• tvåsmå

Australienföräldrar!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 03:43:01:
    Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 01:48:12:
    www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:48:35:
    Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:50:05:
    www.purebaby.com.au

• Svar på tråden Australienföräldrar!
  • Eerika

Hej!
    Vad roligt! Vi är troligtvis på väg att flytta tillbaka dit med vår lille son. Vi träffades där och min sambo är därifrån. Jag är lite fundersam på om föräldrapenningen fortfarande gäller under de första månaderna vi är där. Ska kolla upp reglerna. Kanske någon annan som har koll? Känns otroligt spännande med en flytt men vi har ännu inte berättat för mina föräldrar. Jag tror att de kommer att tycka att det är hemskt sorgligt att ha oss så långt borta. Någon fler på planeringsstadiet? Nyfiken på andras erfarenheter av att bo så långt från släkt och familj. Jag har bott där tidigare, dock aldrig längre än ett år i sträck...

1722: Bor du i Aus nu?

• swh

Hej, vi bor i Shepparton, VIC jag och min Aussie. Vi väntar vår första i november och är lite nervösa. Men det går nog bra. Vi har hans familj här och en massa vänner och min mamma och syster kommer alldeles efter bf. Men visst känns det ibland att jag är långt borta.

• tvåsmå

Eerika: Ja familjen tycker inte det är roligt att vi är på andra sidan jorden... Tjatar ständigt om att vi måste komma hem. Det ska vi ju snart, troligen resdan i december. Det är svårt, både vill bo där för det är så trevligt på många sätt, samtidigt vill vi vara nära familj och släkt. Vi har ingen familj där alls. Hade en nära vän från Sverige där tidigare, men hon och hennes familj flyttade vidare till ett annat land... Men locka dom med att det blir billgare semester om dom kommer och bor hos er! En del av våra familjer har kommit och hälsat på, och åker man sedan hem 1-2 ggr om året (dyrt ja... svettigt dyrt), så känns det inte så farligt. Med telefon och internet håller man kontakten.

• tvåsmå

En fråga om ersättning för bebisar. Har för mig att Karicare Gold är den bästa (med mest omega 3 osv). Men är det den som är snällast för magen för små bebisar (typ som NAN)? Någon som känner till?

• Pluggisen

Tipsar er om Annie i Melbourn (Hmm hur stavas Melbourn?) här på FL.

• tvåsmå

Lägger till en följdfråga om esättning i Australien, finns det färdig ersättning? Har för mig att det bara finns pulver, men om det finns färdigblandad ersättning, var hittar man det?

• Silverblå

Kom hem från Sydney för några veckor sen och kunde inte hitta färdig ersättning där! Körde med Nan där eftersom vi har använt det här hemma. Funkade bra för min (då) 5 månaders lilla tjej som har känslig mage!

Hoppas det löser sig för dig! Önskar jag kunde få min gubbe att vilja bo i Australien! Längtar alltid dit!!!! :o)

• Singha

Yess! Vad glad jag blir, precis som jag tänkte skapa en likadan tråd, så hittar jag denna! Skrattande 

Flyttar till Sydney om några veckor (flyttlasset går dock redan nu på torsdag!) med maken och min snart 2-åriga son och blir där i minst 2 år genom makens jobb.

Eerika - kollade upp vad som gäller på Försäkringskassans hemsida och ska du vara borta längre än 6 månader, så ska du avanmäla ditt utflyttsdatum o då blir det inga pengar från o med den dagen... Fundersam Utdrag ur texten:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/foralder/

"En tillfällig utlandsvistelse som varar längst 6 månader påverkar inte din rätt till barnbidrag. Är däremot vistelsen planerad att sträcka sig längre än 6 månader upphör rätten till barnbidrag från Sverige redan vid utresan. "

Min pappa är eld o lågor över att vi ska flytta men min mamma är jättelessen... Pappa kommer nog inte kunna komma och hälsa på, men mamma kanske kan göra det.

Vi har skaffat IP-telefoni, så vi ska behålla vårt hemnummer från Sverige. men vi kommer att kunna ringa till Sverige som om vi vore där för 0:- i minuten, dock är det en startavgift på 69 öre/minuten har jag för mig. Månadskostnaden är 99 kr som vi får ringa för. De som ringer till oss från Sverige betalar samma avgift som inom Sverige. Att ringa telefonnummer inom Australien kostar 0.13 öre/minut. Vi har med oss en liten dosa som ska kopplas in i jacket.... Men det enda som är lite dumt med den här lösningen är, att de som ringer till oss o som bor i Australien måste ringa Sverige... Hmmm... så jag ska skaffa ett australiensiskt mobilabbonemang för de som vill nå mig där nere!

1722 - Tror oxå det mest var pulver. Sonen har mjölkproteinöverkänslighet, så vi hade med oss eget, men jag kikade lite när vi hanldade o det såg ut att mest vara stora pulverburkar. Kolla lite på mataffärernas hemsida, det kanske dyker upp nåt bra där:

http://www.homeshop.com.au/category.asp?catalog%5Fname=hs1378&category%5Fname=F640479&Page=1

Nu kommer sonen hem från sitt besök hos sina farföräldrar (åkte förra lördagen så vi har fått stöka o böka här hemma ifred!) och jag ska förbereda morgondagen!

• Maggan24

Singha: Såg vad du skrev om föräldrapenning! Vi ska åka under hösten men kommer tillbaka sen vår (det blir exakt under 6 månader) så det borde väl vara lugnt? Jag och barnet kommer att tillbringa två månader i Sverige efter dessa knappt 6 månader. Då bör jag väl kunna ta ut fp och få barnbidrag denna period, och sedan då jag och barnet åker tillbaka i slutet av sommaren anmäla flytt (o därmed avsäga oss barnbidrag osv)? Det bör väl inte vara något olagligt med det? Min man kommer att stanna down under under hela denna period, men han kommer heller inte ta ut någon fp under tiden vi är borta. Jag menar, man kan ju inte riktigt säga att jag som tar ut fp flyttat om utlandsvistelsen ej överstiger en sexmånadersperiod, jag ej jobbar i utomlands och dessutom bor i Sverige två månader efter detta innan vi "flyttar" (fast vi egentligen praktiskt taget redan flyttat...). Blev lite surrig Ja... ska ringa försäkringskassan och ställa lite frågor i alla fall. Jag vill ju ha fp men bara om det är lagligt... Vad otroligt spännande att ni flyttar på torsdag! Hur känns det? Hur mycket kläder ska ni ta med?

• Nillax

Hej hej, jag bor strax utanfor Sydney sedan ett ar tillbaka, min sambo ar harifran. Jag ar gravid med vart forsta barn och trivs jattebra. Visst saknar jag familj och vanner i Europa (bodde i England i 9 ar innan vi flyttade hit) men e-mail och telefon funkar...det ar ganska dyrt att flyga harifran sa det blir inte sa valdigt ofta, tyvarr.
    Tror inte jag har sett ready-made ersattning...ska kolla nasta gang jag ar i affaren.

Svar på tråden Australienföräldrar!