• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pallas Athena

Hjälp!
    Ge mig era bästa tips för avvänjning/övergång till annan mat än bröstmjölk!
    Sitter på jobbet nu och maken hemma har panik.. Minna vägrar helt plöstligt att äta! Bröstmjölken i flaska, välling (EkoGo) utblandad i bröstmjölk, välling blandad med vatten, Nutramigen, Nutramigen med vaniljsocker/socker i! Ingenting duger! Gröt går inte heller, endast fruktpuré har hon gått med på, men nu är den slut och hon kan ju ändå inte gärna leva på fruktpuré!?
    Hur ska vi göra för att jag ska kunna jobba 6 timmar om dagen!? Har insett att jag kommer få fortsätta amma på kvällar och nätter ett tag till, det har jag inget emot, men jag mår så dåligt för hennes skull nu!
    HJÄLP!

• Modesty2000

Jag har lite samma problem som Pallas Athena...Fia vägrar helt plötsligt att ta Nutramigen...hur mycket socker eller vaniljsocker brukar ni ha i?

• Pallas Athena
    Modesty2000 skrev 2007-08-13 11:43:54 följande:
    Jag har lite samma problem som Pallas Athena...Fia vägrar helt plötsligt att ta Nutramigen...hur mycket socker eller vaniljsocker brukar ni ha i?
    Varför ska de vara så jäkla envisa mot sitt eget bästa??
    Vi brukade ha typ en halv tesked i 120 ml Nutramigen.. Så att det smakar rdentligt, men inte är starkt för den lilla känsliga munnen!
  • Pallas Athena

Suck! Vårt sista hopp (Sinlac) fanns inte inne på vårt apotek, de kunde beställa hem det och få det tidigast på onsdag.. Det innebär ju två dagar till av det här vansinnet!
    Till slut åt hon visserligen 80 ml bröstmjölk, men inte mer förrän jag kom hem! Så från tre på natten till halv fem på eftermiddagen åt hon alltså bara 80 ml bröstmjölk och en halv burk risgröt med frukt! Usch, vad det värker i mitt hjärta för lilla älsklingen..

• rew

Säljs inte Sinlac i vanlig butik oxå? Vet att vårat ICA har det i sitt sortiment!

• Yosa

Jag har köpt Sinlac både på Willys och Ica.

Någon som vet om Sempers "magdroppar" kan ges till barn med mjölkproteinallergi? Innehåller de mjölksyra? Men mjölksyra är väl ok för våra allergiska barn?

• Modesty2000

Yosa: jag ger Sempers magdroppar till Fia och de funkar toppen! Började med dem då jag råkat få i mig smör och hennes mage ballade ur...

• Pallas Athena

Mjölksyra är väl som sojalecitin: okej för allergiker, trots att de verkar innehålla allergenet enligt namnet? Mitt svammel betyder alltså att det bör vara okej om de bara innehåller mjölksyra..?

Jo, möjligtvis säljs Sinlac även på affärerna, men på Maxi var den slut och vår ICA/Konsumbutik är så små att de inte tar in sådant, de har bara några få förpackningar med EkoGos gröt, men inte vällingen.. Men kanske Willys har, ska kolla imorgon..

• crazy hannah

jag tror dessutom att det är billigare i matvaru butikerna, Sinlac alltså jag tror vi betalade ca 45 kr på iCA... Han älskar den=)

.?:*¨¨*:?.Gabriel 07-02- 20.?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar