Joel Bitar
Vad tyckte ni om Joel bitar?
Alla jag pratat med hatade verkligen den serien. Antingen var de rädda för Joel, eller så tyckte de han var allmänt hemsk.
Vad var meningen med denna serien egentligen?
Vad tyckte ni om Joel bitar?
Alla jag pratat med hatade verkligen den serien. Antingen var de rädda för Joel, eller så tyckte de han var allmänt hemsk.
Vad var meningen med denna serien egentligen?
Men jag skrev i DÅtid , jag är född 84 och var ganska liten med andra ord när programmet visades , och det var inte bara jag som INTE fattade vad programmet gick ut på .
Då var det en dryg unge , jag reflekterade aldrig över själva faktumet att han hade DS .
Idag i vuxen ålder så har inte programmet fått mig att hata folk med DS , det är bara introt på låten . och det är väl en skillnad ändå .
Jag menar jämnföra vad en 6-7 åring upplevde tidigt 90 tal och vad en en 23 åring tycker 2007 tycker jag är lite lustig inställning och får mig att känna att du dömer mig för vad jag tyckte och inte vad jag tycker .
Och att döma barn är nog det värsta som finns .
döma barn som vuxen (om det inte framgick menar jag förstås )
Jag förstod aldrig riktigt vad syftet var med Joelbitar när jag var liten. Det gör jag väl inte riktigt idag heller. Som någon sade. Joel äter mat, Joel badar... Det gör ju alla barn. Syftet där var kanske att visa att barn med DS är som alla barn? Programkonceptet var bara så stentrist. Hatade det inte dock.
Ika i rutan var som sagt var värre. Sinnessjukt. Värst av allt var dock Skrotnisse. Fy satan vad hemskt!
Det var rent allmänt , men som jag skrev det var tidigt 90 tal och jag är fullt medveten om att det finns ett x antal barnprogram som inte är direkt barnvänliga idagsläget .
Men vad jag minns så var det få familjer som satt allihopa och tittade på den tiden eftersom det var så pass harmlösa barnprogram som det var .
Jag kollade tex på egen tv i mitt rum för det mesta , och ibland med någon kompis .
Och även om föräldrarna var med var det ingen som sa något om det programet , just eftersom synen på DS och vad man visste och inte visste var mycket mindre än i dagsläget .
Det var helt enkelt inget man direkt pratade om , det gick ett barnprogram och därfirån skulle alla barnen veta själva vad det gick ut på .
Men idag är det annorlunda på alla nivåer (till det bättre får jag hoppas framför allt )
Det är nästan 15-17 år sen programmet visades och vad som har hänt under den tiden (både med DS och föräldrarsyn) är helt annorlunda .
Det är det jag försöker få fram.
Denna tråden har aldrig varit menad (hoppas jag ) som ett påhopp för människor med DS utan det är en tråd om barnprogram vi inte gillade , det är en rejäl skillnad.
Du har nog helt rätt. Jag är mycket äldre än dig och jag ser bara vad barnen ser idag, när jag var liten var det teskedgumman, löjligafamiljen och pellipennan och suddigumman.