• LuMa

Kanintråd #3

Ja, jag kanske lär mej nu då att sätta på kättingen och låsa fast ordentligt och inte bara stänga dörren efter mej.
    Kanske.

• LuMa

Haha, det är visst nån som fått smak på det fria livet.
    När sambon skulle fara på jobb i morse så kom han in igen och sa att jag skulle komma och titta.
    Då står Bamse på baktassarna och krafsar allt vad han orkar på dörren ut så det låter *klink klink klink klink*.

• LuMa
    yossis skrev 2007-10-26 13:26:35 följande:
    *s* jasså ni har fått en utbrytar kung i kaningården. Inte som Kiwi som springer in om hon rymmer när hon är i uteburen *s*
    Haha, ja det blir att hålla koll på honom nu så han inte börjar gräva sej ut eller nåt.
    Hahaha, ja det är ju också ett sätt att få komma in på.
  • LuMa

Ni som vet..
    Kan man ge älggräs åt kaniner?

• LuMa

Mrs Bean skrev 2007-10-28 18:48:08 följande:

Vad är älggräs? Har aldrig hört talas om det..
    Om du googlar på det så får du upp fler bilder.
    Jag har inte plus längre så jag kan inte lägga upp bilder men en länk kommer här linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/filip/filiulm4.jpg
  • LuMa
    Vigrid skrev 2007-10-28 20:15:04 följande:
    Jo men det bör man väl kunna, tror jag......
    Hmm..
    Jaa.. Vi har massvis här och jag tycker mej ha hört nån gång att någon har gett det till sina kaniner men när jag inte minns ordentligt.
  • LuMa

Morning!

Skulle behöva lite stöd..
    Vår ena katt är försvunnen sen kanske fem dagar nu och jag vet inte var han är. Igår var jag och gick och letade i dikena men hittade honom inte, ska gå åt andra hållet idag.
    Inget kul att gå här och vara orolig.

• LuMa
    Vigrid skrev 2007-11-01 09:14:43 följande:
    Åh, vad jobbigt...... Våran lille Karl försvann ju också nu i höstas, jätte jobbigt att inte veta vad som hänt. Jag skickar över en "it-kram" till dej! *KRAM*Jag hoppas att du hitar igen han....... Sen är det ju bara att hoppas att du hittar han vid liv....... Ska tänka på dej i dag, du vet var jag finns!
    Tack vad söt du är!
    Har just varit på promenad och tittat i dikena men hittade honom inte. Har pratat med svärfar (polis) som var på jobb men ingen katt-relaterad olycka har raporterats här.
    Har tittat på djurskyddsföreningens hemsida men där fanns han inte heller bland upphittade djur.
    Det är lite läskigt då en granne här påstås ha haft ett lodjur hemma på gården jagandes på hans katt så man vet ju aldrig..
  • LuMa
    Vigrid skrev 2007-11-01 17:24:45 följande:
    Mmmm, visst är jag gudomlig?? Men usch vad otäckt, ett lodjur.... Hoppas att din kisse kommer hem.......
    Jaa.. Det ska ju liksom inte finnas lodjur här egentligen men det har kommit över en par över isen för nåt år sen så det finns en par här tyvärr.
    Åland är ju liiite för litet för ett lodjur men det verkar inte ha förstått det.

Ingen kisse ännu i alla fall..
  • LuMa

Bakom molnen skrev 2007-11-01 22:13:21 följande:

Stackars. Hemskt att behöva gå och oroa sig. Vet hur jag kände mig i Murres ungdom när han var borta 4-5 dagar i sträck ibland. Sen kom han hem och var hungrig och lycklig. Nu är han 16 år och går inte längre på långvandringar. Hoppas, hoppas att din kisse bara är ute och friar.
    Tack vad gullig du är!
    Ja, jag hoppas också att han bara är på nåt sånt. Ska ringa gamla hyresvärden där vi bodde tidigare idag och höra om dom har sett honom där..
    Annars måste jag sätta in en annons i tidningen här och efterlysa honom, kanske han ser den då och kommer hem.
  • LuMa

Mrs Bean skrev 2007-11-02 09:25:17 följande:

Mina 2 nytillskott... teddyvädur. Flickor båda 2, sååå gudomliga.
    Iiii! Såna luddbollar!
  • LuMa

Tjenare bruders!

Har ett litet dilemma..
    Har fixat en större utebur på mark som sitter ihop med deras gamla bur idag.
    Dom är ju två okastrerade hanar som inte har visat några tecken alls på att slåss, dom satte på varandra lite här för nån månad sen men slutade även med det.
    MEN, idag när dom slapp ut i nya buren så blev dom som förbytta!
    Dom slåss och sätter på varandra.
    Vad beror det på? Håller dom på och ordnar rangen i nya buren eller vad handlar det om?

Lite OT då..
    Kattskrället är troligtvis lokaliserad, han har gått hem till förra stället vi bodde på två kilometer härifrån.
    Nya hyresgästen där ska ringa mej när hon ser honom så får jag komma dit och se om jag får tag på honom.
    Har bestämt mej för att ge honom en sista chans nu. Det är andra gången han har gått dit, första gången hade vi bott här en par månader och nu har vi bott här sju månader.
    Kommer han att gå dit igen så kommer vi att ta bort honom.
    Hans psyke pallar inte att bli en innekatt tyvärr och att omplacera är inget alternativ då han i så fall måste bli en innekatt och det kan han som sagt inte bli.
    Känns lite jobbigt men det känns som att vi inte har något alternativ nu.
    Håll tummarna för att han hålls här hemma nu bara jag får hem honom igen..

• LuMa

Glitter Fjädrar och Pizza skrev 2007-11-04 17:59:09 följande:

Hon är enormt lätt och bra att prata med, trots sin unga ålder (16 år).. och hon besitter en enorm kunskap om kaniner.
    Psst, står att hon är 18 år på hennes andra hemsida.
  • LuMa
    LuMa skrev 2007-11-04 16:58:21 följande:
    Tjenare bruders!Har ett litet dilemma..Har fixat en större utebur på mark som sitter ihop med deras gamla bur idag.Dom är ju två okastrerade hanar som inte har visat några tecken alls på att slåss, dom satte på varandra lite här för nån månad sen men slutade även med det.MEN, idag när dom slapp ut i nya buren så blev dom som förbytta!Dom slåss och sätter på varandra.Vad beror det på? Håller dom på och ordnar rangen i nya buren eller vad handlar det om?
    Postar min fråga igen som försvann i mitt långa dravelinlägg.
  • LuMa

Glitter Fjädrar och Pizza skrev 2007-11-04 20:08:08 följande:

Jag tror det är dags att separera dem, dom börjar helt enkelt bli könsmogna (eller hur gamla är dom?) Det KAN ju vara som du själv skrev att dom gör upp rangen i buren.. men det kan ta så attans illa.. och har dom väl börjat bråka så tvivlar jag på att dom slutar.Hade 2 hanar som gick ihop och det funkade kanon fram tills en morgon jag kom ut, den ene hade ett stort HÅL (3x3 cm) på ryggslutet mot svansen.. den andre sprang efter honom och högg honom gång på gång.. Och dom hade oxå gått superbra ihop i 11 månader.. ALDRIG visat tendens till att vara ovänner. Men så helt plötsligt var det slut på den vänskapen..
    Ja, jag tänkte att jag ger dom tills imorron och har dom inte lugnat ner sej då så måste jag dela på dom..
    Dom är ju ett halvår nu ungefär så risken är ju stor att dom tänker bli ovänner nu.
  • LuMa

Glitter Fjädrar och Pizza skrev 2007-11-04 20:15:46 följande:

Ja, tyvärr är det nog bäst så.. Kaniner är ju inga flockdjur utan kolonidjur, och har därmed inget behov att närhet från en annan kanin.
    Nä, det är ju så..
    Men när mesiga jag inte kunde säga nej när djurbutiken prackade på mej två hanar så har jag ju mej själv att skylla också..
    Får se om jag omplacerar den ena i så fall istället för att bygga en till bur nu. Känner jag att jag inte har tid eller intresse till att ha hela backen full av burar här heller. :-/
Svar på tråden Kanintråd #3