• pyretochbönan0809

Hydrocefalus-tråden!

Alla ni som antingen har eller känner ngn som har hydrocefalus, välkomna hit!!!

Jag har det själv och skulle tycka det var kul att diskutera m andra om deras erfarenheter. Läkare har i regel inte så mkt egentlig erfarenhet och vet absolut inte hur det är att faktiskt leva med det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-02 19:56:43:
    Översättning: vattenskalle

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-02 21:10:02:
    1/1000 drabbas och av dom föds 1/3 med ryggmärgsbråck

• Svar på tråden Hydrocefalus-tråden!
  • pyretochbönan0809

Nu läste jag att en på 1000 drabbas.

• Dreamrose

hejsan min son föddes med ryggmärgsbråck och som följd av det har han en shunt inopererad. han fick den när han var en vecka gamal.Nu är han snart 6 månader.

• pyretochbönan0809
    Dreamrose skrev 2007-08-02 21:19:08 följande:
    hejsan min son föddes med ryggmärgsbråck och som följd av det har han en shunt inopererad. han fick den när han var en vecka gamal.Nu är han snart 6 månader.
    Mår han bra nu? Har han hydrocefalus eller fick han shunt av ngn annan anledning?
  • Dreamrose

Han mår bara bra. Glömde skriva det men han har hydrocefalus. Nu väntar vi bara på att han ska växa in i shunten för den syns fortfarande jätte mycket och folk stirrar som idioter på honom =( Vad skönt det hade varit om de hade kunnat fråga istället för att stirra, peka och viska.

• pyretochbönan0809
    Dreamrose skrev 2007-08-02 22:52:07 följande:
    Han mår bara bra. Glömde skriva det men han har hydrocefalus. Nu väntar vi bara på att han ska växa in i shunten för den syns fortfarande jätte mycket och folk stirrar som idioter på honom =( Vad skönt det hade varit om de hade kunnat fråga istället för att stirra, peka och viska.
    Ja eller hur...Jag får en massa blickar efter mina OP m bandage och sånt m jag skiter i det nu.
  • Dreamrose

jag försöker ¨låta bli att bry mig. det går bättre nu men i början kunde jag nästan börja gråta om det var någon som tittade extra mycket.

Har du haft några problem med shunten? Robin fick en shunt som man kan ställa om med en magnet så förhoppningsvis kommer det inte att bli så mycket problem med den.

• pyretochbönan0809

Hm....önskar jag kunde säga annorlunda...jag har BARA haft problem m just den typen av shunt och hittills fått byta den varje år...(i år skulle i så fall vart första året som jag slapp det)
    Jag har opererats sammanlagt ca 30 ggr (håller på att tappa räkningen) Flesta av gångerna vart innan jag fyllt 4.

Dreamrose skrev 2007-08-02 23:00:16 följande:
    jag försöker ¨låta bli att bry mig. det går bättre nu men i början kunde jag nästan börja gråta om det var någon som tittade extra mycket. Har du haft några problem med shunten? Robin fick en shunt som man kan ställa om med en magnet så förhoppningsvis kommer det inte att bli så mycket problem med den.
  • Anonym (Diagnos??)

Hej!

Själv föddes jag i början 1970 med en stor fostersvulst som gjorde att huvudomfånget gick från 37,5 till 40,5 cm på nån dag samt att jag var slö och åt dåligt, en dag kom jag inte till mamma när det var dags för amning ,barnläkarna hade skickat mig på skallröntegen utan mammas vetskap.
    Blev förflyttad till Barnkliniken pga uppfödningsproblem. Men väl på plats så åt jag och skallröntgen var UA så jag fick åka hem när jag var 1 vecka gammal. Men mitt huvudomfång kontollerades noggrant och vid ett år så ökade det enormt igen en ny röntgen gjordes men även den UA, omfånget var då 53,5 cm.

Varit ett par svängar i Uppsala för liquordynamisk undersökning och det var prat om shunt, för trycket låg högt men ändå inom gränserna. Gick även på årliga kontroller fram till åk 8 pga storskalligheten samt tågång(strama hälsenor) och lite klumpig till kordinationen.

Skulle var evig tacksam om någon skulle vilja reda ut diagnoser läkare ställt på mig genom åren???

1: Troligen avstannad (expansiv ) hydrocephalus?? Kan man verkligen ha det???

2: Macrocephali+ storvuxenhet - celebral gigantism??

Ligger väl på 65-67cm i skallomfång idag är fullt frisk ... så man börja ju fundera när man skickade efter papper från socialstyrelsen på registerutdrag på en kurs jag gick och fick tillbaka utdrag där det stod vattenskalle och missbildningar i flera organ. Det var först då jag tog tag i saken och skickade efter mina journaler för att läsa vad som skrivits.

Det har ju aldrig varit någon hemlighet kring min storskallighet och så vidare utan vi har mest sett det som genetiskt eftersom mamma har stort huvud, liksom min morfar som hade samma omfång som jag då. Och han + hans syskon som också var storskalliga och vägd 4-5 kg styck föddes i köksoffan, stackars den kvinnan.

Själv förlöstes jag med kejsarsnitt i v. 42 när jag fick min son 1990 eftersom han inte ville fastna i bäckeningången men det hade sin förklaring i huvudomfånget. 42 cm och nästan 4800g Och det bedömdes som fullt naturligt och inget har gjorts... och han är en frisk kille.

nr 2 är oxå förlöst med snitt pga samma sak ( fast han kunde snurra runt in i det sista i magen, men omfånget var bara 38,5 cm och 3636 g tung. tagen i v. 38.

Ett för litet mått i bäcknet gjorde det omöjligt att föda vaginalt har det senare visats sig vara boven i dramat.

Så i min familj är storskalligheten ärftlig.

Och själv kan jag dra parareller mellan när jag föddes vilket stohej det var och hur det var när mina föddes.

Tänker på min stackars mamma för vad hon fick stå ut med.

Och jag vet att man borde kräva av vårdcentralen att få hjälp att tyda sina journaler....men det är ju sånt tryck där ändå så man vill inte störa med en banal förfrågan om hjälp att tyda jornalanteckningar.

Mvh P

• pyretochbönan0809

A.Diagnos? -
    Har aldrig hört talas om expansiv hydrocefalus...
    Men visst...det verkar ju inte var omöjligt att ha cerebral storvuxenhet...Be om journalkopior och tolkning!!!!

• Anonym (Diagnos??)

Har journalkopior så det är väl tolkningen jag skulle ha hjälp med ......men men var vänder man sig ....för till vårdcentralen har jag provat och det är ju inget de priotierar i 1:a hand.

summa sumarum är att läkare kan då skriva knepiga saker....

Själv säger jag det är tur att man har starkt psyke för att läsa en dylika rappakalja.... även om jag inte begriper många ord så kan ju iallafall tyda sig till vad dom menar bortsett från mina SK.diagnoser...och det är ingen liten lunta papper....som man grävt fram.

Mhv P

Svar på tråden Hydrocefalus-tråden!