• LuMa

Kanintråd #3

yossis skrev 2007-09-14 08:02:30 följande:
    Vi har fått tag på fint hö i år med, trotts mycket regn. Men det håller något sämmre kvalitet än förra året, priserna på hö kommer att stiga helt klart. Halmen är fin säger bönderna runt om i byn, har inte tagit hem någon halm än, har lite kvar sen förra året.
    Jag hade också turen att få hem en rullbal från första skörden i sommar, då när det fortfarande var sommar och torrt..
    Har burit in den i ladugården så med lite tur ska det hålla hela vintern när det ligger löst och inte är inpackad i en bal.
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-16 13:30:45 följande:
    Det fungerar INTE med sån pellets man eldar med, den är så enormt hårt packad så den suger inte upp kisset!
    Gör det inte?
    Jag tycker mej ha läst och hört många som använder det till sina kattlådor.
  • LuMa

Idag har ungarna och jag varit ute och städat åt kaninisarna. Så nu har jag äntligen rett upp den andra buren dit Kalle eller Hobbe får flytta när/om dom börjar slåss.
    Jag skrev ju här för flera herrans veckor sen att dom hade börjat sätta på varandra men det har dom slutat med, i alla fall inte när jag har ser. Och inte slåss dom ännu heller.
    Skönt!

• LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-16 16:13:16 följande:
    Fast jag googlade på eldningspellets och kattlåda och fick upp flera olika som använder det till sina kattlådor..
  • LuMa

Bläh, Bamse lossar massvis med päls. Kan dra bort tussar från honom..
    Har suttit och kollat om jag skulle sett några mjällkvalster eftersom veterinären sa så sist att man kunde titta efter själv men jag såg ingenting.
    Ringde veterinärmottagningen och frågade vad man kan göra och då ska killen som svarade att man inte kan se dom med blotta ögat utan måste se med microskåp. Eh?
    Snacka dubbla budskap..
    Så på fredag ska jag in med honom så får dom väl titta i microskåp då. Suck.

• LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 17:08:34 följande:
    Blir det kala fläckar efter pälsen? Hur ser där ut där han tappar den?
    Nej, det blir inte kala fläckar och pälsen är på väg ut där han tappar den gamla.
    Jag tror inte han har kvalster men jag får väl åka in så får han en E-vitaminspruta och så får dom kolla..
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 17:24:53 följande:
    Ok, så brukar min Dora ha det ibland.. framför allt när hon haft ungar. Jag TROR att det är vitaminbrist eller liknande. Sedan jag bytte foder så har hon inte tappat nåt mer.
    Precis.. Det börjar ju bli kallt nu med så han skulle ju gärna få ha sin päls kvar.
    Nu går han på Rabbfor som han har gjort dom senaste åren tror jag och det är först nu han har börjat tappa päls.. Jag har iofs den senaste tiden blandat ut Rabbforen med kornkross, kan det kanske ha med det att göra?
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 18:47:06 följande:
    Doras päls har blivit mycket tätare och jämnare sen jag bytte foder till Mästers. Det verkar vara ett superfoder, det används mycket av de som hopptävlar sina kaniner. Jag blev rekomenderad det av en familj som är en av sveriges bästa inom hoppningen. Det är lite dyrare men det är helt klart värt det.
    Var hittar man det?
    Hur mycket protein är det i det?
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 20:03:01 följande:
    Jag köper det där jag köper annan mat till dem.. Borde finnas på Granngården eller liknande. Det heter Mästers Kanin, finns även till hund och katt.Har ingen aning om hur mycket protein där är. Har inte kollat det.
    Okej, jag ska ev till granngården på lördag bara vi får barnvakt så vi kan ta oss över till Sverige. Får kolla upp det då, annars får jag släpa hem en säck Rabbfor till bara..
    Om jag förstod uppfödaren rätt så är det rätt viktigt att proteinhalten är över 15-18%, annars räcker det inte till för honom när han är så stor..
  • LuMa
    Vigrid skrev 2007-09-17 23:31:19 följande:
    Åh, trevligt!   En sväng till Sverige med gubben helt själv....... Wow, handla inte för mycket bara!
    Hehehe, jag lovar ingenting.
    Eller, jag har ju "snåljåpen" med mej så risken är inte allt för stor är jag rädd.
Svar på tråden Kanintråd #3