Sjukdomen "Lichen"..
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Tycker det låter lite konstigt...man kan ju inte lita på någon i vården verkar det som.
Han skrapade lite på sidorna och kollade snabbt i ett mikroskop och där såg han inget konstigt och sa att han trodde jag hade svamp och att jag skulle komma tillbaks om det inte hjälpte.
Han gjorde även ett vul och allt såg bra ut där.
Känns ju mycket bättre nu så måste hänt nåt när vi hade sex, spricka eller nåt och att det blev värre av penicillinet jag åt. Har även fotsvamp och det blev mycket värre när jag åt penicillinet så han har kanske rätt. Men det gjorde jäkligt ont då iaf.
Tror att jag hade nån variant av lichen sist ändå men kanske en lindrig som gick över..??
Nu är det lunch..
Eeeeh... vill absolut inte göra dig orolig, HimlaMilla (jag går ju och hoppas att du verkligen INTE ska ha lichen), men ? skrapa lite och kolla i mikroskop? Nej, det är inget vävnadsprov. Man skär upp som en liten ficka med lock i huden, skär av en bit av huden under locket och lägger sen "locket på" för att det ska läka ihop igen (hehe, bra beskrivning va?!). Vävnaden skickas sen till labb och det tar några dagar innan analysen är klar. Min hud blev inte skrumpen och vit förrän flera år efter diagnosen...
Det är mycket möjligt att du tidigare hade en form av lichen som går över ? sa den läkaren att det skulle göra det av kortisonbehandlingen? Annars kan vi ju bara hoppas att det är svamp och att det där mirakelpillret gör sitt jobb!
Läkaren då sa att det antagligen skulle försvinna med kortisonet...fick först en mildare variant som inte hjälpte och sen dermovat. Tror han sa att det kunde komma tillbaks.
Fick papper med mig hem där det stod Lichen Sclerousus men han sa nåt till mig som jag inte fattade riktigt, han kan ha menat att jag hade en annan variant men han hade inga papper om den. Han pratade inte flytande svenska.
Vet inte hur duktig denna gynekologen är... Kan man höra med någon om han har bra rykte?
Får se vad som händer...blir jag bättre av pillret kan jag väl andas ut men hålla lite koll i regionen..
HimlaMilla: Dé é bara att säga Grattis!! Skönt att du inte har "Lichen" ....Svampen är snart borta ska du se...
♥ Kraam ♥
Jag hoppas du har rätt annmi!
Han sa att jag "slagit ut" den naturliga bakteriefloran efter penicillinkuren så ska använda lactal sen också. Så får se hur lång tid det tar för resultat..
Hejsan! Här har ni en tjej till som lider av Lichen i underlivet! Jag fick det konstaterat när jag var mycket ung, 12år! Det var mycket ovanligt sa läkarna då. Efter en behandling när jag var 12 så låg sjukdomen latent i kroppen tills jag var 23 år gammal. Sen dess, alltså i 8 år, har det nästan varit besvärligt dagligen
När jag flyttade upp till sthlm för några år sedan, så träffade jag på en superbra gynekolog som förutom skrev ut Dermovat (som jag alltid använt) också sa att jag måste smörja in mig med mjukgörande hudkräm dagligen. Detta eftersom slemhinnorna ju är mycket sköra och den starka kortisonet tyvärr torkar ut dessa. Detta hade jag inte hört förut, och jag känner mig mycket bättre när jag håller underlivet "mjukt" så att säga!
Jag använder Essex kräm som finns på apoteket och som jag blev rekommenderad. Har ni blivit rekommenderade att smörja med mjukgörande?
Tyvärr är jag nästan van vid Lichen vid det här laget, jag har nästan vant mig att inte kunna cykla, spinna och ha sex när jag vill Som tur är har jag en underbar sambo som månar väldigt mycket om att det inte ska göra ont för mig vid sex och han avstår hellre då! Puss till honom!
En fråga till er andra: Kan ni cykla när ni har det jobbigt med lichen?
Kramar till er alla!
/Smilla
Hoppla, Smilla76 ? det var verkligen ovanligt tidigt! Får jag bara fråga hur det kom sig att du sökte hjälp då? Jag tror att min lichen bröt ut i samband med puberteten, dvs vid 13-års ålder men att besvären blev inte akuta förrän jag var 17 då jag också kontaktade vården.
Jodå, jag har smörjt in mig med mjukgörande sen jag fick diagnosen ? det fick jag ordinerat i samband med att jag fick kortison utskrivet. Jag har använt en mängd olika mjukgörande, allt från zinksalva til Decubal till babyolja. Just nu har jag jojobaolja som jag smörjer in med dagligen när jag inte använder Dermovat.
Jag älskar spinning och har tränat i den formen i många år. Förut vågade jag inte cykla/spinna så fort jag hade besvär men de senaste åren har jag gjort det ändå. Och för mig gör det ingen skillnad! Jag kan ju ha lite ont om det sårigt och så, men då gör jag bara så att jag inte sitter helt ner på sadeln. Funkar utmärkt.
Går du på SÖS, eller?
Smilla76: Orkar inte skriva mitt besvärliga utan rekommenderar att läsa mina inlägg OM du inte gjort det..
Verkar som mitt är väldigt Pseciellt besvärligt!
Smilla76. Föresten du..
Enligt min Gynekolog som är Professor & Forskare i denna sjukdom säger att det är viktigt att ha sex Man skrumpnar ju av denna sjuka & man kan växa igen...Har ju själv gjort Op
Sååå..Använd emlakräm
Miss Pinky: Det var ju så väldigt länge sen jag fick min diagnos, kommer inte ihåg exakt hur det var, men jag hade sår i underlivet och det gjorde ont så vi sökte hjälp. Nej jag gick inte på SÖS utan privat inne i stan (har glömt vad det heter), bor inte i Sthlm längre!
annmi: jodå, vi har nog sex iaf en gång i veckan och håller det igång! Men man kanske skulle vilja ha mer ibland
Jo, jag har läst om hur besvärligt du har det!
Kramisar Smilla