• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • Hampus
    liv10 skrev 2007-05-23 19:05:08 följande:
    jag refererar till jämförelsen att det är lika illa som att servera sitt barn alkohol tex. När jag har läst tråden har jag uppfattat det som att det visst diskuteras även kring lördagsgodis, många här inne menar att godis överhuvudtaget inte skall ges till barn- vilket de har sin fulla rätt att tycka förstås, så mitt inlägg handlar inte om lördagsgodis diskussionerna, utan godis överhuvudtaget diskussionen.
    Var har någon sagt att det är fel med lördagsgodis?
    Lördagsgodis är för mig en självklarhet när dom blir större.
  • Skrattmås

Nötter är SJUKT nyttigt!! Läs på fakta innan du skriver att nötter är onyttigt! Tål man nötter ska man äta en näve om dagen.
    Ska hitta länk!

• Skrattmås

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=797979&lid=is_search748812&lpos=0&queryArt748812=n%F6tter&doneSearch=true&sd=35494&from=siteSearch&pageArt748812=0

hoppas att den funkar... (en intervju från ett PLUS-program)

• liv10

Ok, Hampus- jag tror egentligen vi tycker samma sak, jag missförstod nog dig där i början & trodde du var ännu en fanatisk sockerhatare som propsar på att lördagsgodis är barnmisshandel.... (det finns så många här på FL så jag är nog lite skadad....). Lycka till med bebben iallafall!

• Maya

Mina barn blir lika glada för torkad frukt och cashewnötter som för godis. Min stora kille var ganska stor innan han fick smaka godis, men det är svårt när de har äldre kusiner som äter lördagsgodis. Dottern var bara 1½ första gången hon fick smaka lite godis.

Sonen som är 3½ får lördagsgodis. Dottern får ibland, kanske en lördag i månaden, inga mängder utan kanske 10 ahlgrens bilar tex. Ibland äter vi popcorn på fredagskvällen.

Tycker det är jättebra att vara medveten om socker, men det är onödigt att vara extrem. Håller man det till lördagen och begränsar mängden så ser jag ingen fara med det. Värre om de får godis flera dagar i veckan, dricker saft till maten och så vidare..

• Hampus

hur vet du att din unge inte är alergisk?

Skrattmås skrev 2007-05-23 21:32:58 följande:
    Nötter är SJUKT nyttigt!! Läs på fakta innan du skriver att nötter är onyttigt! Tål man nötter ska man äta en näve om dagen.Ska hitta länk!
  • Jordgubbspaj

Hampus

Hur vet du att din unge inte är allergisk mot gluten, kött, mjölk osv?

• Linny

precis... man utgår från om någon i familjen har det. Om ingen har det så är det fritt fram att prova sig fram. Man börjar inte med tex. jordnötter utan andra nötter. Små mängder under noggrann uppsikt..

• Starkast

Momsie: ok. anmäl då både forskningsteam och nyhetskanaler och tidningar om det nu är så fel.

Varsegod att proppa i dina ungar kemikalier. Själv väljer jag att avstå.

• Starkast

Nötter:
    De allmänna rek. är att man ALDRIG ska ge nötter till barn under 3år.
    Skulle de vara allergiska och få en allergichock när de är så små kan det gå riktigt illa.

Sen är de inte lika duktiga på att tugga (har ju inte heller alla tänder..) och en nöt rullar väldigt lätt ner.

Svar på tråden Godis till småbarn