• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Annamus

Bra tips med skruvarna! Jag ska nog måla min halvt ihopsatt, då jag inbillar mig att den itne kommer att behöva gå igenom mer än ett barn och efter det soptippen, så det gör inget att jag målar över lite skarvar. Plus att gubben behövde skruva ihop den lite rejälare än med de skruvar som ingick. Den har trots allt stått sedan mosters sista, och det lär vara omkring 12 år i alla fall... så den får pensioneras sen.

• Ällvira

Jag tycker att madrassen till min barnvagn är så tunn. Är det någon som sytt en hemmagjord madrass? Typ köpa skumgummi och sy på ett överdrag? Jag funderar på att göra det.

• Tallbarr

Nu har jag knåpat ihop en snabb barnvagnsleksak av små leksaker från Ikea, en bit grovt gummiband som vanligtvis används när man syr en anorak (stod det på rullen) och upphängning med Ikeas genomskinliga duschdraperihållare. Bild finns i mitt galleri.

Sofia M: Ooops, såg inte att du redan svarat...

Ällvira: Jag sydde en ny madrass med överdrag av en Ikeamadrass. Inte så tjock (5 cm) men det var inte så svårt, så testa det du.
    Först tänkte jag sy ett överdrag i samma modell som ett örngott, med en överlappning i ena kortänden för att lätt kunna ta av och på överdraget. Men jag ändrade mig och använde det överdrag som kom med madrassen, då fick jag med dragkedja i stället.
    Vilket som fungerar nog bra, det är ju trots allt inget som syns när man använder madrassen

• Annamus

Är det bara jag som försöker få det att bli så billigt som möjlig till bäbisen? Låter som om folk köper in en del rätt dyra specialgrejjer till sitt pyssel. Blir det inte dyrt? Eller är det inte poängen? Nä klart jag pysslar för att det är skojjigt mest, men även för att hålla babybudgeten i schack lite... Ujjuj, besiktade bilen idag och det blev dyrt på verkstan. Där rök illusionen om ny vagn, tur jag har fått en begagnad som jag fixat till så gott det gick. Det enda kruxet är dock att den inte går in i bilen. Men det är där bärsjalarna kommer in. Jag vill verkligen sy mig en Mei Tai, hoppas jag får tid och lust och allt det dära... :)

• Jiliz

Har en liten fundering som ngn här kanske har svar på. Orkade dock inte läsa igenom hela tråden
    Det är så att jag tänkt bygga eller sätta ihop en egen mobil åt lilla bebis. Har fått tag på jätte fina gosse djur som jag tänkte hänga i den. Men då till frågan - VAD SKA MAN HÄNGA DE I ?? Har funderat på trä, men det gillade jag inte riktigt. Gummislang men det verkar så ostadigt. Vet faktiskt inte. Tips.

Annamus: Håller med om att det lätt kan bli lite dyrt med allt. Men jag försöker oxå allt jag kan för att hitta andra allternativ.

• Edit
    Jiliz: Menar du nåt liknande mobilring? Finns på Panduro isåfall.
  • Tallbarr
    Annamus: Visst försöker man hålla nere kostnaden. Min barnvagnsmobil kostade inte många kronor, leksakerna hittade jag på rea för 1 krona styck. Dyrast var nog anorakgummibandet (runt 15 kronor metern, jag behövde inte ens en halvmeter). Duschdraperihängarna hade jag sedan tidigare (använder dem inte nu när vi har kabin). Busbilligt alltså.

Ok, vagnsmadrassen kostade lite mer, men jag vet inte om jag kommit undan så mycket billigare om jag köpt en tillskuren på specialaffär.

Eftersom jag inte fixat vagga/sängen ännu så ska min bebis få sova i badbaljan (!) tills sängen är klar. Madrass till baljan får jag ut från spillbiten av Ikeamadrassen. Det som blir över tänker jag sy mjukisklossar av. Så jag räknar med att få ut mycket värde ur "Sultan Snarka" som kostade mig 99 kronor.
  • Jiliz

Edit: Oh tack så mkt. Där fanns ju hur mkt som helst. Bara hem o jobba

• Pumpalicious

Blev på riktigt pysselhumör och sydde en kudde för hand till bebben. Köpte brodyr mall från Tilda på Panduro. Broderade och sydde därefter kudden. Tre dagars aktivitet iaf

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?