har dom hål i tänderna? nej
    Är dom friska? Ja

Alltså känns deras ganska låga (jämfört med mååånga andra barns) sockerintag helt okej.

En grej me...det här med naturgodis och spec torkad frukt...inehåller maaaassa socker...

i love me
Svar på tråden Godis till småbarn