• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Scrapmom
    asla01 skrev 2007-06-01 10:43:33 följande:
    Filodi: Å herre gud så gott! Jag har en lite fråga (bakar inte så ofta) om glasyren. Det står att man ska smälta chokladen ihop med grädden, ska grädden då vara ovispad och också värmas upp?Här ska bakas i helgen!
    Är visserligen inte mitt recept, men jag tar mig friheten att svara Ovispad grädde

Jösses, vad detta lät gott! Måste skynda mig in till stan innan jag hämtar på dagis så jag kan baka ikväll
  • Mrs Vader

TS jag hatar dig......

NÄRÅ Men jag försöker faktiskt gå ner i vikt din *****!!!!

• Filodi

Som redan svarat, ovispad grädde :)

• Filodi

Styrkekram:

Stackare.. hehe. Men en liten liten liten kaka går ju om du går en extra runda eller nåt ;) hehe

• asla01
    Filodi skrev 2007-06-01 11:36:03 följande:
    Som redan svarat, ovispad grädde :)
    Den ska även hettas upp med chokladen eller ska den vara kall när man rör ner den smälta chokladen? Sorry för min okunskap...
  • Miot

Neeeeeeej!! Det var en sån här tråd jag inte skulle kika in i... *suck*

• Filodi

Den ska hettas upp med chokladen, dvs du smälter chokladen och blandar ner grädden så att det blir en enda "smet". Glasyren blir nästan lite genomskinlig och ser inte riktigt ut som Marabouchoklad då.

Den blir säkert kanon, lycka till :)

• Runguska

Nej men oj vad gott det låter! En kompis kommer idag så jag kanske borde göra ett försök?? Gott låter det hur som haver.

Svar på tråden Maraboukladdkaka