• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • Lova03

Min dotter är 4 år gammal,kommer inte ens ihåg när hon började äta lite godis!?
    Nu får hon en tom o jerry påse på lördagar och även en tablettask om vi är länge i affären ngn gång o handlar.
    Hon ber mej aldrig om godis och hon får det i måttliga mängder.
    Glass har vi alltid i frysen däremot o det nekar jag henne aldrig att få.
    NU kom jag på när hon fick ngt gott första ggn!
    Det var sommar och hon var 5 månader gammal!Då fick hon glass.
    En piggelin och den var såååå god!

• Momsie

Som "man" köper???
    Skulle aldrig falla mig in att servera sånt skräp, jag valde att få barn alltså lagar jag mat även till barnet, jag äter knappast färdiglagat själv.

Tror dessa inställningar om socker och annat enbart beror på oförstånd och på hur man själv blibit uppfostrad.
    Om man läser på lite mer om hur farligt raffinerat socker är ändrar man inställning, därmed inte sagt att man måste bli fanatiker för det, men man kan välja att hålla det borta från vardagen.

Joshua skrev 2007-05-22 21:40:01 följande:
    Barnmaten som man köper är inte heller speciellt nyttigt och naturgodis är inte mkt nyttigare än vanligt godis. Inte kakor och tårta heller.
  • Eelle

har hört att man ska va försiktig med nötter till barn.

• Tonx

Måtta säger jag bara.

Jag är övertygad om att mitt barn äter mycket bättre och mer genomtänkt än de flesta andra barn, trots att hon får godis, 19 månader gammal.

Vi vet vad man ska äta och vad vi stoppar i oss till vardags, därför kan jag med gott samvete låta henne äta godis ibland också.

Nova 051008
  • Hampus

Ekorren och avstängd> läs inlägget ovanför, jag trodde att man kunde använda taggarna fler ggr.

blablabla[/citat][citat]blablabla
  • Hampus
    Momsie skrev 2007-05-22 23:25:30 följande:
    Som "man" köper???Skulle aldrig falla mig in att servera sånt skräp, jag valde att få barn alltså lagar jag mat även till barnet, jag äter knappast färdiglagat själv.Tror dessa inställningar om socker och annat enbart beror på oförstånd och på hur man själv blibit uppfostrad.Om man läser på lite mer om hur farligt raffinerat socker är ändrar man inställning, därmed inte sagt att man måste bli fanatiker för det, men man kan välja att hålla det borta från vardagen.
    WORD.
  • Ekorrfamiljen
    Hampus skrev 2007-05-22 23:35:48 följande:
    Ekorren och avstängd> läs inlägget ovanför, jag trodde att man kunde använda taggarna fler ggr.
    Aha.. Det kan man väl med?
    **Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Hampus
    liv10 skrev 2007-05-22 23:16:10 följande:
    jaaaa ni, att jämföra att ge sitt barn lite godis på lördag med att köpa ut sprit till en tolvåring är inte bara sjukt utan helt urspårat....inte fasen finns det nån unge som mår dåligt av lite lördagsgodis! håller helt med Linda1976 som sa att det viktiga är väl ändå baskosten; att de får i sig varierad kost, med grönsaker och vitaminer, lagom med fibrer och regelbundna måltider utan onödigt socker. Det är vad vi gör varje dag mot våra barn som formar dem; inte om de får en tablettask på lördag. jag blir så trött på allt detta tjat om farligt socker....... gäääääääsp
    på vilket sätt? försök förklara skillnaden om du vill bli tagen på alvar. hade tänkt svara nu, men väntar tills du ger mig en förklaring varför det skulle vara värre att ge en 12åring en öl än att ge en 2åring godis
  • Hampus

Ekorrfamiljen skrev 2007-05-22 23:41:22 följande:

Aha.. Det kan man väl med?
    ser inte ut så, detta är dock fett OT, starta en ny tråd om vi ska diskutera taggar å skit
Svar på tråden Godis till småbarn