Sjukdomen "Lichen"..
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Men annmi-vännen... vad kan man säga för att trösta? Jag är verkligen ledsen för din skull, va bedrövligt... :(
Nu kommer lite frågor, svara om du orkar och vill. Sa din läkare något om varför du blir så dålig fast du smörjer in dig? Vad innebär det att skära bort det? Hur akut är det, har du redan fått en tid?
Jag önskar att det fanns något annat jag kunde säga för att visa min empati, men "i brist" på bättre ? kraaaaam på dig!
okej har läst lite av tråden nu jag hänger med=)
jag tror jag har en lindrigare form av detta, hade jätte jobbig klåda smörjde mig och det försvann sen blev jag gravid och hade inga problem , men nu känner jag att klådan är på väg tebax så nu får jag kontakta gyn igen.
det är så jobbigt ibland att man vill ta en gaffel och klia med.
Supermamman83: Denna sjukdom kan man ha överallt men drabbar olika & man vet inte mycket om denna sjukdom i underlivet ännu,Ovanligt!
Vissa Läkare känner inte ens till detta,men..
Min Läkare är Professor i detta & forskar.
Ja det är en jobbig obotlig sjuka men drabbar olika.
Alla drabbas inte lika.Finns olika "Lichen" mé.
Mitt "Lichen" är Jättesvår & har även cancer
Vet inte direkt om jag fått det av sjukdomen men tydligen finns det 5% risk för det!
Skriver svar eftersom du säkerligen kommer söka på nätet
annmi
oj gud va jobbigt, man blir lite orolig hoppas på det bästa för dig=)
tack för svaret , min gyn läkare visste inte så mycket skall nog ut och forska lite om det.
Supermamman83 ? klådan brukar vara en av de första symptomen på åkomman och visst är den jobbig! Dock skulle jag inte säga att den är helt ofarlig även om den mest är jäkligt besvärlig. Som vi upptäckt här i tråden, så förekommer Lichen i olika svårighetsgrader och för en del blir det riktigt allvarligt... *tänker på annmi*
Har du haft kortisonbehandling tidigare gör du nog rätt i att kontakta din läkare igen.
miss pinky
det skall jag göra, men man blir nästan arg för att inte gyn läkarna inte vet mer om det.
Hur tror ni man bäst håller koll på sjukdommen alltså för det verkar som om att när det är som värst oftast har ställt till med mest skada, tänkte om gyn kunde kika regelbundet, med cellprover osv.
om det kan hjälpa.
Har inte kollat mg på jätte länge heller.
om man bara kunde göra något åt detta (tänker på ammni)
Miss Pinky: Ja ska in snart akut,men varför vet vi inte.
Jag är ju sjuk & behandlingar har fått avbrytas för att min kropp inte klarar/orkar med det,cencern då.
Kan vara en orsak..Ska säga mé att jag är inte "normal" i min kropp Hm..det låter det men..
Jag drabbas ofta som ingen annan
Min behandling förlängdes ju till 6 mån sedan lite mer & jag har inte blivit bra
Att Op bort detta blir jobbigt men nödvändigt & går att göra hoppas vi.
Mitt Hjärta tillåter nämnligen inte narkos för då sjunker jag & kan avlida så..Denna op ska försöka göras men..Vi måste se så jnag kan vara sövd såklart!
Ja Miss Pinky jag har lite mycket som du läser & mer finns det tyvärr
1000-Tack vännen för kramen DEN behövde jag!!!
Ja, annmi ? du verkar ha otur så att det räcker och blir över... Jag håller i alla fall alla tummar och tår för att du ska bli bra igen och att din operation blir lyckad. Förstår också att läkarna har svårt att veta varför just du blir så drabbad ? herreg*d, varför får man lichen överhuvudtaget?!? Jag beundrar ditt mod :)
Supermammam83 ? Lichen är en åkomma som ska kontrolleras regelbundet (minst 1 gång/året) för att du ska ha rätt behandling. Sen kan det bli aktuellt med tätare kontroller, extra cellprovtagningar o.s.v. men det är ju något som din gynekolog tar ställning till. Du ska absolut inte låta flera år passera utan uppföljning, det är då det riskerar att gå galet. Med regelbundna undersökningar håller du dig uppdaterad om "läget" och också om den mest effektiva lösningen för dig. Lycka till!
Supermamman83: Här är länken som min Läkare gav mig..
Det finns så mycket "Skit" på nätet & inte alltid seriös tyvärr
Ta hand om er allesamman!!*Kraam*