• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • fatima

Yiskah, dt du precis beskrev visra på att du förstår vad jag menar, växer man upp ihop har man en inlärd känslomässig blockering för sina syskon, medans om man inte växer upp ihop har man givetvis inte denna blockering.
    Förstår du då vad jag menar med att våra sexuella blockeringar är inlärda?

• fatima

Yiskah
    Jag kan inta annat än att le, att du drar upp denna lag är ju precis samma sak som om jag skulle dra upp min Guds lag från koranen.

Alltså det säger inte så mycket till den som lever i en sådan situation.
  • Yiskah

Jo alltså jag har t.ex en barndomsvän som jag känt sen jag var pyttig, jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna känna några såna känslor för henne. Hon är SOM en syster för mig och de jag har växt upp med sen barnsben skulle jag aldrig kunna inleda en relation med oavsett om vi är släkt eller inte. Men jag förstår inte vad poängen ligger i att jämföra det här med hur homosexuella är som föräldrar?

• Yiskah

Det är inte samma sak att jämföra en lag som stiftats av människan och en som står i en bok. Det som står i lagen skall man följa. Det som står i Koranen eller Bibeln är det upp till var och en att följa, det är inget måste eller "så här är det". Det är ju inte "verklighet", jag vet att det är verklighet för många men alltså inte i den fysiska världen och det är här vi lever just nu.

• Utopia

Anonym 2389629,

" Yiskah:
    Du har så rätt. Bisarrt att jämföra incest och homosexuella - vilken förnedring för alla som anser att incest är sjukt (de allra flesta tror jag)."

Följdaktligen förnedrar alltså de som tycker att homosexualitet är ok, de som tycker det är sjukt...? Hm...

Det var bara en vecka sedan jag fick klart för mig att incest betyder sex mellan närsteående släktingar rent allmänt, och jag trodde att det betydde pedofili utförd av anhörig. Alltså kan man inte likställa incest med pedofili. Incest är ett mycket vidare begrepp.

• fatima

Poängen är att ni skall förstå varför jag tror att våra sexuella blockeringar kommer från Gud, för han vill vägleda oss rätt.
    Poängen är även att om du förstår varför jag anser att våra sexuella blockeringar är inlärda sedan generationer kanske du även förstår varför jag anser att min gräns inte är diskriminerande.

Om jag inte varit troende hade jag kanske tyckt att de två syskonen som inte växt upp tillsammans borde få gifta sig o adoptera, det är liksom inte statens rätt att bestämma det.

Eftersom jag tror att våra sexuella blockeringar går att ändra på så tror jag att utan Guds regler så kommer Sexuella blockeringar snart vara ett minne blott.

Jag ser det även som en sexuell blockering att inte vara ortogen mot sin partner, jag anser att det borde vara straffbart, men när Guds regler försvinner så blir det som idag, det är inte straffbart.
    Tycker dock att psykiskt våld som ortohet skall vara likartat med fysiskt.

Förstår du mer vad jag menar med sexuella blockeringar nu?

• fatima

Yiskah, som du säkert förstår så anser jag att Guds lagar är mer pålitliga och korrekta än människors lagar, men jag förstår hur duser det.

Saken är ju den att det är ju majoriteten som stiftar lagarna, och du sa ju innan att majoriteten kan ha fel det kan ´dock inte Gud

• Anonym

Utopia
    Ok, "sjukt" var slarvigt, förlåt då. Men jag vet var ordet incest står för.

Och låt mig säga som så, att om det inte är sjukt rent medicinskt, så tillåts inte incest eftersom det är just skadligt för samhället och dess strukturer.

En parantes bara: "Pedofili är en sjukt". Även detta påstående är omtvistat - normalt eller sjukligt? Sjukdom är inte bara biologiska störningar men också sociala konstruktioner.
    Dessa konstruktioner, så att säga "sociala" störningar, är just de som påverkar vårt samhälle negativt, t ex genom att skapa dysfunktionella relationer. En biologiskt frisk person kan vara socialt dysfunktionell, ha en icke normativ relation och i detta hänseende "sjuk/störd = onormal".

I Sverige som de allra flesta länder och samhällen anses incest vara en olaglig handling eftersom det skulle innebära att barn av syskon skulle tillåtas. Dessa barn skulle inte vara särskilt livsdugliga. (nu hårddrar jag resonemanget, men för tydlighetens skull..) Därtill är barnet i vissa fall en potentiell partner om föräldrarna anser incest ok. Vad tycker man om det då?

Homosexualitet anses i dagens Sverige inte vara onormalt eller sjukt. Jag tror därför inte heller att barnet skulle fara illa av att leva i en regnbågsfamilj.

• Anonym

"Pedofili är sjukt" ska det ju va..

• Nenniz

Fatima:
    Så här tycker jag att det är- Syskon (eller släkt) ska absolut inte skaffa barn tillsammans inte bara för att det är "äckligt" och onormalt utan för att barnet kan så svåra földer av detta. det finns lixom en anledning till att det är olaglit! Det blir inavel och detta skapar problem! så är det och de är ett faktum!

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in