Sjukdomen "Lichen"..
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
HimlaMilla ? jag tycker att du i det här läget ska utgå ifrån att allt är bra, det är onödigt att oroa sig för det man inte vet. Om det visar sig att du har Lichen kommer du att få bra information om både vad sjukdomen innebär och hur du ska ta hand om den. Jag har aldrig hört talas om att hudceller i urinen skulle vara ett tecken på åkomman, men helt otänkbart är det inte eftersom "skrumpen" hud kan ibland lossna (och så ombildas det nytt såklart). Men, som sagt var ? kontakta din gynekolog så att du får veta.
Lillpyret0508 ? tack för ditt inlägg! :) Jag tror inte att nån av oss går omkring och tycker synd om sig själv som har det här ? kroppen anpassar sig och man vänjer sig ganska snabbt med nya omständigheter. Det är mycket riktigt att åkomman kan visa sig i skov (iaf är det så för mig) och periodvis kan man vara helt bevärsfri även om du aldrig kommer undan insmörjningarna.
annmi ? varmt tack för att du startade denna tråd! Jag har aldrig stött på någon annan i samma situation och ibland kan man känna sig väldigt ensam ? det är verkligen lärorikt att få höra hur andra har det. Hudcancer... usch. Ta hand om dig, du starka kvinna. :)
Miss Pinke skrev.annmi ? varmt tack för att du startade denna tråd! Jag har aldrig stött på någon annan i samma situation och ibland kan man känna sig väldigt ensam ? det är verkligen lärorikt att få höra hur andra har det. Hudcancer... usch. Ta hand om dig, du starka kvinna. :)
1000-Tack ska du ha!!!
Må såå gott!!!
Psst..Svårt att lämna tråden efter såå här goa "vänner" *Kram*
Miss Pinky:
Har bokat tid hos gynekolog nu.
Jag har redan fått diagnosen Lichen... för ca 5 år sedan, fick då med mig lite info.
Behandlade det då och har inte haft det sen dess, hoppas bara att det inte är det som är tillbaka utan nåt soom lättare går att bota.
Hoppas på bättring för er alla!
HimlaMilla : Detta kan din Gynekolog bekräfta med ett enkelt prov.
Hoppas du har nå't annat eller iallefall lindrig variant.
Det jobbiga mé denna sjukdom är att den kommer & går..Kan tydligen vara borta i flera år för att sedan "slå till" igen
Dumma...Dumma Sjuka!!!
*KrameliKramiz*
Det här öppnar verkligen mina ögon ? att Lichen kan uppträda så olika hos olika personer!
HimlaMilla ? din Lichen verkar lindrig och det är ju "tur i oturen" i så fall. annmi verkar ha en extremt svår variant medan jag ligger nånstans i mitten. Stort lycka till hos gynekologen iaf, hoppas att besöket går bra! Om inte denna tråd finns kvar efter ditt besök skulle jag bli jätteglad om du ville inboxa hur det gick (och om du kommer ihåg det förstås!). Men bara om du vill :)
Miss Pinky:
Ja det är ju skönt att jag inte haft det värre. Bara rädd att det blir det...
Fick inte tid förrän 21 aug så dröjer lite med svar. Ska försöka komma ihåg att inboxa dig hur det går.
Tar penicillin och pevaryl tills dess, som läkarn tyckte och även telefonisten på gynmot.
Intressant med denna tråden, har inte hört nån annan ha detta innan. Men är väl inte sånt man pratar om till vardags heller. :)
HimlaMilla : Får Du Pevaryl?
Det är ju mot Svamp..Min Läkare säger att det hjälper inte mot "Lichen" inte den jag har iallefall utan då måste man ha Kortisonsalva..
Jag har den Starkaste varianten & får tyvärr biverkningar av denna
Hoppas att du har en annan variant då vännen...
Vill oxå veta om jag får
*Kramen*
annmi:
De vet inte om det är lichen, har inte nämnt det heller utan säger det till gynekologen när jag träffar honom.
Läkaren såg bara att det var hudbakterier i urinet så därför fick jag penicillin och pevaryl.
Jag fick missfall och skrapades för 4 veckor sen så hoppas att det är nåt "ofarligt" som tillkommit därför.
Har stark kortisonsalva sen sist jag var där men den är nog utgången nu.
För jag behöver väl inte använda den salvan om jag inte har besvär, eller?
Har för mig att mina symptom nu är som jag kände då men hoppas ändå att det är nåt annat.
När jag fick missfall bad jag gynekologen kolla om jag hade svamp men hon såg ingen iaf och sa inget om nåt annat. Är det svårt att se med blotta ögot för dem om man har tecken på lichen?
Berättar hur det går.
Nu blev det lite långt...
HimlaMilla : Jaha..
Men du..Det låter inte som "Lichen" då..
Hoppas!! Håller alla tummar..tassar & tåår för dig vännen...
*Kramen*
HimlaMilla ? beklagar missfallet, måste vara tufft för dig just nu. :(
Så här tänker jag (och det är bara min lilla analys):
Din Lichen har hållit sig på mattan länge nu för du har ju fått en diagnos men varit besvärsfri i fem år. Tyvärr är Lichen en sjukdom som hänger ihop med stress (jag blir alltid sämre när jag stressar!) och förmodligen har missfallet skapat en del stress hos dig vilket i sin tur kan ha lett in dig i ett skov. När du repat dig efter förlusten och fått rätt behandling kommer du med allra största sannolikhet att bli bra igen och förhoppningsvis förbli bra under en lång tid. Skulle det kunna vara något du känner igen dig i?
När det gäller kortisonsalvan ? det är nog bra att du inte använder en gammal salva, man vet aldrig vilka konsekvenser det kan få. Men om du blir ordinerad och får ett nytt recept av din gynekolog ska du kräva att få ett ordentligt insmörjningsschema, kortison är inget man smörjer på huden bara sådär (speciellt inte om du har ett starkt sådant).