• Anonym (Ångest)

Katastrof...jag har snusat!!!

Jag blir så arg på mig själv. Jag är i vecka 22 och är super lycklig att jag och min sambo ska bli föräldrar!!! Innan jag blev gravid va jag storsnusare...slutade när jag plussade och klarat mig bra sen dess. Och nu har jag under dom två senaste veckorna, snusat nån snus per dag...å jag hatar verkligen mig själv för det!! hur kan jag egentligen göra så ...fattar inte de...
    Jag vet inte vart jag ska ta vägen...idag har jag ångest som bara den...

• Svar på tråden Katastrof...jag har snusat!!!
  • Dittrich

anonym;
    Jag önskar jag vore lika stark.
    jag har bara rökt en gång under grav.
    men är så sugen varje dag men att titta på henne och att jag ammar så håller jag mig borta... men vad händer sen när jag inte ammar och jag går ut på krogen eller sitter på en uteservering med den där kalla biran i solen.....

• Anonym

Vill bara tilågga att du varit skiit duktig om du hållt up såå länge innan ! Då klarar du det nu med ! Lycka till med allt !

• Anonym (snusare)

Jag led av en hemsk depression + att jag blir jättenere av hormonerna när jag är gravid. Hade jag inte fått ta en snus då och då hade jag gått under, så även min sambo. Jag vet att det är otroligt själviskt och helt åt helvetet, men det var att välja på att jag i princip skulle ta mitt liv (så illa ställt var det) eller få ta en snus som lindrade det värsta för stunden. Slutade när jag lades in på förlossningen för igångsättning och började inte igen förrän jag slutat amma mitt barn ca 1,5 månad senare. Är i samma sits den här gången, riktigt deprimerad.

• Anonym
    Dittrich skrev 2007-08-07 09:11:28 följande:
    anonym;Jag önskar jag vore lika stark.jag har bara rökt en gång under grav.men är så sugen varje dag men att titta på henne och att jag ammar så håller jag mig borta... men vad händer sen när jag inte ammar och jag går ut på krogen eller sitter på en uteservering med den där kalla biran i solen.....
    Jag har festat och jag ammar inte mer , men jag tänker på hälsan å på min son så fixar det sig ! Känner inget sug faktiskt ! Fy man vill inte skaffa sig cancer själv ! Jag vill leva länge , hehe ! Hoppas att du klarar dig lika bra du med
  • Anonym

Anonym (snusare) skrev 2007-08-07 09:14:29 följande:

Jag led av en hemsk depression + att jag blir jättenere av hormonerna när jag är gravid. Hade jag inte fått ta en snus då och då hade jag gått under, så även min sambo. Jag vet att det är otroligt själviskt och helt åt helvetet, men det var att välja på att jag i princip skulle ta mitt liv (så illa ställt var det) eller få ta en snus som lindrade det värsta för stunden. Slutade när jag lades in på förlossningen för igångsättning och började inte igen förrän jag slutat amma mitt barn ca 1,5 månad senare. Är i samma sits den här gången, riktigt deprimerad.
    Men kanske du ska söka hjälp med att sluta då ? Jag vet att det är svårt , det är skiiit svårt att sluta MEN du har varit snusfri innan i dit liv å då klarat dig ! Det tar ju ett tag att bli avvänjd men det går , jag låvar ! Spara pengarna å gör något roligt med dom ! Ge dig inte du klarar det ! KOM IGEN !
  • Fibbla

Vet inte om det funkar på er, men jag körde nikotinfria snusar när jag blev gravid, men det var så himla äckligt att jag slutade och var GRAV BEROENDE av salta katten ist...

Är nu rök och snusfri sedan 3 år Men fortfarande sugen ibland.

• Anonym

Sluta ha ångest! Visst det är inte bra, men försök att sluta istället.

det är ingen som bättre av att du har ångest!

Kram på dig!

• Jillsan80

Jag har fått 2 barn och snusat nästan en dosa (general portion) dagligen i snart 10 år, alltså även under graviditet och amning. Har alltid sagt att om/när jag blir gravid, har testat ALLT, nikotinplåster, bara sluta, minskat, nikotinfritt snus och t.o.m. hypnos men inget har hjälpt Hade FRUKTANSVÄRT dåligt samvete (det ska man iaf ha) men kunde inte sluta.

Dottern amma jag i 6 månader och hon led, massor. Hon skrek, skrek o skrek tills hon blev 4-5 månader (kolik sa dom att d var, men ja vet inte), sonen har ja inte ammat alls och han är världens lugnaste, skriker nästan aldrig men så får han bara ersättning. Ingen av dem har ngt "fel" vad vi vet iaf.

Lycka till!

*mamma till Bianca född -05 och Felix född april-07*
  • Anonym (Ångest)

Anonym (I Know) skrev 2007-08-07 09:09:00 följande:

Visst är det bättre om man inte snusar, men stress och ångest är betydligt farligare än nikotin för barnet. De artiklar jag läst i läkartidningar brukar nämna att man naturligtvis bör försöka sluta snusa/röka innan man blir gravid om man kan klara det utan att må alltför dåligt då stressen är värre än något annat för fostret.
    Ojdå att stressen är farligare än nikotin de trodde jag aldrig. Men de är klart när jag var super stressad och orolig i kroppen i början av grav. så kände jag mer inte alls bra i kroppen. Ont och spänd i magen till tusen. Mycke för att jag inte snusade alls..beroende är ett h-vete (ursäkta uttrycket). Det som känns nu är att jag har sån ångest över att jag tagit snus, och rädslan finns hela tiden att jag skadar barnet nå fruktansvärt mycke.. något som jag har fått höra av vänner och bekanta att de är livsfarligt om jag skulle snusa.
  • Dis

Att stress under nikotinabstinens skulle vara värre än ett högt nikotinintag har jag mkt svårt att tro. I allafall om man snusar mkt, endast någon snus per dag vet jag inte.

Men det är väl klart att ångest och stress är mkt viktigt att bli av med/minska/förhindra under grav. Mig veterligen finns det olika mediciner som kan minska den känslan, (påverkar signalsubsatnser i hjärnan) Tror att de är bättre än högt nikotinintag, prata med läkare.

Skulle vara intressant att läsa en riktig forskningsrapport om detta.

Jag har själv kämpat med nikotinab. under graviditeten. Höll uppe i början, fuskade lite i mitten och men har de senaste månadrna varit helt snusfri. För mig personligen funkar det bättre än att endast ta ett par snus om dan. Mentalt kan jag "döda" den värsta längtan efter den dagliga snusen eftersom jag inte tiilåter mig att ta en enda. Men det kanske inte funkar för alla. Hursomhelst har detta varit mkt lättare än vad jag trodde. Innan detta hade jag föreställningen om att jag inte skulle kunna fungera och leva ett normalt liv utan snus.

Tyvärr har jag nu i slutet fått ett skov av en "vilande" tarmsjukdom jag har, som skulle kunna bero på att jag slutat snusa. Nikotinet verkar ha en skyddande effekt (vet.konstaterat)
    Men trots det- Är det bättre för barnet att jag inte snusar!

• Anonym (Aprilmamma)

TS. Om du har ångest, sluta snusa genast. Det tycker jag.

• Dis

Ja jag glömde att tillägga..abstinensen lägger sig efter ett tag, några veckor..man klarar en massa som man endast kunde göra med nikotin förut..hjärnan "ordnar" det när balansen i signalsubstanserna "läker". Rätt häftig känsla :)

• Jillsan80

Min bm sa att om jag inte mådde bra utan snus så skulle ja ta mina snus istället, så på något sätt känns det som att de tycker att man ska va lugn och ta snus än att bli stressad utan snus!

• Anonym (Ångest)

Jillsan80:
    De verkar som att stressen inte alls är så bra. Det är ju inte bra för barnen om man snusar..men än hur mycke man vill och borde sluta är de inte lätt... det är verkligen olika från Bm till Bm...

• Jillsan80
    Anonym (Ångest) skrev 2007-08-07 12:54:32 följande:
    Jillsan80:De verkar som att stressen inte alls är så bra. Det är ju inte bra för barnen om man snusar..men än hur mycke man vill och borde sluta är de inte lätt... det är verkligen olika från Bm till Bm...
    Nä stressen är inte bra och inte snuset heller. Ja tänker så här: Så länge jag mår bra så mår bebisen bra. Ja vet, det är inte så i alla lägen, men det har funkat hos mig Det är inte lätt att sluta nej, betydligt mer beroendeframkallande än tobak.
  • Anonym (Ångest)
    Jillsan80 skrev 2007-08-07 13:20:00 följande:
    Nä stressen är inte bra och inte snuset heller. Ja tänker så här: Så länge jag mår bra så mår bebisen bra. Ja vet, det är inte så i alla lägen, men det har funkat hos mig Det är inte lätt att sluta nej, betydligt mer beroendeframkallande än tobak.
    De va en mycket bra tanke att tänka!! så länge jag mår bra så mår bebisen bra!! Fortsättningen kommer vara att jag ska göra allt för att inte snusa men heller inte pressa mig för att sluta för de mår jag inte alls bra utav. Så här i efterhand så var jag lite dum som inte sluta tidigare...me snuset eftersom barnet var planerat och att jag vet ju att de bästa är att inte snusa. Tack så mycke för alla kloka ord du kommit med!!
  • Jillsan80
    Anonym (Ångest) skrev 2007-08-07 14:18:31 följande:
    De va en mycket bra tanke att tänka!! så länge jag mår bra så mår bebisen bra!! Fortsättningen kommer vara att jag ska göra allt för att inte snusa men heller inte pressa mig för att sluta för de mår jag inte alls bra utav. Så här i efterhand så var jag lite dum som inte sluta tidigare...me snuset eftersom barnet var planerat och att jag vet ju att de bästa är att inte snusa. Tack så mycke för alla kloka ord du kommit med!!
    Inte har ja väl kommit med så kloka ord, säger vad jag erfarit och vad jag tycker bara. Lycka till, det går nog bra med allt hur du än gör. Ha d bra vännen!
  • Anonym (snusare)

Har inte läst hela tråden så jag vet inte o du fått det här tipset...
    Men har du prövat Onico?
    jag snusar det nu och tycker att dte funkar bra är inte alls sugen på "vanlig snus".
    Visst de två första veckorna kanske inte är så roliga men det är ju värt det

• Anonym (Ångest)

Anonym (snusare)Jo onico snuset är bra...men de snusade jag i början av grav när jag mådde illa mest varje dag så jag har lite svårt med de..

• Zayna

Slutade också med snus i början av graviditeten och började i mitten och höll på i en-tre veckor, tills sambon kom på mig!
    Idag är jag glad att han gjorde det! Samma dag slutade han också med snuset och vi kämpade tillsammans, men det var inte lätt!
    Däremot så det där med att barn inte får några men, finns inga belägg för. Det finns forskare som menar att barn till de som rökt/snusat under graviditeten får svårt med inlärning senare i livet, även svårigeheter med koncentrationsförmågan, risk för ADHD osv... Försök att minska så mycket det bara går! Du klarar det!!

Svar på tråden Katastrof...jag har snusat!!!