• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Fridapida
    Linny skrev 2007-09-21 19:35:00 följande:
    Köpte den andra poreminimizern igår, serumet.. Är det något som verkar när man tar på det, eller är det nåt man använder dagligen för att det ska bli bättre och bättre (även om man just den dagen skiter i att sminka sig och ligger på soffan??
    Det fungerar både långsiktigt och på en gång. När du tar det på så blir huden matt och produktionen av fett minskar. Det går ner längre i hudlagret o ska rena porerna nerifrån o dra ihop sig. Det tar längre tid.
  • Zäta

Hej! Hoppas in i tråden här lite snabbt...

Ska på fest imorgon och är så kass på att sminka mig, har trist smink och inte tid/råd att köpa nytt.

Undrar om ni har tips på hur jag enkelt kan fixa till en snygg sminkning utan att få en kant efter foundation och ett par riktigt snygga ögon!

Jag har:
    Foundation
    Ögonskuggor i de flesta färger (men skimmriga är bara silver och rosa (har olika nyanser på dem))
    Mascara
    Puder
    Rouge
    Solpuder (en var och hur ska jag göra för att se fräsht brun ut)
    Kajaler i vit, svart, rosa, grön, blå, silver med lite glitter.
    Eyeliner svart

Ska ha på mig:
    Svarta ballerina
    Silvriga/gråa lite glittring leggings
    Svart linne + svart kjol

Och hur kan jag ha håret? Är riktigt kass på att styla det. det har blivit ganska långt och är tjockt... trivs egentligen bäst i utsläppt, men kanske med nåt extra.

Ät tacksam för svar... hoppas att ni orkar hjälpa och kom ihåg att jag inte e så bra på smink!

Kanske ska tillägga att jag är blåögd.

• Fluffguf
    Vardagssmink 21/9

Dagens sminkning, ungefär vad jag brukar ha till vardags. Det syns inte så bra, men jag använde en vitskimrande ögonskugga från L'oréals colorappeal för gröna ögon över hela ögonlocket, och en rödbrun i globlinjen och som eyeliner. Skriv gärna vad jag kan förbättra!
  • Fluffguf
    Fridapida skrev 2007-09-21 22:58:42 följande:
    Det fungerar både långsiktigt och på en gång. När du tar det på så blir huden matt och produktionen av fett minskar. Det går ner längre i hudlagret o ska rena porerna nerifrån o dra ihop sig. Det tar längre tid.
    Vilken poreminimizer är detta, den som nämns i ts? Den låter ju bra, jag har ganska fet hy med synliga porer.
  • emby87

Jag har även ett till dilemma.. Min foundation tror jag inte är så himla bra för mig. När jag använder den så får jag lätt finnar/kvisslor. Det är Isadora - Velvet touch flawless long wear make up.

Har rätt fet hy i mig själv. Har läst i någon tråd att det finns foundations utan olja i (antar att min är det) som är bättre för "sånna som mig". Någon som har något tips på någon bra och vars finns dom isf att köpa?

Ursäkta om jag ställer dumma frågor. Men alla i denna tråden verkar vara så himla duktiga/proffisionella när det gäller make uo så jag måste bara fråga

• Fridapida
    emby87 skrev 2007-09-21 19:57:28 följande:
    Nu har jag lagt upp 2st bilder i galleriet på en av mina prövo-sminkningar som jag gjorde nyss. Hittade en brun skugga från MUS i en gömma Hade helt glömt bort den..Dålig kvalité på korten dock. Någon som har lust o kika o ge något mer tips?
    Ser ut att passa dig utmärkt. Lounge är så snygg!
    Jag tycker att du ska sudda ut den bruna lite till uppåt utåt från globlinjen mot brynet. Men inte för mycket.
  • Majestic
    Fridapida skrev 2007-09-21 22:54:26 följande:
    Är anmäld och kvällen är bokad!Här i Örebro (jag veckopendlar hit) så är det jubileumskväll på FACE på onsdag, 20 % på allt. Ingen inbjudan eller medlemsskap av någon sort krävs. Så är någon från Örebro så kan ni även boka onsdagkväll.
    Skojar du??? Jag vill också till Öre och shoppa loss på FACE!!!
    I´m not deaf, I´m just ignoring you!!
  • Fridapida
    Zäta skrev 2007-09-21 23:01:52 följande:
    Hej! Hoppas in i tråden här lite snabbt...Ska på fest imorgon och är så kass på att sminka mig, har trist smink och inte tid/råd att köpa nytt.Undrar om ni har tips på hur jag enkelt kan fixa till en snygg sminkning utan att få en kant efter foundation och ett par riktigt snygga ögon!Jag har:FoundationÖgonskuggor i de flesta färger (men skimmriga är bara silver och rosa (har olika nyanser på dem))MascaraPuderRougeSolpuder (en var och hur ska jag göra för att se fräsht brun ut)Kajaler i vit, svart, rosa, grön, blå, silver med lite glitter.Eyeliner svartSka ha på mig:Svarta ballerinaSilvriga/gråa lite glittring leggingsSvart linne + svart kjolOch hur kan jag ha håret? Är riktigt kass på att styla det. det har blivit ganska långt och är tjockt... trivs egentligen bäst i utsläppt, men kanske med nåt extra.Ät tacksam för svar... hoppas att ni orkar hjälpa och kom ihåg att jag inte e så bra på smink!Kanske ska tillägga att jag är blåögd.
    Svårt när du inte har ngn bild på dig så man ser bra...
    Jag tycker, att om du ska vara relativt svartklädd är det snyggt att plocka upp det i stylingen, utan att det blir tråkigt.

Varför inte platta håret med topparna utåt? Eller en fläta? Gör en sidbena och fläta lite inbakad med hårfästet över pannan och låt den fortsätta ner i håret på sidan. Då är det utsläppt, men lite annorlunda. Flätor är inne iår.

För att inte få en kant efter foundationen gäller helt enkelt att man använder en foundation som är i rätt nyans. Om man inte har det får man fade'a ut den. Lägg t.ex. foundationen ner på halsen med en fuktad svamp, då blir den tunnare.

Bronzer lägger man på kindpen, i panna, käkben o haka. Har du en riktigt stor puderborste så kan du även svepa lite över hela ansiktet. Rouge läggs efteråt på kindbenen och i hårfästet i pannan.

Ögon.
    Lägg svart kajal utmed fransraden och sudda den. Välj en ljus skugga du gillar, kanske en guldig (min personliga favorit), lägg svart i globlinjen och sudda ut ordentligt. Om du tittat i mitt galler i kan du se på den bilden 20/9 hur jag lagt den mörkare färgen i globlinjen. Viktigt är att sudda sudda för att inte få några kanter. Har man inga bra penslar så fungerar tops alldeles utmärkt.

Sätt lite lipgloss på läpparna.
  • Fridapida
    Fluffguf skrev 2007-09-21 23:27:52 följande:
    Vilken poreminimizer är detta, den som nämns i ts? Den låter ju bra, jag har ganska fet hy med synliga porer.
    Nja, det är samma serie, men den jag skriver om i TS är en produkt du har för att dölja, serumet är för att behandla.
  • Fluffguf
    Fridapida skrev 2007-09-21 23:52:34 följande:
    Nja, det är samma serie, men den jag skriver om i TS är en produkt du har för att dölja, serumet är för att behandla.
    Okej, jag kanske ska köpa den då, det varkar vara en bra produkt för mig. Och nu vet jag var jag ska leta iaf
Svar på tråden Smink Smink Smink!