• tvåsmå

Australienföräldrar!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 03:43:01:
    Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 01:48:12:
    www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:48:35:
    Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:50:05:
    www.purebaby.com.au

• Svar på tråden Australienföräldrar!
  • tvåsmå

Hej på er!

Vad kul att vi är så många här!

Kom nyligen tillbaka till Australien, skönt fast det är kallt på nätterna här inåt land... Husen här är ju inte direkt välisolerade.

Tyvärr blev båda barnen sjuka direkt. RS-virus. Äldre barnet klarar det rätt ok, men med vår 11-veckors är det inte kul. Var på sjukhuset igår. Nu är det bara att hoppas att det snart går över och inte blir värre så hon hamnar där igen. Måste säga att sjukvården för barn här i Oz är riktigt bra.

Ser ut som om vi måste flytta tillbaka till Sverige i januari, även om jag nog skulle vilja stanna kvar. Min man har jobb, men inte jag. Håller med Chocolate, det är förutom ett härligt klimat en annan skön livsinställning här. Trivs så bra!

Oj, nu har lillkillen pajat DVD-spelarern, måste gå...

• tvåsmå

Nu tillbaka...

Nillax: håller med, det skulle vara bra om Australien låg närmare Europa ...

När jag läser era inlägg om Oz vill jag ännu mer stanna här... Vill inte leva i mörker och kyla 6-9 månader året!

Vi har åkt hem till Sverige två ggr om året. Satt häromdagen och diskuterade med mannen varför vi inte har råd att köpa ny bil osv, men bränner man allt på resor så är det ju inte så konstigt.. Och nu ska vi köpa hus i Sverige till våren (den svenska våren då), och det är inte mkt man får för pengarna. Här nere har vi bara hyrt hus då vi inte vetat om vi kunnat stanna men vilka hus man kan få för rimliga priser!

• Singha

Nu är vi äntligen på plats i Sydney och det har varit riktigt stressigt och jobbigt att hinna med allt på så kort tid!

Kan varmt rekommendera ett stop-over på vägen till eller från OZ, det var guld värt!

Vi flög Thai direkt från Arlanda till Bangkok på 10 timmar och det var så skönt att få vila upp sig några dagar på lägenhetshotell i Bangkok, istället för att byta plan och flyga vidare i ytterligare 9 timmar! Vi har båda varit i BKK många ggr innan, så att flänga runt o kolla sevärdheter slapp vi tänka på. Vi passade istället på att shoppa loss lite

Vår son hade öroninflammation på båda öronen, varav en är kronisk och behöver opereras, men vi klarade oss från problem iom att han dels hunnit äta pencilin innan några dagar och dels att vi fick tips att ge honom smärtstillande i förebyggande syfte! Dock var resan från Bangkok inte lika lättsam, även fast den gick mitt i natten. Sonen sov oroligt o vaknade till hela tiden. - hade ett spädbarn strax framför som grät till då o då.. så det blev ingen vila för oss alls som vi hoppats på!

Vi har varit runt o kollat på lägenheter och nu väljer vi mellan två jättefina med vattenutsikt utanför Sydney. Vi ska lämna besked på måndag, så beroende på hur mycket maken får i sk. Home allowance, blir valet lättare....

Det är en del möbler på väg med frakt och de kommer runt vecka 38, ca en månad till... men inflyttning blir tidigare än så... vissa möbler och kökssaker ska vi ändå införskaffa, men typ nästan allt husgeråd är ju på väg.... så vi kommer inte att ha nåt att laga mat och äta på i början...!

Jätteskoj att ha kontakt med fler som har bott, bor eller kommer att bo i OZ! Känns verkligen som vi gjort rätt att satsa några år på att bo här och eventuellt stanna kvar sen...!

• Maggan24

Singha: Vad roligt! Har funderat på hur det gick för er! Vi kommer till Syd om mindre än 3 månader nu... Var bor ni nu? Vad skönt det kommer att kännas då era möbler kommer! Det låter verkligen spännande hela äventyret. Har du hunnit gå på någon av Svenska Kyrkans mammaträffar? Kanske lite tidigt än för att du ska ha hunnit med det

• Naomi

Kul med rapport Singha!

Vi åker för hoppnings vis i morgon men har ännu inte fått visum så kanske måste vi avboka i sista stund. Hoppas hoppas.

Längtar..

• Nillax

Valkommen Singha! Hoppas du avnjutit den forsta helgen med riktig varme! Hoppas du inte tror jag lurat dig med hur kallt det var- lovar att jag fros!
    Lycka till med boende, later ju jattefint! Nar val ladorna kommer sa kanns det som julafton.

• tvåsmå

Välkommen till Australien Singha! Det är svårt att inte trivas här (fast det är lite kallt om nätterna under vintern...burr)

Vad härligt med utsikt över vattnet! Vi bodde tidigare i lägenhet högt upp i huset med härlig utsikt över floden och city. Saknar det verkligen nu när vi bor i hus med utsikt över... en plantering utanför växtförsäljningsställe. Visserligen vackert med blommor, buskar och träd, men inte är det som vattenutsikt.

• Singha

Maggan24 - Det är inte så långt kvar för er heller nu! Har ni hunnit börja packa undan?

Jag har inte hunnit till Svenska kyrkan ännu, precis som du misstänkte! Det är verkligen fullt upp med att kolla på lägenheter, sen har vi börjat kolla vitvaror och sånt som vi måste inhandla... Bil, kylskåp, tvättmaskin, några elektriska hushållsapparater mm...

Naomi - Ojdå, har ni inte fått klart med visumet ännu! Men kan ni avboka flygresan med så kort varsel??? *håller tummen att ni får det så ni kan åka idag*

Nilax - Tackar! Japp, vi har njutit av värmen! Vi kom ju förra helgen, så vi kände skillnaden... Det var rätt kyligt med linnebyxor Vi hade ju tre väskor som kom först i måndags med flygfrakten, o däri låg jeansen, jackorna mm...! Det har blåst rejält i några dagar och då känns det mycket kallare, särskilt när man är i skuggsidan! Så jag tror inte du har hittat på

Vi får ett litet dilemma, eftersom vi har så snar inflyttning i lägenheten - vi får ju inte bohaget förrän om en månad, så vad ska vi laga mat på och med, samt äta på/med??? Måste väl köpa nåt billigt tills vi får allt... Vi funderar ju ändå på att köpa BBQ grill (så häftigt att det finns färdigdragna gasutag på balkoner o terasserna här!), så vi får väl grilla typ allt

1722 - Tackar! Har svårt att tro att vi skulle vantrivas här... visserligen är området vi bor i just nu, Chatswood, inte någon höjdare. Känns som ett snyggare Västerås typ (ursäkta om det är någon som gillar den stan...! ), så shoppingen är kanon med alla affärer o köpcentrum, men alldeles för mycket betong jämfört med allt annat vi sett... måste ner till receptionen o fråga vart närmsta lekpark finns för Maximilians skull....!

• Nillax

Singha,

BBQ maste ni saklart ha, vi anvande var nastan varje kvall forra sommaren, kott, kyckling, fisk, gronsaker, allt kan grillas
    Om ni gar till K-Mart eller Big W sa kan ni hitta billiga grytor, bestick, tallrikar etc sa ni klarar er. Annars finns ju IKEA i Rhodes shoppingcentre.
    Glom inte att man alltid prutar nar man koper vitvaror etc- Good Guys eller Harvey Norman ar bra.

• Manly

Hej,

Bor i Sydney, Queenscliff.
    Har bott har i 2 ar. Har en son pa 1 ar, ar mammaledig.
    Kul att ha kontakt och traffa svenska mammor harnere.

Singha- Valkommen till Australien.

/Katarina

Svar på tråden Australienföräldrar!