• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Yiskah

Har du inga fördomar? *ler* Du undrar jag varför du inte redan uppnått Nirvana. Jo just det för att du är muslim och det finns inget Nirvana i Islam. Vad jag menar är att jag tror att den dagen vi är perfekta så att säga, då det inte längre finns något för oss att lära här i livet på jorden, då kommer vi inte heller hit. Alla har fördomar, även jag och jag är nästan perfekt så har även du och det vet vi alla.

• fatima

Det jag mena var att jag inte tycker andra troende eller icke troende är skumma människor eller att jag skulle vara bättre, det vet bara Gud.

• fatima

Yiskah, visst är det så att du inte kan tänka dig att läsa koranen pga alla fördomar som florerar

• fatima

Visst Tristan, det kanske inte räcker, men förutsättningarna att få de rätta "blockeringarna" ökar nog med en tro.
    Jag tror ex att det skulle vara lättare för många att inte vara otrogna om de hade en tro, en tro att Gud ser dem även om deras partner inte gör det.

• Anonym

En av religionens främsta uppgifter är och har varit att bibehålla balans och upprätthålla en viss ordning. Altså att skapa vissa samhällsnormer för att uppnå ett visst syfte, t ex reproduktion.

I fallet reproduktion ansågs incest och homosexualitet vara ett hot mot samhällets reproduktion och skulle därför bekämpas.

Eftersom vårt samhälle inte behöver oroa sig för låg reproduktion är homosexualitet idag inget hot. Incest är däremot ett hot p g a inavel, det kommer vi inte ifrån.

... om man nu vill bry sig om religionen och inte vill tänka själv .

• fatima

"En av religionens främsta uppgifter är och har varit att bibehålla balans och upprätthålla en viss ordning. Altså att skapa vissa samhällsnormer för att uppnå ett visst syfte, t ex reproduktion. "

Såå politiskt korrekt Skulle vilja se Jesus på korset, skrika LEVE REPRODUKTIONEN, för all del spika fast mig levande, för vad gör man inte för att upprätthålla världsordningen, nej du det köper jag inte.

Så hur ställer du dig till två homosexuella syskon, där det inte kan bli inavel.
    Eller syskon som väljer att sterilisera sig och adoptera?

• DaCiss

Tycker det kommer rätt ofta upp olika fördomar mot religiösa mänskor. Som anonym ovan, att det vinkas om att de kanske inte tänker själv. Varför man nu inte skulle kunna göra det bara för att man är religiös? Andra fördomar finns ju också men undrar vad så många har emot religion? Är det irriterande att andra kan tro på något övernaturligt? Irriterar man sig på att man tycker att vissa kan vara så dumma att de tror på något sånt eller är man avundsjuk att andra klarar av det eller tycker man synd om de som i sin dumhet tror eller vad kan det bero på? Dåliga erfarenheter av religiösa (fast borde man inte veta att alla är olika och tro är något personligt så alla tycker inte lika?)

• Utopia

Anonym 2390274

"Och låt mig säga som så, att om det inte är sjukt rent medicinskt, så tillåts inte incest eftersom det är just skadligt för samhället och dess strukturer."

Då känner du till nån jag inte känner till. Vill du berätta? Det är skadligt anser jag, om syskon skaffar barn. Eftersom barnet mycket sannolikt är skadat. Inte skadligt för samhället eller några andra, om syskonen har sex, om de skulle vara kära i varandra, eller adoptera barn. Man kan dessutom betänka det finns mycket bättre preventivmetoder nu än förr i tiden.

"I Sverige som de allra flesta länder och samhällen anses incest vara en olaglig handling eftersom det skulle innebära att barn av syskon skulle tillåtas. Dessa barn skulle inte vara särskilt livsdugliga. (nu hårddrar jag resonemanget, men för tydlighetens skull..) Därtill är barnet i vissa fall en potentiell partner om föräldrarna anser incest ok. Vad tycker man om det då?"

Jag ser inget direkt hinder för att tillåta sex mellan syskon, men att det inte skulle vara tillåtet att skaffa barn. Jag tror, att om två vuxna (syskon) är normalt begåvade, normalt kunniga, så inser de också att det inte kan bli nåt kärleksbarn som har båda deras genuppsättningar. Precis som ett manligt homosexuellt par eller ett kvinnligt. Bara för att de skulle bilda en ovanligt par och vara kära betyder inte att de är efterblivna på något sätt och inte kan tänka klart. Och som sagt, är det inte lagligt så är det inte.

Och som du skriver det, att om två syskon hade adopterat ett barn, så skrev du att barnet är en potentiell partner för föräldrarna!! Men då är vi ju inne på pedofili, d.v.s. sex med minderåriga och inte nåt självvalt mellan två vuxna! Menar du verkligen att då, bara för att adoptivföräldrarna är syskon, så löper de större risk att var pedofiler??! Det är ju det som Åke Green stod och predikade i kyrkan och beskyllde homosexuella att vara, mycket större potentiella pedofiler än heterosexuella! Tror du att det är så också?

• fatima

Trevligt att du tittar in, tror du att våra sexuella blockeringar är inlärda?

• Yiskah

Anonym NR: 2392119

Där åker du på en varning!

Varför måste du vara anonym? Vad är det du döljer egentligen?
    Mig behöver du inte berätta för jag är nämligen synsk

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in