• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Fridapida
    emby87 skrev 2007-09-21 23:28:11 följande:
    Jag har även ett till dilemma.. Min foundation tror jag inte är så himla bra för mig. När jag använder den så får jag lätt finnar/kvisslor. Det är Isadora - Velvet touch flawless long wear make up.Har rätt fet hy i mig själv. Har läst i någon tråd att det finns foundations utan olja i (antar att min är det) som är bättre för "sånna som mig". Någon som har något tips på någon bra och vars finns dom isf att köpa?Ursäkta om jag ställer dumma frågor. Men alla i denna tråden verkar vara så himla duktiga/proffisionella när det gäller make uo så jag måste bara fråga
    För det första så är det inga dumma frågor och för det andra så gillar vi nog alla ditt smicker!

Du är helt rätt ute. Billiga foundation är ofta baserade på mineraloljor. Mineraloljor kan inte smälta in i huden pga dess sammansättning (vad man tycker om mineraloljor går jag inte in på här). Det gör att produkten lägger sig som ett ogenomträngligt lager på huden. Allt fett som huden produceras stannar kvar på huden eftersom den inte kan andas. Dessutom torkar olja ut huden (fett löser fett) och hudytan blir torr och huden producerar mer fett. En ond cirkel...
    Ofta är problemet lätt att bli av med om man väljer att ta tag i det. Börja med att slänga din foundation. Se över din rengöring och återfukt. Är den uttorkande (rengöringen) för att du tror du har fet hy? Tänk om, ofta torkar vi ut huden för vi tror den är fet, men egentligen så tvingar vi huden till det när vi torkar ut den. Mild rengöring och mycket fukt är knepet. Satsa på bra produkter.
    Foundation som är snäll mot huden är mineralsmink, vilket INTE ska blandas ihop med mineraloljor. Mineralsmink är gjort av mineraler, innehåller inga parfymer o dyl. Men det finns flera andra vanliga flytande foundations som inte är oljebaserade.
    Personligen tycker jag inte att billiga foundations är något att ha, basen är det man ska lägga pengar på.
    Köp din foundation o rengöring på hudvårdssalonger, eller i allafall på Kicks eller Åhlens eller NK...

Hoppas det var förståligt. Fråga gärna igen om det var oklart. Eller om det är något annat .
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-09-21 23:46:30 följande:
    Skojar du??? Jag vill också till Öre och shoppa loss på FACE!!!
    Välkommen
  • maddie3

Hej
    Är det någon av er som varit på MUS makeup kurs? Var ni nöjda?
    Jag funderar på att ta en kurs där.
    Jag ska även gå på deras klubbkväll torsdag 27/9. Ska bli jättekul. Kampanjen Spy känns så superfint, älskar lila. Så jag lär väl komma hem med massor av olika lila nyanser. O för det andra en massa andra färger, Hjälp kommer plånboken skrika o skriker Jippi!

Elma/
    Är frakten dyr hit till sverige, där du beställer borstarna? Var inne på den sidan o blev så sugen på att köpa några.

Ha en fin helg allihopa o sminka inte ihjäl er Skrattande

• elma

maddie3: 6 dollar totalt, oavsett hur mycket man beställer. Att köpa borstar på en pre-buy är ett riktigt kap. Kim som äger Lumiere, tar upp beställningar och sen tillverkas borstarna. Jag har bara hört bra om hennes borstar på delphforum (amerikanskt forum nät)och få 39 borstar för 149$ tycker jag är ett riktigt kap. Om du är intressead av annat än borstar från lumiere, kan jag rekommendera deras foundation och skuggor, jag är jättehöjd!

• elma

maddie3: kan tillägga att lumiere alltid (beställt 3ggr) skrivit ner värdet till typ5-10 dollar så det passerat utan tull. Om det inte är borstar du ska inhandla kan jag annars rekommendera att du inväntar halloween i slutet av oktober, de flesta kommer då att ha big sales.
    Meow, en av mina favvisar verkar ha big sale då, och deras foundation är jättebra, fick hem min 85g, 30-25g (16.95$) mineral bruk hääom dag, japp, ni läste rätt den är skitstor och kommer vara i flera år, med tanke på att min 2g i.d har vart i över 6mån dagligt användande och inte är slut än.

Nu ska jag gå och sminka mig och se om jag kan ta en bild idag!

• Linny

Hej hej!
    Flera frågor men jag ser att proffsiga Fridapida svarat och som vanligt är det uttömande och bra svar! *suger åt mig informationen*

Klubbkväll: Åh jag skulle vilja gå. Men jag ska bort så många kvällar de två kommande veckorna att det känns lite svårt. Skit också.

• Linny

Kul förresten att se att fler lägger in sina sminkningar! Det är så bra att få tips och inspiration. Tack!

• Linny

Maddie: Jag har varit på deras entimmeskurser 4 gånger eller nåt tror jag. Men det är över tiden fem år eller nåt. Har bokat tid två nyårsaftnar bland annat, och så har man både fått festsminkning och massa produkter när man ändå ska ut Men då har jag gått kurserna som kostat 495 och där produkter för samma summa ingår.

• Lejån

Maddie:
    Jag har också gått MUS-kurserna ett par gånger, både den för 495 men även varit på gruppsminkningskursen. Tycker det beror mkt på den som sminkar hur mkt man lär sig, men oftast får man mkt tips iaf. Och att man får produkter för samma kostnad gör ju eg. att själva kursen är gratis så ska man ändå handla nåt så är det ju bara en bonus att boka en kurs.

• Zäta

Fridapida:

Tack för svaret! Låter supersnyggt!

Ska nog försöka hinna med å smainka mig rätt tidigt så jag kan göra om det om det inte blir bra!

Svar på tråden Smink Smink Smink!