• tvåsmå

Australienföräldrar!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 03:43:01:
    Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 01:48:12:
    www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:48:35:
    Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:50:05:
    www.purebaby.com.au

• Svar på tråden Australienföräldrar!
  • Singha

Maggan24 - om jag var i din sits, så skulle jag göra precis så som du funderar på! Ta ut fp under vistelsen i OZ o sen när du varit hemma sista svängen i 2 månader höra av mig till Försäkringskassan o skriva ut mig. Kan inte se nåt olagligt i det!

Torsdag, usch det är snart! Maken har åkt o fiskat till på fredag o här sitter jag o ska fylla i hela hemmet på en försäkring som kom på mailen - och beräkna värdet på allt som ska åka iväg... asså... suck! *tar mig för pannan* Är så trött ikväll att jag tar det imorrn istället o hoppas hinna... det ska vara inlämnat före de kommit hit o hämtar på torsdag *stress, stress*

Kläder är svårt... har lagt ner alla tjocka vinterkläder i kartonger som ska vara kvar här hemma. Tar med hyfsat tjock jacka som funkar när det är ovanför nollan men inte för varmt... o ett par stövletter... Några tjockare tröjor åker nog med, men det är koftor så man kan ta av sig... *svårt* Annars är det mest vår-/sommarkläder för hela slanten! Maken har Silverkort på Eurobonus, så han har 10 kg extra i bagagevikt då o har jag tur hinner mina poäng komma in o jag oxå får det. Då har vi ju 20 kg x 3 samt 20 kg extra på det iom att sonen får åka på egen stol.

Appropå flyg, fick ok på flyget mellan Bangkok o Sydney idag! Vi flyger Thai direkt från Stockholm och så tar vi 3 övernattningar där för att vila lite, shoppa (jättefina barnklädero så ska jag ha massa nya bh'ar! ) samt njuta av god mat innan vi flyger vidare med Thai till Sydney. Det gick på 23.155 kr för en t.o.r för oss alla tre o jag tycker det är jättebra pris! Sonen betalar drygt 4.000 kr för sin biljett. Någon som är intresserad, så finns det en kampanj på Thai just nu... 7060 kr för en tur o retur (använder inte returen... ähum...) plus skatter, samt att barn åker för endast 25% av vuxens pris just nu! Bokat via Jade travel i Stockholm (kan endast bokas via nätet till det priset)

• Maggan24

Singha: Det var inget dåligt pris på biljetterna! Oj, jag som trodde våra biljetter på ca 8000 fr London var billiga! Iofs åker vi när det är lite större efterfrågan men ändå! Bra jobbat... Det blir nog så med fp som vi tänkt. Skönt att höra att någon annan också tycker att det är vettigt.

Fortfarande en hel del att styra upp innan avresan, men än är vintern långt borta så det hinns med... Hur lång tid skulle det ta för er att få möblerna?

Nillax: När var det ni skulle få barn? Oh så spännande...

• Nillax

Singha, vill bara varna om att det ar kallare an man tror...jag lamnade nastan alla tjocka klader i Sverige och det angrar jag idag. Det ar kring 5 grader pa morgonen just nu men det kanns bra mycket kallare an 5 grader i Europa. Jag har kopt en ny vinterjacka och har handskar och mossa och stovlar pa mig. Skulle sa garna velat ha nagra yllejumprar har. Det varmer upp pa dagarna men i inner Sydney sa blaser det alltid ganska mycket.

Maggan24, Jag ar bara i vecka 10 sa det ar tidigt an, haller tummarna for att allt ska ga bra.

Jag tycker ni bada har fatt jattebra pris pa era flyg. Vi har en biljett bokad till jul som vi om allt gar bra med graviditeten kommer att boka om, Vi betalade $2600 per person(15000SEK) vilket inte ar sa farligt dyrt enligt Ozzie priser...mycket dyrare att flyga harifran...trist

• Maggan24

Nillax: Det är inte ett så dåligt pris heller med tanke på att det är så mycket dyrare i juletid! Vecka 10, vad spännande! Då berättade vi för omgivningen att vi väntade barn, fast sen fick jag panik och tänkte att hjälp, tänk om det inte går vägen! Men det gjorde det Vad roligt! Hur mår du?

• Singha
    Maggan24 - Det var oxå bra pris från London! Det lönar sig att leta... o snoka! Jag bokade samma resa förra året med väldigt kort varsel på samma resebyrå och jag tror den gick på ca 12.000 kr inkl skatter t.o.r. Jag har ju jobbat i branchen, så jag har snappat upp lite här o där vad gäller flyg Skrattande Det var jättesvårt att få en resa hela vägen oxå, vi fick välja att åka antingen 31 juli eller 17 augusti - däremellan var det knökfullt! Så jag antar att vi hade tur som fick ok även på flyget mellan Bangko o Sydney (igår fick jag veta!)

Nillax - Vilken tur att du finns säger jag bara! Skrattande Trodde ju i min enfald att det hade hunnit börja bli varmare lagom tills vi kommer 5 augusti... även om jag vet att det är vinter just nu... o jag kommer ju ihåg hur kallt det var förra året! Men alltså, vinterjacka - hur tjock menar du? Får tänka om lite på vad vi ska ha med oss på själva resan oxå så inte sonen fryser ihjäl när vi landat Förvånad Tror ändå jag ska ha mina gympadojjor med i bagaget o så stövletterna kanske... Lär ju packa ner vinter/vårjackan oxå då...! Tur att flyttfirman inte varit hit ännu så jag hinner tänka om! Glad

15.000 låter väldigt bra pris oxå. Har suttit o letat på olika sajter som säljer billiga biljetter, men alltså det ligger runt 13.000 - 19.000 kr just nu för en t.o.r. Hade bara flyt som började med att kolla Jade travel... Du kanske kan kolla med dem om det går att boka från OZ oxå??? www.jade.se o kolla under erbjudanden som bokas via nätet! Kan ju alltid skicka en bokningsförfrågan iom att den sedan skickas vidare till Thai... Fräck kan man alltid vara! Flört

Direktlänk till sökningen (men de va inte där jag hittade min biljett dock...)
    http://wftc2.e-travel.com/plnext/jadetravel/TravelShopperSearch.action?SITE=BBANBBAN&LANGUAGE=SE
  • marica83

tänk om jag kunde var en av er:( blev helt förälskad i AUS när vi var där i mars...skulle göra nästan vad som för att få flytta dit för bara ett år eller nått. Dagdrömmer lite om att mannen kan hitta ett välbetalt jobb där nere, så kan jag vara hemmafru och ta hand om sonen och nästkommande....åh, vad jag vill tillbaka:(

• Nillax

Maggan24 & Singha...glomde saga att det ar bara till London flyget gar...sa vi maste boka flyg darifran till Kopenhamn ocksa. Vill halsa pa vanner i London sa det ar darfor vi bokat som vi gjort.

Maggan24, jag mar relativt bra, ar himla trott hela tiden men inte sa farligt illamaende. Har bara berattat for 3 nara vanner. Har Ultraljud den 7 Aug sa vantar tills dess.

Singha, igar var det tydligen den kallaste dagen pa 21 ar i vissa delar av NSW...jag har en normal tjock vinterjacka..inte en dunjacka eller sa men en ylleblandning. Ang skor sa har jag antingen ofodrade stovlar eller gymaskor och det ar ok. Idag ska det bli max temperatur 13 grader men med "strong winds" sa det kanns kallare. Kan vara skont att ta med en fleece eller liknande till sonen kanske.

• Maggan24

Nillax o Singha: Bra tips om varma kläder! Jag ångrade att jag inte hade mer tjocktröjor med mig då jag var i Sydney första gången. Fy, att det kan kännas så kallt i ett varmt land! Fast man ska inte klaga. Det är rätt ok ändå...

• Nillax

Ja visst ar det helt ok anda men man maste anda klaga lite och finns det inget annat att klaga pa sa gar vadret bra!!!

• Snowstorm

Här är en till som ska flytta till underbara Australien!

Jag är gravid i 5:e mån med första barnet(ska ha barn i slutet av nov) o jag o min australiensiske sambo tänkte flytta i mitten på nästa år till Melbourne. Vi har bott i Sverige i några år men båda känner att det är dags att flytta tillbaka. Har bott i Melbourne i ca ett år förut.

Svar på tråden Australienföräldrar!