• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Anonym

Beklagar, men enligt TS var det väl ok att vara anonym. Jag smusslar inte med det alls, men vill vara anonym av andra privata skäl. Det är inte lämpligt för mig att ta parti men jag har ju en åsikt. Är det ok?

• DaCiss

Incest skadar ingen om båda är med på det, om två vuxna syskon älskar varann och väljer att leva med varann, hur kan man då säga att någon skadas där? Jag tror de flesta reagerar just på ordet incest för incest är väldigt negativt laddat för i flesta fall så är det just något negativt.

Yiskah: Jag är väl inte helt religiös men inte helt icke heller. Jag tror på min Gud men inte på att den skulle ha några regler utan att den bara är en åskådare och att vi lever själva våra liv och gör våra egna regler. Min är att älska din nästa som dig själv dvs behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det försöker jag leva efter.

• Anonym

kan tillägga att det är av yrkesmässiga skäl.

• Yiskah

Daciss. Oki, jag bara undrade av ren nyfikenhet.

• Yiskah

Anonym: Jo det är väl ok antar jag så länge det är okej för FL. Råkade själv skriva ett inlägg anonymt en gång av misstag och fick en varning. Sen dess har jag lärt mig att tänka mer på att alltid kolla så jag inte är anonym "i onödan" *s*.

• DaCiss

Jag undrar också av nyfikenhet, varför ansågs homosexualitet som en sjukdom förut och inte mer idag och varför anses syskonkärlek som en sjukdom idag? Kan det inte bara ha att göra med att större delen av sämhället ännu tycker det är helt fel och äckligt och därför tycker folk så, för att det är så man ska tycka och tänka och känna? Man inlärs hur man ska tycka att det ska vara?

Och på vilket vis kan man uttala sig att det är en sjukdom, på vilka medicinska grunder kan man bestyrka det? Hur kan man kallas sjuk för att man älskar någon och bestämt sig för att bejaka den kärleken?

• fatima

Da ciss
    TACK för att du förstår vad jag menar!!!!

Det ironiska är att alla andra gör det oxå, de försöker bara förklara bort det genom att skrika order INCEST

Alla här inne VET att två vuxna som levt ihop ovetandes om ders släktskap INTE är SJUKA.
    Om de fortsätter leva i hop efter vetskapen om detta säger lagen STOPP, ni får inte gifta er o inte adoptera barn.

HALLÅ hur tydlig skall jag behöva vara för att ni skall se verkligheten!!!

• Yiskah

Ja fast det hade ju sina fördelar oxå. Det ansågs ju vara en sjukdom fram till 1979 faktiskt och hade det varit då så skulle jag ringt till jobbet och långtidssjukskrivit mig, eller rentav gått i pension då jag känner att det är ett tillstånd som inte går över, varken med samtalsterapi eller medication. *suck den gamla ljuva tiden, men det knepet funkar ju tyvärr inte längre*

*skämtar lite mellan raderna här trots allt (om nu nån missförstod mig)*

• Yiskah

Men Fatima vi pratar ju inte om att de lever ihop ovetandes om sitt släktskap. Självklart kan jag till fullo förstå deras kärlek om de inte vet om att de faktiskt är t.ex syskon. Det är ju de som medvetet går in i en sån relation, där de vet sen innan att de är släkt.

OT har ni läst "Bakom stängda dörrar"? Handlar om en 14-årig tjej som har ihop det med sin far och föder två barn med honom. En sann berättelse som är väldigt gripande och oerhört tragisk, inte minst för de små barnen som kommer till och även för dottern som lever som sin fars älskarinna. Väl värd att läsa dock.

• Yiskah

Brottsbalken, andra avdelningen, kap 6 paragraf 6..

"Har någon, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för sexuellt umgänge med avkomling till fängelse i högst två år.
    Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för sexuellt umgänge med syskon till fängelse i högst ett år."

Det är olagligt att utöva incest.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in