• LuMa

Kanintråd #3

Momsie:
    Det där är ju som med allt annat.
    Endel säger att dom ska ha fri tillgång till pellets under första året medan dom växer och andra säger att dom inte ska ha det.
    Jag tror att man helt enkelt får pröva sej fram, märker du att han lägger på sej för mycket så får du dra ner.
    Mina småttingar har fri tillgång till pellets, jag tror att dom behöver lite mer mat då dom är ute hela tiden.
    Jag brukar bara ge fröstänger någon enstaka gång som godis, dom får grenar istället att vässa tänderna på.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • LuMa
    Momsie skrev 2007-09-05 13:59:06 följande:
    Det menar du inte? ; )SÅ dom växer typ hela första året då?Han är ju iaf dubbla storleken nu...och dubbelt så gammal : )Han är ju så picky med grenar, det ska ju BARA vara prärongrenar och jag undrar hur man gör på vintern när allt frusit??
    Har du prövat ge honom grankvistar?
    Det kan man ju ge året runt om han gillar det.
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-05 16:27:12 följande:
    Klipper ni grankvistar o lägger på lager eller ni tar nya hela tiden.. Funderar lite på hur jag ska göra inför vintern. Gillar inte att klafsa runt i 50 cm snö o leta grangrenar.
    Mina är lite kinkiga men jag brukar gå ut och ta efter hand. Bor precis bredvid skogen och här är det sällan och aldrig 50cm snö tyvärr. Snarare 50 cm slask.
  • LuMa

Med risk för att låta dum nu så måste jag fråga för jag vet ju inte..
    Var sitter kulorna på en kanin? Hur stora är dom?

• LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-08 13:04:21 följande:
    Brevid könet, en vid varje sida. En vuxen hane har ca 3 cm "långa" testiklar.. dom blir rosa och utan päls.
    Okej! Tack!
    Då är det bollarna jag såg på båda småttingar då.

Nästa fråga då, Hobbe (löwen) har fått lite tovor runt könet och svansen.
    Tror ni man vågar sej på själv att klippa där med lite hjälp eller är det bättre att åka in till vet på lite pälsvård? Jag är ju lite rädd att klippa i bollarna hans..
  • LuMa
    anne h skrev 2007-09-08 19:55:56 följande:
    lite beroende på hur stora dessa tovor är skulle jag ge mig på dem själv
    Dom är inte så stora ännu, kanske man vågar sej på det om man gör som på katterna att man tar en kam mellan skinnet och tovan så att man inte klipper i huden?
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-08 22:34:26 följande:
    Ja gör det, någon annan kanske kan hålla i honom så länge medans du klipper?
    Tack, jag ska försöka ragga tag på nån som kan hjälpa mej då sambon inte vill befatta sej med kaninerna.
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-09 09:59:56 följande:
    Vilken "taskis" han är din gubbe...
    Hehe..
  • LuMa
    Vigrid:
    Jamen det låter väl helt okej? Åt jättarna vet jag att minimimåttet på höjden är 70 cm då dom har så stora öron och "dina" öron hänger ju så en meter på höjden måste ju räcka.
    Vad roligt att få planera så där, jag blir nästan lite avundsjuk!
    Snart får jag börja planera burbygge på nya stället också, eller typ nästa sommar eller nåt men planera kan man ju alltid göra.
  • LuMa
    Momsie:
    Ätandet har jag ingen aning om men höet är inte alls omöjligt att det är sämre i år än förra året.
    Det behövs så lite vatten för att höet ska bli dammigt och är det bara lite fuktigt när det balas eller paketeras så blir det mögel.
Svar på tråden Kanintråd #3