• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • CB72

Smyger tyst som en mus
    För att viska *Go natt alla & sov gott*

Smyger tyst ut i natten igen...

• Glass

Halloj, nu har jag en fråga.

Hur ofta tillämpas detta

"3. Att man inte håller sig till ämnet.
    Meddelanden ska vara relevanta för den diskussion de postas i, med andra ord riskerar ett meddelande, hur välformulerat det än är, att bli borttaget ifall det skickas till fel plats. Om ni råkar posta ett inlägg i fel forum, posta INTE om det igen, kontakta då istället oss så flyttar vi det. Dåligt formulerade meddelanden eller inlägg som skapar negativt uppseende och uppenbarligen inte hör till intresseområdet för Familjeliv riskerar också att tas bort."

Ibland är det väldigt ot, men var går gränsen?

Och detta

"11. Systemresurser och manipulering
    Vi tolererar inte inlägg vars mening är att slösa på systemresurser eller nyttjande på annat sätt än vad som är allmänt vedertaget. T.ex. är det otillåtet att skriva in repeterande ord, bokstäver eller siffror för utfyllnad. Att svara på ett inlägg flera gånger med syfte att bara framföra tråden i fokus är inte heller tillåtet. Man får inte heller posta samma innehåll i flera olika trådar eller kategorier i syfte att sprida negativa budskap eller flera nya trådar för allmänna tips. Inlägg som uppmanar eller har som syfte att beskriva hur man kommer runt regler, policy eller andra hinder som redaktionen implementerat i tjänsten är exempel på tydliga brott mot denna punkt. Reklam får under inga omständigheter postas i forumet, se punkt 7."

Vad är ett inlägg som anses slösa på systemresurserna?

• ming

Va, är det ett regelbrott att inte hålla sig till ämnet?!

Jag som ALLTID i ALLA trådar vandrar ot!

• Isolde

Glass,

Såvitt jag vet dyker inte någon av de ovanstående upp särskilt ofta. Trådar som vandrar ot är inte helt ovanliga *glor på trollet med medhjälpare* men det är inget som vi befattar oss med – såvida inte t.ex. ts anmäler. Men det är väl inte riktigt vad paragrafen handlar om. Den verkar dels behandla rena felplaceringar av inlägg i forum och sånt fixar vi med jämna mellanrum (flyttar rena diskussioner från Känsliga rummet upp till Allmänna diskussioner t.ex.), dels … vadå? *kliar mig i huvudet* Vet inte riktigt vad den sista meningen syftar på.

Systemresurser och det ja … Skulle säga så här: när någon/några postar upprepade långa struntinlägg ("repeterande ord, bokstäver eller siffror för utfyllnad") för att "få död" på en tråd räknas det som "slöseri". Men då ska man ha gått över gränsen ordentligt, tycker jag.

Själv har jag inte fattat meningen med tråddödandet – what's the point? Få sista ordet? Då räcker det med att skicka korta enkla meddelanden; det är inte längden på inläggen eller ens längden på tråden som bestämmer när tråden stängs.

• giz

glaaaaaaaaass varför påminde du om nr 3 och 11.... jag som försökt att gömma dom. haha systemresurcher tror jag att jag har ngt rött brev om i min inbox

så nu tar vi å raderar nr 3 och 11 på stört eller så får jag bomba in inlägg så den hamnar på ngn annan sida

• Glass

Isolde.

Bra då vet jag, jag blev lite fundersam när jag råkade läsa någonstans att man inte fick vara ot, och då blev jag förvånad.
    Det känns bra att ni inte är stenhårda med sånt liksom med resursslöseriet. Det är svårt att veta hur man ska tolka reglera och ibland kan jag känna att jag babblar lite väl mycket skit och då vill man ju inte få någon läskig varning eller så

• giz

var väll det jag tyckte att den borde det ja

• ming

Då betyder det ju i teorin att ts KAN bossa i trådarna!

Svar på tråden Moderatortråden