• annmi

Sjukdomen "Lichen"..

Hejsan!
    Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
    Lichen-Sclerousus?

• Svar på tråden Sjukdomen "Lichen"..
  • HimlaMilla

annmi: Tack!

Miss Pinky: Hmm ja det är klart att man blev stressad då, kändes som allt gick åt skogen den veckan som jag fick missfallet men vi kom ändå iväg till italien som planerat, med nöd å näppe
    (skrivit lite om detta i min blogg).
    Fast har stressat väldigt mycket för några år sen också, fick ibs när jag började mitt nuvarande jobb och det känns som jag fick det för att jag pressade mig själv för hårt. Men då kände jag inte av lichen.
    Har iförsig magkatarrkänsla sen jag började jobba efter semestern men tror det beror på att jag får i mig för mycket medicin, har underfunktion i sköldkörteln. Eller så är jag stressad fast jag inte känner det...

• Miss Pinky

HimlaMilla ? kikade i din blogg... åh, va tråkigt och ledsamt. Det är nånting obegripligt sorgligt över sådana händelser, jag riktigt ryser i kroppen. Ena foten framför den andra, en dag i taget.

Du och jag skulle kunna vara tvillingar vad gäller hälsobiten ? jag lider av exakt samma åkommor som du (lichen, hypotyreos, IBS). Är inte det lite märkligt?! IBS vet jag inte så mycket om än eftersom det är så pass nyligen konstaterat, men både sköldkörtelunderfunktion och lichen är autoimmuna sjukdomr, kanske finns det nåt konstigt samband där..?

• HimlaMilla

Miss Pinky:
    Åhh va roligt med en tvilling (inte att vi har så många sjukdomar men du förstår vad jag menar :) )
    Vi har en ibs-tråd....skriver länken i din gb...så kan du kika runt där å fråga om det e nåt du undrar....
    Hur länge har du haft de olika?

• Miss Pinky

Ja, jag förstår vad du menar! :) Tack för tipset också, ska kika in i IBS-tråden!

Det är lite svårt att veta exakt hur länge jag haft de olika sakerna eftersom symptomen likson smyger sig på... Magproblem har jag t.ex. haft länge, över tio år, men det är först nyligen jag fick träffa en läkare som tog mina besvär på allvar och konstaterade IBS. Lichen-diagnosen ställdes när jag var 17 år, d.v.s för snart 15 år sen. Felet på sköldkörteln upptäcktes bara nåt år efter det, men jag hade ju inte mått bra på flera år innan dess. Nuförtiden har jag dock rätt medicinering och mår alla tiders! Hur var det för dig?

• HimlaMilla

Jo det är ju svårt att veta hur länge. Har inte mått dåligt lika länge som dig. Läkare som inte tar en på allvar verkar vara vanligare än motsatsen.
    IBS har jag haft i snart 4 år, sköldkörteln upptäcktes för ca 1 år sedan och lichen för ca 5 år sen men är inte säker där. Ska kolla på salvan sen om det står datum där. Kanske gynekologen vill ha svar på..
    Så det är ju ingenting om man jämför med dig :)

• annmi

HimlaMills skrev:. Är det svårt att se med blotta ögot för dem om man har tecken på lichen?

Nej,det syns enligt min Läkare då..
    Beklagar verkligen ditt missfall mé vännen *Kram*

Appropå denna Kortisonsalvan för min Lichen såå..Kan jag/ bör jag använda den vid minsta irritation enligt min läkare...
    Fast..antar att det är för min är såå svår
    Inget kul alls...Har den salvan..Bedövnings salva mm..
    Desutom nu Cancer där "nere" mé & innuti..men...
    Om jag fattat det rätt kan man inte få det AV Lichen?!??

• HimlaMilla

annmi:
    usch då din stackare. Vet inte vad jag ska säga. Måste vara hemskt jobbigt.
    Hur stora är chanserna att du blir frisk från cancern, om det går?

Nu slutar jag jobbet. Ska shoppa loss på apoteket på vägen hem.
    kram

• annmi

HimlaMilla: Tyvärr är inte detta det enda heller
    Går på Bromsmedeciner nu..Finns inget att göra Men...
    Jag ger inte upp ...

Men Jag "Mår" bra annars
    *Kram* på Er vänner!!!

• HimlaMilla

annmi:
    Ja kämpa på!
    Om du vill skriva av dig till någon anonym du inte känner så är det bara att skriva till min inbox. Om du nån gång skulle känna att du har behov av det. *kram*

Svar på tråden Sjukdomen "Lichen"..