• tvåsmå

Australienföräldrar!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 03:43:01:
    Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 01:48:12:
    www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:48:35:
    Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:50:05:
    www.purebaby.com.au

• Svar på tråden Australienföräldrar!
  • Maggan24

Chocolate: Känner igen mig! Fast vi har redan hunnit få vår lille kille och flyttar tillbaka i vinter. Jag har också bott i Aus tidigare, vi träffades där och nu bär det snart iväg tillbaka! Sydney dock för våran del. Melbourne låter också härligt, fast än har jag inte lyckats ta mig dit! Vad säger familjen om flytt nu när ni ska ha barn? Roligt för hans familj om de bor där!

• Londonvibes

Hej alla Australien mammor!

Jag har en Australisk sambo. Vi bor for tillfallet i London men han vill valdigt garna flytta till Australien. Vi har inga barn annu, men det ar pa tapeten. Jag ar nyfiken over hur det funkar med att bo i Australien och att ha barn. Hur ofta aker ni till Sverige och halsar pa? Det ar ju lite av en mastodont flygning sa hur ofta klarar man egentligen av det med smabarn? Hur ofta kommer era foraldrar och halsar pa i Oz? For mina foraldrar skulle det verkligen vara 'trip of a lifetime' att komma till Australien. Det ar absolut inget de skulle ha rad att gora varje ar. Jag kanner mig valdigt kluven infor en eventuell flytt. Jag oroar mig for att mina barn inte kommer att ha nastan nagon kontakt med sona morforaldrar. Hur klarar ni av det standiga daliga samvetet att bo sa langt borta?

Jag har varit i Oz ett par ganger nu, och tycker att det kanns sa avskarmat fran resten av varlden. Ar det nat som ar pataglit nar man bor dar?

Hmm, manga tankar finns det infor den eventuella flytten. Vi paborjar visa ansokan i Augusti och sedan far vi se....

• Nillax

Hej Chocolate & Londonvibes.

Londonvibes...jag var i din sitation for lite over ett ar sedan. Vi traffades i London och bodde dar nagra ar innan vi bestamde oss att det far bli Sverige eller Australien. Jag kande att Australien kanske blir smidigare pga jag kan spraket, har erfarenhet att jobba och bo i ett engelsktalande land och dessutom kandes det spannande. Jag hade da inte bott i Sverige pa 9 ar. Vi har nu bott har i ca ett ar och jag trivs jattebra har. Vi har kopt hus och hund och vantar nu vart forsta barn. Jag har vanner och min sambos familj ar underbara...men jag saknar familj och vanner i Sverige & London mycket. Min syster fick sitt forsta barn for 2 manader sen och jag kommer troligtvis inte fa se henne forran hon ar ca 1 ar. Nar jag bodde i London akte jag "hem" 2-3 ggr om aret sa inte sa ofta men mojligheten att hoppa pa ett plan och kunna vara dar pa 2 timmar fanns ju. Nu ar det 24 timmar och 15000:- att kunna aka. Vi sparar och sa och var plan ar att aka till Europa en ggr per ar och min mamma kommer forsoka aka over vartannat ar eller nat. Det kanns pa nagot satt varre for att avstandet ar sa pass stort.
    Vi sager som sa att vi tar Australien i nagra ar 5 kanske och sen ser vi...kanske ett par ar i Europa ocksa...vi far se hur det loser sig. Inboxa garna om du har mer fragor.

• Snowstorm

Nillax o Londonvibes: jag o min sambo har bott i Sverige i 3år o gjort ALLT för att det ska funka här. Vi har det "bra" ekonomiskt sätt med hus, fasta jobb etc, MEN pga bristande livskvalitet, min sambos hälsa (han har fått en kronisk sjukdom som dock inte är livshotande men jobbig att leva med, samt hemsk allergi) samt mycket begränsade möjligheter för min sambo att byta till ett bra jobb som lärare, har vi nu kommit till insikt att det är dags att flytta till oz. Såklart det ideala hade varit att bo ett par år längre i Sverige när vi nu får barn (Sverige är ju bra på så sätt med barnomsorg etc) men för att vi ska må bra som familj i helhet vill vi flytta så snart det går.

Såklart kommer det bli väldigt tufft att vara så långt borta från min familj speciellt nu när vi får barn. MEN som familj kommer vi må bättre i Oz med bättre klimat, bättre livskvalitet, jobbmöjligheter (speciellt för min sambo,men ska ej vara några problem för mig), möjlighet att utöva miljoner sporter större delen av året, etc etc etc. Summa sumarum, lättare att LEVA helt enkelt. Känns sorgligt nog inte som att vi LEVER här i Sverige, känns som man tryckt på PAUS-knappen på nåt konstigt sätt. Vill absolut inte smutskasta sverige men för mig o min sambo är det inte ett liv som vi vill ha. (Inget ont om de som väljer att bo här dock).

Så visst kommer bli jättetufft att inte bo i Sverige för jag vet att jag kommer sakna vissa bitar när jag bor i Oz, men jag vet också att vi kan inte vara olyckliga i SVerige bara för att vara nära min familj. Nu ska jag o min sambo skapa en egen liten familj och då måste vi göra vad som känns bäst för oss! Sen får man göra det bästa av situationen genom att prata med fam i telefon ofta samt åka hem så ofta plånboken tillåter.

Nillax: var i Oz bor du??
    Londonvibes: spännande om det blir flytt för er!!!

Maggan24: åh va kul att ni åker så snart! Har du fått visum än? Tog det isåfall lång tid?

• Naomi

Här är en till som ska flytta till Austrailen.
    Jag och min man samt två småbarn kommer anlända i Adelaide 27 augusti. Min man ska jobba och jag vara hemma med barnen. Sim det ser ut nu stannar vi 1,5 år men hoppas på förlängning av kontraktet.

Vi känner liknande känslor som du beskriver Chocolat men har inte kommit så långt i vår formulering. Känns som livet rusar på här hemma och vi inte riktigt hinner med. Vad exakt ät det som är bristande livskvalitet i ert fall?

• Silverblå

Hör egentligen inte alls hemma i den här tråden (önskar att jag gjorde), men har en syster som är bosatt i Australien sen 10 år. Hon är gift med en aussie och har 4 barn, vi har alltid varit väldigt nära vänner och jag tänkte jag kan ge en lite hint om hur det är att vara anhörig till någon som är bosatt "down under"!

När jag möte min syrra på Arlanda för 11 år sen och det första hon gjorde var att vissa en bild på den fantastiska killen som hon möt i Australien och som skulle komma hit och hälsa på om några månader, så bestämde jag mig då och där att den där killen kan aldrig vara bra för henne och långt innan jag ens träffat honom så avskydde jag honom! Med andra ord bara tanken på att hon kanske skulle kunna komma att flytta till andra sidan jorden skrämde rejält, och då var dom inte ens ihop än!

Hur som helst så komma han till Sverige och, visst han gick inte upp på min tio-topp-lista på en gång, men jag kunde ju inte låta bli att se hur lycklig syrran var, och hade nån frågat vad jag inte gillade med honom så var det nog egentligen bara det att han var från Australien som inte var bra! Jag var livrädd att förlora min älskade syster och bästa vän dit! Stackars kille!!

Nu var det ju som tur var inte jag som fick bestämma, så drygt ett år senare finner jag mig på ett flygplan på väg mot Sydney för att vara med på deras förlovningsfest och för att hjälpa syrran förbereda sitt bröllop som skulle ske i Sverige senare samma år. Insåg där på planet att det var dax att gör upp med den där gnagande känslan av att inte gilla hennes blivande man, så jag erkände för mig själv hur själviskt det var känna så och bestämde mig för att vara en hjälp och ett stöd för syrran, eftersom det ju inte är "bara" att välja att flytta så långt bort! Besämmde mig också för att på alla sätt det bara går vårda vår vänskap och fortsätta låta hennen vara en viktig del i mitt liv vart vi än skulle komma att bo.

Landade i Australien och har sen den dagen älskat det landet!!! Syrran har nu bott där i 10 år och är mer australiensisk än svensk nu tror jag! Hon kommer aldrig flytta till Sverigen igen och det har jag förståelse och respekt för. Australien är ett härligt land att bo i och många saker känns lättare där än här. Har bott där periodvis själv (tills min egen kärlek dök upp här hemma i Svedala)och skulle om möjligheten kom inte tvecka att flytta dit, inte för syrran skull utanför landet i sig!

Visst saknar jag min syster fruktansvärt mycket ibland, att inte få dela vardagen och att inte få vara en del av hennes barns uppväxt mer än på avstånd får mitt hjärta att blöda, men vi lever i en tid när det går att lyfta telefonen och få höra varandras röster, det går att maila bilder och videoklipp och framför allt, det tar bara 1 dygn att flyga dit! När jag kom hem från Australien första gången så staratde jag ett sparkont med direktöverföring, så jag är alltid på väg tillbaka dit!! Så fort det finns tillräckligt med pengar och semesterdagar så bär det iväg!

Brukar tänka på dom som emigrerade till Amerika för bara 100 år sen, och som aldrig sågs till mer av dom som blev kvar här. Vi har så mycket fler möjligheter att hålla kontakten om vi bara vill!

Oj oj vad långt det blev!!! Förlåt!

Önskar er alla som håller på och har flyttat ner massor av lycka till! En vacker dag kanske jag också övertalat gubben att det är i Australien man ska bo!

• Naomi

Vad mycket fel det blev i mitt inlägg! Kopierar och rättar lite.

Här är en till som ska flytta till Austrailen.
    Jag och min man samt två små barn kommer anlända till Adelaide den 27 augusti. Min man ska jobba och jag vara hemma med barnen. Som det ser ut nu stannar vi 1,5 år men vi hoppas på förlängning av kontraktet.

Vi känner liknande känslor som du beskriver Chocolat men har inte kommit så långt i vår formulering. Det känns som livet rusar på här hemma och vi inte riktigt hinner med.
    Vad exakt är det som är bristande livskvalitet i ert fall?

• Nillax

Chocolat- jag forstar vad du menar och det ar en av orsakerna att vi inte flyttade till Sverige in the first place... min sambo skulle fa det jobbigt att kanna sig hemma i Sverige. Det ar inte Sverige i sig jag saknar utan narheten till Sverige. Hade Australien legat i Europa hade det varit bra mycket battre .
    Vi bor ca 45 min soder om Sydney CBD

Silverbla- Sa fint du skrivit! Och visst ar det skillnad fran forr! Min sambos mormor flyttade hit fran England nar hon var 8 (ar nu 92) och hon har inte akt tillbaka...det ar skillnad det!

• Tjosan123

Jag bor i Adelaide med min Kanadesiske man och lilla Isabella 1 ar. Vi bodde tidigare i Alice Springs 2 ar dar aven Isabella ar fodd! Vi trivs bra har men det ar lite trixit att vara smabarns familj har i Australien med tanke pa dagis och den icke existerande mammapengen!? Om 3 manader ar vi Australienska medborgare!!! Dubbelt medborgarskap! Det har redan var lilla Isabella i och med att hon ar fodd har!

Hi hi! Nagon mer i Adelaide? Vill nagon fika i Glenelg sa har jag tid!!!

• Gladabarnensmamma

Hejsan! Bor f.n. i Kanada men födde vår son i Melbourne 2006-10-24 (RWH, toppen!). Skriv gärna i min GB om ngn har frågor!

Gravid + förlossning var super i Australien, vi fick helt suveräna tips & stöd från BB & BVC. Men HERREJöSSES vad dyrt det är med dagis!!! I Kanada kostar det $7/dagen (ca. $8 AUD).

Svar på tråden Australienföräldrar!