• tvåsmå

Australienföräldrar!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 03:43:01:
    Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 01:48:12:
    www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:48:35:
    Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 02:50:05:
    www.purebaby.com.au

• Svar på tråden Australienföräldrar!
  • Singha

Nilax - ah, tack för tipset om att pruta...! Gäller det även TV o sånt??? Vi ska ju köpa en hel del saker nytt... Platt TV, stereo, dammsugare, kylskåp, tvättmaskin, strykjärn, espressomaskin, vattenkokare.... sängar.... utemöbler...så är det även såna saker oxå???

Kikade på Good Guys sen en gammal länk, tror det var från dig?? Min pappa har kollat upp lite TV åt oss, han är fd radiohandlare hemma, och har bra koll... han håller oss iaf uppdaterade på den biten...!

Ligger Big W och K-Mart utanför som man tar sig med bil oftst??? Tror jag hört talas om iaf Big W.... Bra att ha nåt billigt som man inte är så rädd om o som man kan hiva sen... eller slita ut tills det går sönder (fixas ganska snabbt med småbarn!)

Manly - Tack! Å kul att du oxå hittat hit!

Usch vad jag blir uppe sent o chattar med mina vänner där hemma som har MSN på jobbet! Lätt hänt....!

• Nillax

Singha, du kan pruta pa nastan allt. Nar vi flyttade hit sa forsokte vi kopa flera saker pa samma gang sa man far extra bra priser. Vi kopte det mesta pa Harvey Norman och senare nar vi kopte vart hus kopte vi ny kyl & frys fran Good Guys.
    Det gar att pruta pa mobler etc ocksa, bara fraga efter best price och sen pruta lite pa det ocksa
    Ar sjalv inte sa bra pa det men sambon ar!

Det finns en K-Mart i Bondi Junction shopping centre som ju ar ganska latt att ta sig till med tag el buss men annars ar de lite mer utanfor "smeten"- finns ocksa en Target dar som har billig koksgerad etc.

Kallare igen idag! Vill ha var/sommar pa riktigt.

• tvåsmå

Ja pruta på allt. Fråga om best price, fråga sedan om ni kan få ännu bättre pris som ni handlar fler saker där på samma ställe, om ni kan få ned priset om ni betalar kontant, och jämför priser innan så att ni kan be dom att matcha lägre priser på andra ställen. På dyrare inköp kan man tjäna ngr hundra dollar.

• Singha

Nillax - aaaah! Tack för tipset igen! Penga mun Skönt att man kan pruta på det mesta, då det blir en hel del inköp! Vet inte hur vi gör med TV o stereo, tror vi väntar lite till.... behöver få in lite pengar för flytten som vi ligger ute med.

Vi har jättemånga bra butiker här i Chatswood. Target, Good Guys mfl, så jag ska försöka hinna ta en promenad o kika där! JB Hi-Fi verkade billiga på TV, iaf vad vi sett innan dem.

Får leta upp vart H.N ligger här oxå. Vi ska få åka bil med en kollega till maken på lördag för att fixa sånt här. En del varor lär väl inte finnas att ta med på stört antar jag!??

Lite kul o shoppa, så jag hoppas jag kan komma igång o pruta oxå! Räcka ut tungan Vi har en lista på saker vi behöver, så nu ska jag försöka ut o kika på vad som finns o vad som är bra på nätet innan oxå!

Visst är det kaaaalllt ??! Inte jätte, men tillräckligt för att jackan stannar på!

1722 - Tror vi ska försöka få det kontant - om pengarna har kommit in på kontot vill säga! Annars har vi iaf rekat!

Idag var vi ut till Chiswick där vi ska bo och skrev på en förbindelse på lägenhet. Vi tar den stora på 3 sovrum... och den är helt fantastisk! Bilder finns i mitt galleri under Australienflytt.... Vi flyttar 25 augusti, även om möbler o annat kommer med frakt först runt vecka 38 Generad Men BBQ grill står högt på listan av inköp, så vi får helt enkelt göra som alla andra här - grilla!

• Nillax

Singha, Jattefin lagenhet! Och vilken utsikt.
    Lycka till med shoppandet. HN har ofta ett warehouse dar man kan hamta varorna pa stort om de finns in stock (ursakta svengelskan) men man kan ocksa fa det levererat vilket nog ar lattast for er del. Vi hamtade var tvattmaskin pa en gang for vi var i desperat behov av en.
    Ett tips ar Homemaker Supacentre i Moore Park, dar har de massor av bra affarer www.supacenta.com/vrtour/virtual.jsp
    Inte de billigaste men jattebra for mobler. Jag gillar Freedom Furniture skarpt.

• tvåsmå

Singha: vilken fin lägenhet och vilken fantastisk utsikt! Så läckert!

• lishe

Hej Jag hänger på här. Jag bodde i queensland utanför Brisbane men har nu tagit med mig min australiensiska man till Sverige. Vi har inga planer just nu på att flytta tillbaka men kanske i framtiden.

• annjer

Hej hej!

SA jattekul att upptacka den har traden. Ar det nagra Brisbane mammor darute till och med?
    Sjalv bor jag norr om Brisbane med lill killen 10v och man. Ska aka hem till Sverige och halsa pa i november (toppen manad for Sverige besok -NOT) och gramer mig lite infor flygresan. Nagon som har tips och ideer som gor det lattare att resa sa langt med en 5 manaders kille?

• Maggan24

annjer: För oss blir det också en mastodontresa då vår pojke är 7 månader. Vad jag fått lära mig är att om man ammar så kan det vara ett bra trick att amma vid start och landning. De känner sig då lugna såklart och sugandet förhindrar öronont! Fast detta var säkert inget nytt

• Anna73a

Hej Manly, Katarina!
    Sag att du ocksa sitter hemma och chattar
    Katarina och jag ar bara tva av massor av svenska smabarns mammor i Manly. Har ar helt underbart! Ar det nagon som vill fika med oss sa ring mig pa 0404 307 402.
    Emma och Marcus (8 man)

Svar på tråden Australienföräldrar!