• pyretochbönan0809

Hydrocefalus-tråden!

Alla ni som antingen har eller känner ngn som har hydrocefalus, välkomna hit!!!

Jag har det själv och skulle tycka det var kul att diskutera m andra om deras erfarenheter. Läkare har i regel inte så mkt egentlig erfarenhet och vet absolut inte hur det är att faktiskt leva med det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-02 19:56:43:
    Översättning: vattenskalle

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-02 21:10:02:
    1/1000 drabbas och av dom föds 1/3 med ryggmärgsbråck

• Svar på tråden Hydrocefalus-tråden!
  • LyNxQ

Det är sk vattenskalle väl? Min syster föddes med hjärnbråck, dock inte riktigt samma sak..

• LyNxQ

Har du nån inopererad shunt? Har alla det?
    Är det ärftligt?
    Min syster hade som sagt hjärnbråck när hon föddes. Hon hade som en stor blåsa bak i nacken. Blåsan var lite större än huvudet tror jag.
    Hon har sämre balans än normalt, men hon kan gå och sånt som vanligt. Är lite sämre på att hålla koll på många saker samtidigt också..
    Hon är 31 år, så när mamma väntade henne så hade de ju inte kommit på folsyrans betydelse (hjälper det mot vattenskalle också?) och dessutom hade hon väldigt dåligt blodvärde (har för mej att mamma tror att det också spelade roll i sammanhanget)

• pyretochbönan0809

Ja det har jag och jag tror alla har det.
    Inte ärftligt vad jag vet - läkarna tror att jag fick det pga hjärnhinneinflammation som foster m det kan också ha vart en skada vid födseln...å andra sidan är det inget som är säkert...I början av 80-talet visste man inte mkt alls och så vitt jag vet har det inte forskats så mkt om det efter det heller.
    Vet att läkarna har undersökt min balans under hela min uppväxt eftersom shunten sitter rätt nära det området m jag har haft tur =)
    Vet däremot att det är många som fått vattenskalle till följd av ryggmärgsbråck.

LyNxQ skrev 2007-08-02 20:03:25 följande:
    Har du nån inopererad shunt? Har alla det? Är det ärftligt?Min syster hade som sagt hjärnbråck när hon föddes. Hon hade som en stor blåsa bak i nacken. Blåsan var lite större än huvudet tror jag. Hon har sämre balans än normalt, men hon kan gå och sånt som vanligt. Är lite sämre på att hålla koll på många saker samtidigt också..Hon är 31 år, så när mamma väntade henne så hade de ju inte kommit på folsyrans betydelse (hjälper det mot vattenskalle också?) och dessutom hade hon väldigt dåligt blodvärde (har för mej att mamma tror att det också spelade roll i sammanhanget)
  • LyNxQ

Hjärnbråck är som ryggmärgsbråck fast det sitter högre upp.. (om jag fattat rätt)
    Min syster var på lite kontroller när hon var liten, men jag tror inte hon har varit på nån sen 10-årsåldern (dock har hon ju ingen shunt heller)

Dock fick en väninna till mig (25-årsåldern) nåt slags övertryck i hjärnan förra året. Hon fick huvudvärk och synrubbningar.
    Läkarna sa att det berodde på hennes övervikt. Det var tal på att de ev behövde operera in en shunt, men hittills har det funkat med medicinering.
    Kan man få hydrocefalus som vuxen? eller är det bara i fosterstadiet?

Märks det på något sätt att man har hydrocefalus?

• pyretochbönan0809

Vet att man kan få det som vuxen m kan däremot inte så mkt om orsakerna till det...nu blev jag nyfiken och tänker leta fakta =)

Symtomen kan vara syn- och/eller balansrubbningar och huvudvärk.

LyNxQ skrev 2007-08-02 20:20:21 följande:
    Hjärnbråck är som ryggmärgsbråck fast det sitter högre upp.. (om jag fattat rätt)Min syster var på lite kontroller när hon var liten, men jag tror inte hon har varit på nån sen 10-årsåldern (dock har hon ju ingen shunt heller)Dock fick en väninna till mig (25-årsåldern) nåt slags övertryck i hjärnan förra året. Hon fick huvudvärk och synrubbningar.Läkarna sa att det berodde på hennes övervikt. Det var tal på att de ev behövde operera in en shunt, men hittills har det funkat med medicinering. Kan man få hydrocefalus som vuxen? eller är det bara i fosterstadiet?Märks det på något sätt att man har hydrocefalus?
  • pyretochbönan0809

Trötthet/slöhet också m det vet jag inte om det bara är för dom m shunt eller om man också kan ha det som symtom om man får det som vuxen.

• LyNxQ

Min väninna fick svullna synnerver, bortdomnade armar (eller om det bara gjorde ont i dem, kommer inte riktigt ihåg hur det var)
    De gjorde ryggmärgsprov på henne och upptäckte då att trycket i ryggmärgsvätskan var för högt. Hon får äta nån medicin som är mot glaukom tror jag..

Nåja, hur vanligt är det egentligen med hydrocefalus? Föds det färre barn med det nu? Hjälper folsyra?

• pyretochbönan0809

Vet inte om folsyra hjälper eftersom det inte är helt klart var ursprunget ligger nånstans.
    Sist jag läste om det var det en på 10 000 som hade det.

LyNxQ skrev 2007-08-02 20:34:43 följande:
    Min väninna fick svullna synnerver, bortdomnade armar (eller om det bara gjorde ont i dem, kommer inte riktigt ihåg hur det var)De gjorde ryggmärgsprov på henne och upptäckte då att trycket i ryggmärgsvätskan var för högt. Hon får äta nån medicin som är mot glaukom tror jag..Nåja, hur vanligt är det egentligen med hydrocefalus? Föds det färre barn med det nu? Hjälper folsyra?
Svar på tråden Hydrocefalus-tråden!