• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • Starkast

Så just naturprodukten socker borde väl vara det minst farliga i en godisbit......

• paradise nanny

det är inte lätt när de har äldre syskon som äter godis.. hur ska man då kunna avstyra sin minsta liksom..

• 4barnsMom

När barnet själv börjar vilja smaka och så.. Men innan det är det ju väldigt onödigt..

Dock, om man äter själv får man ju räkna med att barnet vill ha... Smaka gör inget här..

Men Elias 1år har ingen egen skål lixom Kanske han har en godis eller en liten chokladbit jag nyper små bitar av en hel kväll, han nöjer sig med det och då är det okej..

Annars får han ett kax/kaka istället när hans 3 stora syskon får godis, men det håller inte länge till

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • BeccaGrodan

jag tycker oxo det verkar jätte onödigt att introducera godis och läsk till barn allt för tidigt

ni som säger att det blir svårt när man har äldre barn som äter... ??? för att ni inte kan säga nej eller varför blir det svårt?

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • nitedrive
    Starkast skrev 2007-05-23 11:35:24 följande:
    Så just naturprodukten socker borde väl vara det minst farliga i en godisbit......
    Just min mening,många verkar tycka att godis är jättehemskt men Fun Light är minsann okej trots att det göder sötsuget lika mycket som äkta socker...mina får lördagsgodis när de blir gamla nog att själva vilja smaka,och det har väl varit runt 2½ års ålder.Köper inget vanligt färgat godis heller utan "alternativgodis" från hälsobutik,för att slippa den värsta bomben av konstgjorda färg och smakämnen.

Att sitta och säga nej till en treåring när storasyskonen får lördagsgodis,lycka till,jag inser att den som tycker det är "inget problem" inte kan ha mer än ett barn.Det är inte schysst heller,ska man vara en husdiktator som förbjuder och bannlyser allt gott?
    GOdis blir bara ett problem om man samtidigt lär barnen dåliga matvanor,stillasittande och låter dem äta det ofta.
    Har man bra matvanor,barnen är fysiskt aktiva och bara äter godis en gång i veckan,då tycker jag inte att det är några problem.
    Det är den övergripande helheten som är viktig.
  • BeccaGrodan

nitedrive: jepps jag har bara ett barn o han är bara 4½ månad så här hemma har vi inte problemet än.. dock jobbar jag på förskola och är jädrigt mycket bättre på att säga nej (när det är befogat) än många av föräldrarna som har barn på min avdelning, tyvärr.. det är ju inte bara när det handlar om vad man ska äta och inte som föräldrar idag har stora problem med att visa vem som bestämmer, tragiskt enligt min mening.. o nej jag anser inte att det är att vara husdiktator, det är att vara förälder...

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Starkast

Något jag ofta reflekterat över, är just fun light saften. Se efter vad som FINNS i, istället för att bara se att det inte står ordet socker.

Likaså något jag irriterar mig ofta på, är festisar.

märket festis innehåller koncerveringsmedel, färgämnen, sötningsmedel. Men meningen "innehåller inget socker" står på. Den används flitigt.

Märket mer, innehåller socker, men inga koncerveringsmedel och inga färgämnen. Den ses inte alls lika ofta...

Mig skulle det aldrig falla in att köpa festis, utan köper alltid mer. Min yngste son har spytt som en gris de få gånger han smakat festis av andra. den enda produkt han någonsin spytt av, det tar jag som ett tecken att det inte är direkt lite smörja den innehåller heller....

• Momsie

Vad är naturligt med raffinerat socker menar du???

Starkast skrev 2007-05-23 11:35:24 följande:
  • wellpapp

gud vad farligt det är att leva hörrni!

att ni orkar hålla på...
    är det fel på eran hälsa pga ni åt lördagsgodis
    eller drack saft som barn?

strävan efter perfektion påminner om nazityskland ju goddammit.

kan vi inte ha lite brister och ge efter för mumsmums emellanåt, lagom är väl ändå bäst?

• Momsie

Vet inte om du hört att barndiabetes har ökat MARKANT i Sverige??
    Barn idag får MYCKET mer godis och onyttigt än vad barn fick för bara 20 år sedan, att vilja ta hand om sina barn på bästa sätt är knappast att jämföra med nazityskland, bara den fruktansvärt opassande jämförelsen säger en hel del om bristen på kunskap.

Jag tror många tar bättre hand om sina husdjur än sina barn, man köper rätt foder och ser till att djuren mår bra, men sina barn stoppar man i vad som helst.

Jag är just nu i USA och här finns inget av det numera stora utbud att t.ex. fullkornsprodukter som vi förvånansvärt snabbt fått tillgång till i Sverige.
    Här säger man att det är svårare att leva nyttigt och folk oroar sig för hälsan, men är man på stan och blir hungrig finns det knappast korv med fullkornsbröd som det gör i Sverige utan bara en massa friterat och onyttigt.

Att introducera ngt som barnet inte ens känner till måste ju vara rent ut sagt korkat, skillnad är väl om barnet har ett äldre syskon och kanske får smaka lördagsgodis tidigare än det första barnet.
    Men jag ser många föräldrar som köper godis på vanliga vardagar och sen ger sina under året små barn samma godis, och jag undrar verkligen hur man tänker då???
    Hur kan man bli förvånad när barnet sen har svårt att komma till ro på vilan???
    Kunskap om rätt kost är väldigt viktigt, se bara på hur Jamie Oliver lyckades ändra hela skolmaten i England, barnen där var sjuka av all dålig mat!!!

wellpapp skrev 2007-05-23 18:02:04 följande:
    gud vad farligt det är att leva hörrni!att ni orkar hålla på...är det fel på eran hälsa pga ni åt lördagsgodiseller drack saft som barn?strävan efter perfektion påminner om nazityskland ju goddammit.kan vi inte ha lite brister och ge efter för mumsmums emellanåt, lagom är väl ändå bäst?
Svar på tråden Godis till småbarn