• pyretochbönan0809

Hydrocefalus-tråden!

Alla ni som antingen har eller känner ngn som har hydrocefalus, välkomna hit!!!

Jag har det själv och skulle tycka det var kul att diskutera m andra om deras erfarenheter. Läkare har i regel inte så mkt egentlig erfarenhet och vet absolut inte hur det är att faktiskt leva med det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-02 19:56:43:
    Översättning: vattenskalle

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-02 21:10:02:
    1/1000 drabbas och av dom föds 1/3 med ryggmärgsbråck

• Svar på tråden Hydrocefalus-tråden!
  • pyretochbönan0809
    Anonym (pet) skrev 2007-08-21 20:33:24 följande:
    AAAHHHH  CATFIGHT!!!!      *smash the konehead*
    Den här catfighten är över nu.
    minus, minus, minus...när blir det plus???
  • Anonym (pet)

WHY? Det började ju bli spännende ju!

• pyretochbönan0809

Det är OT.

• Anonym (pet)
    little squirrel skrev 2007-08-21 20:44:01 följande:
    Det är OT.
    ???????????????????????????????????????
  • Dreamrose

little squirrel skrev 2007-08-21 08:22:06 följande:

Ja det förstår jag! Det blir en helt annan sak när han själv kan tala för sig...Det var många som tittade efter mig när jag var liten och konstant nyopererad (i stort sett) m min mor var noga med att informera så många som möjligt, vilket slutade m att de flesta kände sig ganska dumma=)
    Men många är förvånade över att jag utvecklats helt normalt också. Det är inte så vanligt...
    ok, jag har inte riktigt allt klart för mig hur det fungerar, men det jag har fått berättat för mig så kan han komma att få problem i skolan tex läs o skrivsvårigheter. Men eftersom detta upptäcktes så fort så är ingen som tror att det ska påverka honom något. Men du verkar mer påläst än mig *ler' jag litar blint på alla läkare fortfarande *ler*
  • pyretochbönan0809
    Dreamrose skrev 2007-08-21 21:46:47 följande:
    little squirrel skrev 2007-08-21 08:22:06 följande: ok, jag har inte riktigt allt klart för mig hur det fungerar, men det jag har fått berättat för mig så kan han komma att få problem i skolan tex läs o skrivsvårigheter. Men eftersom detta upptäcktes så fort så är ingen som tror att det ska påverka honom något. Men du verkar mer påläst än mig *ler' jag litar blint på alla läkare fortfarande *ler*
    Ingen utvecklas ju exakt lika. När jag växte upp var läkarna nyfikna/oroliga inför varje nytt steg.
    Skulle jag lära mig gå?
    Prata ordentligt?
    Cykla?
    Läsa?

Tror kruxet är att man får ta ett steg i taget =)
  • LyNxQ

Hjärnan kan väl skadas pga trycket? Alltså innan man får shunt? Då kanske ex balansen eller talförmågan och såntdär kan ta skada?

Hur märker man att bebisen har hydro..? Utbuktande fontaneller??

• Anonym (Assistent)

Jobbat med en person som hade detta, men även microcephalie, är det typ samma? Någon som vet?

• pyretochbönan0809
    LyNxQ skrev 2007-08-22 18:46:00 följande:
    Hjärnan kan väl skadas pga trycket? Alltså innan man får shunt? Då kanske ex balansen eller talförmågan och såntdär kan ta skada?Hur märker man att bebisen har hydro..? Utbuktande fontaneller??
    Ja det kan den om man inte får den i tid!

Huvudet börjar växa och det får formen som ett upp-och ner vänt päron ungefär. Kräkningar och uppspärrade ögon, s.k solnedgångsblick också.
Svar på tråden Hydrocefalus-tråden!