• tvåsmå

Australienföräldrar!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 03:43:01:
    Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 01:48:12:
    www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:48:35:
    Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:50:05:
    www.purebaby.com.au

• Svar på tråden Australienföräldrar!
  • Gladabarnensmamma

Tjosan 123; vad konstigt att Isabella fick Aussie medborgarskap. Min gubbe är också kanadensare & vi fick vår son i Melbourne för 9 månader sen, men inte sjutton blev han aussie!! Skumt...

• Tjosan123

Hej oooooo!

Hon fick australiensiskt for att vi ar permanent residents sen 2 ar tillbaka och sjalva blir medborgare om nagra manader! Det beror pa vilket visum man har nar ens lilla fods. Turism visum samt div arbetsvisum gor att ens bebis far mammans/pappans medborgarskap!

• Moshi

Hejsan allihopa!!
    Vad skoj att se sa manga som bor i australien.Sjalv ar jag gift med en australiensare och jag har varit har i 6 ar nu.Vi har en dotter pa 5 manader(snart 6).Jag var precis i sverige for nagra veckor sedan, det var nog sista resan pa ett litet tag (eftersom det ar sa dyrt) Vi bor pa central coast vilket ar utanfor sydney.Jag maste saga att det ar inte foran nu jag kanner att australien ar hemma.Visst saknar jag familj och vanner och jag hade garna velat att min familj kunde bo har. Men jag kanner mig mer hemma har. Vi har manga ganger tankt pa att flytta till sverige men det har aldrig blivit av.Men jag tror att det hade varit bra att bo dar nar var dotter gar i skolan, jag tror att hon hade fatt stor nytta av det.
    Har markt att det ar lite annorlunda med grejor man gor for barnen har an i sverige.Vi har borjat med lite mat till varan flicka och dar ar ganska manga skilnader fran hur dem gor i sverige.Har nagon annan markt det??

• Maggan24

Chocolate: Vi har inte tagit tag i visumgrejen än... Men det börjar bli dags för det. Håller med om detta med livskvalitet. Vi har också kämpat på här, men det har inte löst sig på bästa sätt alls vad gäller jobb för min sambo. Han pratar svenska nu (hyfsat), men det har nog ändå varit svårare med språket än vi trodde! Vi har ju fått barn för inte så länge sen, och nästan alla vi känner i Aus har också små bebisar, medan knappt några av vännerna här är i barntankar än... Så det gör att vi saknar livet där ännu mer (speciellt jobbigt är det ju för min sambo). Eftersom att jag endast bott i Aus 1,5 år och i Sverige övriga delen av mitt liv så känner jag mig ändå väldigt hemmakär och det känns liiiite läskigt att vi ska flytta. Jag har svensk utbildning som bör fungera i Aus, eventuellt måste jag komplettera en del där. Främsta orsaken till att vi flyttar är att min sambo måste få någon sprutt på sin karriär... eftersom att det tyvärr bara löst sig på ett bra sätt med jobb här för mig. Tänker ni er Aus för alltid eller? Vi planerar att komma tillbaka till Sverige om några år då det är dags för nummer två... och då blir det nog ganska långsiktigt, men vem vet. Vi har ändrat våra planer så många gånger Det är inte alltid helt okomplicerat när man kommer från olika länder men så mycket mer spännande livet ändå blir!

• Snowstorm

Naomi: vi tycker inte att vi har någon direkt livskvalitet bla för: "svårt" att träffa sina vänner (måste ofta planeras 100 år i förväg), kallt klimat med allt vad det innebär att vara inomhus, Australien anordnar så mkt mer aktiviteter, sportevenemang, koncerter etc etc. Känns som Austr är mer levande på något sätt! Svårt att förklara. Men klimatet gör ju sitt med att människorna blir mer öppna o vänliga. Vi älskar att vara utomhus o träna o den långa kalla mörka vintern här gör det lite svårare (speciellt när man aldrig kan räkna med snö iaf i sthlm).

Maggan24: vi kommer nog stanna i Oz en låååång tid. Nu har vi verkligen satsat 100% i Sverige för att få det att funka o försökt få den bästa livsstilen etc men nu är det alltså dags att flytta. Men vem vet, jag kanske längtar hem oerhört efter några år, och då har vi pratat om att ev åka till SVerige ett par år med vårt lilla barn (planerad att komma i nov:-, alt flytta till England där jobbmöjligheterna är mkt bättre för min sambo än här i Sverige. Jag tror att jag kommer kunna bo i Oz under lång tid om jag får åka hem varje sommar, något som jag visserligen tror kan bli svårt ekonomiskt, speciellt som vi kommer leva på en lön under minst ett år, samt när man har barn blir det ju dyrare att flyga. Vi får helt enkelt ta det som det kommer. Som sagt trivs jag inte får vi se hur vi gör. Men nog bra om man hittar många svenska kompisar så man känner sig lite "hemma" iallafall. Fråga gärna mer om du vill Lycka till med era planer

• Maggan24

Chocolate: Vad roligt det låter! Kommer ni att flytta innan barnet föds? Hur gör ni med huset? Vi hyr vår bostad så vi kommer att säga upp den snart och magasinera möblerna. Vi är i nuläget rätt säkra på att komma tillbaka om några år så då kan det ju vara skönt att ha det mesta kvar. Måste dock säga att en väldigt bra sak med att flytta relativt ofta (vi kommer att ha flyttat 4 ggr på 3 år!), är att man gör sig av med så mycket gammalt bråte. Jag avskyr att ha förrådet fullt av mystiska "kan-kanske-vara-bra-att-ha-nån-dag-grejor". Till vilken del av Aus ska ni flytta?

• Snowstorm

Maggan24: Nej vi kommer flytta efter bebben föds. Den är beräknad till slutet av nov o vi planerar att flytta maj-juni nästa år. Huset säljer vi om vi får ett bra pris. Eftersom vi planerat att bo i Oz under många år o inte vet när/om vi kommer tillbaka vill vi inte hyra ut huset o oroa oss för om nåt går sönder etc. Vill gärna inte få ett tel.samtal till oss att värmepannan gått sönder etc. Tänker flytta till Victoria

Förstår att ni kommer behålla huset eftersom ni har planer att komma tillbaka, då hinner ju huset öka i värde förhoppningsvis

Ska ni hyra ut privat eller genom ett företag, typ Sas Relocation SERvices??

• Londonvibes

Kul att det verkar finnas ratt manga som bor eller planerar att flytta till Australien men barn. Vi far se hur det gar for oss.
    Nillax, jag aker inte heller hem mer an 2-3 ganger om aret. Men det ar skont med vetskapen att man kan ta sig him snabbt om det skulle behovas. Tror oxa att resorna hem skulle ske oftare om vi skaffade barn i London. Men jag vill inte att mina barn ska vaxa upp har.

Jag tror att det jag ar mest radd for ar att kanna mig isolerad samt att gora long-haul flights med sma barn. jag tycker att flygningen till Oz ar valdigt mastig med bara mig sjalv att halla reda pa. Med en tva-aring maste det vara rena mardrommen.

• Nillax

Londonvibes, haller med dig, tror ocksa jag akt till Sverige oftare om jag bott i London. Det ar sant att det tar langre att ta sig "hem" om nagot skulle handa. Min svenska kollegas syster blev allvarligt sjuk och hon tog sig hem pa ca 30 timmar, ibland kanske inte det racker men a andra sidan hann jag inte i tid fran London heller nar min pappa dog...det gjorde inte min syster heller som bor 30 min bort...sa ibland kvittar det.
    Och jag ville inte heller att mina barn skulle vaxa upp i London, smabarnstiden hade nog varit ok men inte sen, sa det var Sverige eller Australien och Sydney vann

• Maggan24

Chocolate: Vi hyr ju så det blir bara till att säga upp lägenheten när det är dags! Skönt, men det hade varit helt ok med ett hus istället, som hade kunnat öka i värde Samtidigt skulle jag nog inte heller bli så förtjust i att få ett samtal om att värempannan gått sönder...

Vår förhoppning är att vi ska kunna hitta ett hus i Aus om ca två-tre år (dock inte i Sydney). Vi känner ändå att vi kommer att flytta tillbaka till Sverige om några år, men det är nog smart att ha ett hus där om inte alltför länge eftersom att dom bara blir dyrare och dyrare. Dock måste vi ju vänta tills vi båda har bra jobb och så såklart... Min sambo har redan köpt ett hus med en kompis för några år sen, som en investering och det har redan gått upp en del, vilket ju är trevligt.

Själv är jag lite av en fegis när det kommer till sådant som större inköp. Min sambo försöker förklara för mig att det ju är en investering och att det faktiskt är bra mycket mer ekonomiskt att köpa när man har möjligheten, jämfört med att vänta och vänta och betala mer. Jag har inga som helst problem med att förstå logiken, men ändå känns det läskigt! Jag blev klar med min utbildning för bara 1,5 år sedan så, och vi fick ju barn för inte så länge sedan så jag har inte hunnit jobba så fasligt länge. Kanske därför detta med hus ännu känns så främmande!

Det verkar fungera på ett väldigt annorlunda sätt i Aus med möjligheten att hyra ut huset och ta hjälp av en agentur. Existerar detta överhuvudtaget i Sverige?

Vad roligt med bebis i november! Så spännande... Det är er första, eller hur?

Svar på tråden Australienföräldrar!