• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • 3barnsmor35
    Avstängd skrev 2007-05-22 21:31:52 följande:
    Vi tillhör dom där hemska föräldrarna som inte tycker att det är så  farligt att ge ungarna godis ibland.Dom får sitt godis varje lördag, och på fredagar har vi ibland chips eller popcorn.Om dom får glass eller godis på dagis bryr vi inte oss om. En glass till födelsedagar tycker jag bara är trevligt.Vissa tycker säkert att jag är dum i huvudet som tycker så här, men ärligt talat så förstår jag mig inte på all hysteri kring glass och godis.
    Tösen är 3 år och får äta lite lördagsgodis och popcorn/salta pinnar som fredagsmys m oss. Däremot ser jag inte ngn nytta med att ge min 1-åring samma...abs inte.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • hejlis

Vår dotter fattade själv var godis (choklad) var för ngt när hon var ca 2år (när man var hos släktingar, kompisar & deras barn mm). Och då fick hon smaka. Hon kanske får en liten chokladbit var 10:e dag eller så nu. Försöker att undvika godis och kakor mm. när vi är här hemma. Går vi bort på kalas får hon ju självklart ta. Sedan tycker jag att man inte helt ska "snöa in på" att inte ge godis och kakor mm. Bättre att se över hela matbilden. Är man nitiskt "godisvägrare" men glatt ger/äter sötade/färgade yougurtar, krämer, oboy, mkt färdigmat mm. Ja, då kanske man ska fundera en gång till på vad man vill uppnå.

• Indah
    Starkast skrev 2007-05-22 21:37:36 följande:
    Just sockret finns ju i det mesta. Ska du köpa barnmat på burk är det socker i osv osv.
    Men är det verkligen socker i barnmat på burk? Har tittat på de jag har hemma och det är inget socker i någon av dem.
  • Ekorrfamiljen
    Starkast skrev 2007-05-22 21:37:36 följande:
    Just sockret finns ju i det mesta. Ska du köpa barnmat på burk är det socker i osv osv.Tycker det är mycket värre med alla konstiga färgämnen som finns i godis. Även om socker i förstor mängd inte är bra, är det ändå en naturprodukt. Men vad är färgämnen? Mer än cancerframkallande?
    Man har ju tagit bort sockret ur barnmaten nu.. *lite ot*
    **Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Miss Lau

Ska tillägga att jag tycker det är väldigt viktigt med nyttig och bra mat. Skulle aldrig få för mig att köpa söta flingor, sötade youghurtar, kräm, nyponsoppa, vitt bröd och annat. Det är mat och sånt ska vara nyttigt, men lite godis har jag inget emot då det är klart även för små barn att sånt är onyttigt egentligen. Iallafall har mina barn tidigt förstått det. Så här hemma är kosten viktigt och vi ser upp med "dolda" sockerfällor.

• 3barnsmor35
    Miss Lau skrev 2007-05-22 21:43:36 följande:
    Ska tillägga att jag tycker det är väldigt viktigt med nyttig och bra mat. Skulle aldrig få för mig att köpa söta flingor, sötade youghurtar, kräm, nyponsoppa, vitt bröd och annat. Det är mat och sånt ska vara nyttigt, men lite godis har jag inget emot då det är klart även för små barn att sånt är onyttigt egentligen. Iallafall har mina barn tidigt förstått det. Så här hemma är kosten viktigt och vi ser upp med "dolda" sockerfällor.
    Vitt bröd är inte så farligt för barn som man tror, de ska inte äta för mkt fullkorn, deras små magar klarar inte av det.

"Små barn 2-4 år ska ha mindre fullkorn och fiber i kosten än vuxna. Man ska introducera lite grövre bröd och andra fullkornsprodukter då och då för att barnen ska vänja sig att ”all mat inte är vit” men samtliga spannmålsprodukter i den dagliga kosten bör inte vara av fullkorn. Frukt, grönsaker och rotfrukter ska däremot ingå i kosten varje dag även till små barn."

Dietist Viveca Annell på Icakuriren
  • 3barnsmor35

Tillägg:
    Jag kör lite blandat bröd till mina barn, Pågens "Äntligen"-serie är ju tacksam eftersom det är mkt fibrer men inte supergrovt.

• Avstängd

Hmmm kom på en sak. Emma åt godis när hon var runt 8 månader första gången.
    Inte vi som gav henne då, utan den snälla storasystern. Vet ni vad vi gjorde då?
    Jo vi skrattade.
    Hemskt va?

Sen hon varit runt året så har hon fått sitt lilla ynka godis på lördagar.

Om mysrest blir avstängd så visar hon röven!
  • jempagirl
    Avstängd skrev 2007-05-22 21:58:05 följande:
    Hmmm kom på en sak. Emma åt godis när hon var runt 8 månader första gången.Inte vi som gav henne då, utan den snälla storasystern. Vet ni vad vi gjorde då?Jo vi skrattade.Hemskt va? Sen hon varit runt året så har hon fått sitt lilla ynka godis på lördagar.
    Brorsans dotter ca 4 månader, satt i babysittern å galskrek när hennes mamma gjorde vällingen. Helt plötsligt blev hon knäpptyst... Å dregglet sprutade runt hela munnen. Jo det var min 2 åring som gett henne en karamell, behöver jag berätta att flicka skrek ännu mer då mamman plockade ut godisen... Men hon fick vänta ett tag med att få lördagsgodis.
  • Linda1976

Dear god!! Det går väl inte att jämföra sprit och socker?? Nån jävla måtta får det väl vara på denna sockerhysteri! Jag förespråkar verkligen inte socker, bullar, saft och kakor dagarna i ändå men:

Lite socker då och då har ingen unge dött av! Min dotter, 2 år, får lite ren choklad till efterrätt på lördagar. Inget annat godis resten av veckan. Hon njuter i fulla drag, men är väl medveten om att det är på lördagar man får godis, och frågar inte efter det annars.

Så vänd på det, varför skulle jag förneka henne, nåt av det godaste som finns! Ren mörk choklad!

Nä, relaxa och njut av livet - och i det ingår även choklad! Bara för att man är 2 år, så betyder inte det att man inte vill njuta av livet

(Kom inte dragandes med att "ska barnen få bestämma allt vad de ska äta, bla bla" för det är öht inte det det handlar om).

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
Svar på tråden Godis till småbarn