• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • IHateYourFace

Gabriella S skrev 2007-10-01 13:07:36 följande:

Det gör dom ju redan i många fall. Jag vet till och med flera invandrarfamiljer som bytt till svenskklingande efternamn av den anledningen.
    & de tycker du är helt riktigt?
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-10-04 01:01:11 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-01 13:07:36 följande:
    & de tycker du är helt riktigt?
    Ja tycker inte att det är helt rikigt att invandrare tvingas byta till svenska namn för att få jobb. Men jag tycker inte att det är invandrarnas sak att "stå emot" och behålla sina namn, de måste tänka på sina liv här i Sverige som Sverige ser ut just nu.

Det är samhällets syn på invandrare som måste förändras så att invandrare kan behålla sina namn. Hur det ska gå till? Ja du..
  • Jalapeno
    IHateYourFace skrev 2007-10-01 00:10:43 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-09-26 09:09:14 följande: Gör folk verkligen det? Jag är tveksam... Om det nu var så likt "Rolf" som du säger. Varför kunde han då inte behålla sitt gamla namn? Visst har jag förståelse för att man vill byta namn om det är så att det bringar obehag. Jag hade inte heller velat komma till Sverige & hetat Anus. Men det är inte samma sak som att (tvingas) välja bort namn för att de inte passar normen.
    Det är upp till dig om du väljer att lita på vad jag säger eller inte. Fint va? Min upplevelse är att så fort amerikanerna kom på mer eller mindre löjliga öknamn på mig kunde de helt plötsligt prata med mig när de petade in det "nya" namnet i varje mening. Irriterande, ja, men mänskligt. 

För att upprepa igen, jag gillar inte min kollegas namnbyte och jag har inte pressat honom på hans skäl. Jag berättade bara fakta. Det är några dussin arabiska doktorer på mitt sjukhus och om bara en har bytt namn kan han knappast varit "tvingad".

Idealet för mig, och här behöver man inte hålla med , är att döpa sina barn till namn som fungerar i både det nya och det gamla landet, samtidigt. Mitt andranamn är klassiskt svenskt av typen, Maria, Elisabet, Anna och skulle fungera perfekt i tex USA och det är fortfarande mitt namn! Att helt byta förnamn som vuxen är att gå väl långt men jag vill inte döma någon som väljer att göra så, förutsatt att det är ett val
  • Gabriella S

En liten katt skrev 2007-10-04 07:14:44 följande:

Ja tycker inte att det är helt rikigt att invandrare tvingas byta till svenska namn för att få jobb. Men jag tycker inte att det är invandrarnas sak att "stå emot" och behålla sina namn, de måste tänka på sina liv här i Sverige som Sverige ser ut just nu.Det är samhällets syn på invandrare som måste förändras så att invandrare kan behålla sina namn. Hur det ska gå till? Ja du..
    Ja, jag håller med! Det där är lite som vissa morsor som inte tillåter sina barn att rätta till skavanker i sitt utseende (typ utstående tänder eller öron), för att "utseendet ska inte spela någon roll".

Visst - det BORDE det inte göra. Men det blir ändå BARNET som blir lidande, när 99 procent av alla hans/hennes jämnåriga faktiskt tycker att de där utstående öronen spelar en MYCKET stor (negativ) roll...
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-10-06 20:59:47 följande:

Ja, jag håller med! Det där är lite som vissa morsor som inte tillåter sina barn att rätta till skavanker i sitt utseende (typ utstående tänder eller öron), för att "utseendet ska inte spela någon roll". Visst - det BORDE det inte göra. Men det blir ändå BARNET som blir lidande, när 99 procent av alla hans/hennes jämnåriga faktiskt tycker att de där utstående öronen spelar en MYCKET stor (negativ) roll...
    Precis. Man låter barnen ta smällarna för att man känner att man behöver stå upp för nån sorts ideal.
  • IHateYourFace

Ja tycker inte att det är helt rikigt att invandrare tvingas byta till svenska namn för att få jobb. Men jag tycker inte att det är invandrarnas sak att "stå emot" och behålla sina namn, de måste tänka på sina liv här i Sverige som Sverige ser ut just nu.Det är samhällets syn på invandrare som måste förändras så att invandrare kan behålla sina namn. Hur det ska gå till? Ja du..
    Om inte invandrarna står upp för sig själva kommer förmodligen ingen annan göra det heller.

Hur svårt kan det vara att acceptera de som är annorlunda?

Hela svensson familjen är ju ett enda stort ideal. Rätt utbildning, rätt inkomst, rätt bostadsområde, rätt bil, rätt vänner, rätt åsikter, rätt namn... osv osv.

Vem gör egentligen mest skada. Den som valt att ge sitt barn ett annorlunda namn eller den som dömer barnet för att den har ett annorlunda namn?
  • IHateYourFace

Tyras föräldrar skrev 2007-10-06 20:43:49 följande:

Det är upp till dig om du väljer att lita på vad jag säger eller inte. Fint va? Min upplevelse är att så fort amerikanerna kom på mer eller mindre löjliga öknamn på mig kunde de helt plötsligt prata med mig när de petade in det "nya" namnet i varje mening. Irriterande, ja, men mänskligt. För att upprepa igen, jag gillar inte min kollegas namnbyte och jag har inte pressat honom på hans skäl. Jag berättade bara fakta. Det är några dussin arabiska doktorer på mitt sjukhus och om bara en har bytt namn kan han knappast varit "tvingad". Idealet för mig, och här behöver man inte hålla med , är att döpa sina barn till namn som fungerar i både det nya och det gamla landet, samtidigt. Mitt andranamn är klassiskt svenskt av typen, Maria, Elisabet, Anna och skulle fungera perfekt i tex USA och det är fortfarande mitt namn! Att helt byta förnamn som vuxen är att gå väl långt men jag vill inte döma någon som väljer att göra så, förutsatt att det är ett val
    Nu tror ja du missförstod mig lite. Ja är tveksam till att de flesta inte tycker man ska rätta sig efter normen. Inget annat.

De är ju jättefint att de är så bra på ditt sjukhus. Men det är fortfarande många invandrare som känner sig tvingade att byta namn för att inte bli diskriminerade på andra håll.
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-10-08 21:31:37 följande:
    Om inte invandrarna står upp för sig själva kommer förmodligen ingen annan göra det heller. Hur svårt kan det vara att acceptera de som är annorlunda? Hela svensson familjen är ju ett enda stort ideal. Rätt utbildning, rätt inkomst, rätt bostadsområde, rätt bil, rätt vänner, rätt åsikter, rätt namn... osv osv. Vem gör egentligen mest skada. Den som valt att ge sitt barn ett annorlunda namn eller den som dömer barnet för att den har ett annorlunda namn?
    Vi har dock inte rätt att kräva av invandrarna att de står upp för sig själva och vi har inte rätt att kritisera dem om de gör val som dessa för att skapa bra liv för sina barn.

Den som dömer barnet gör givetvis den enda skadan, barnet har inte gjort något fel, inte föräldrarna heller av ren princip. Men barnet kommer oundvikligen bli drabbat av det val föräldrarna gjort pga att människor dömer! Det är ju det som är hela problematiken!

Människan kategoriserar och generaliserar som tokar och det hemskaste av allt är att det ligger i vår instinkt, det var en förutsättning för vår överlevnad en gång i tiden. Vem är vän, vem är fiende?

Så ge du dina barn vilka namn du vill, skyll på de andra "de elaka", de som dömer, det har du rätt i! Men det är dina barn som kommer få möta folks fördomar.
  • IHateYourFace

En liten katt skrev 2007-10-09 07:00:12 följande:

Vi har dock inte rätt att kräva av invandrarna att de står upp för sig själva och vi har inte rätt att kritisera dem om de gör val som dessa för att skapa bra liv för sina barn.Den som dömer barnet gör givetvis den enda skadan, barnet har inte gjort något fel, inte föräldrarna heller av ren princip. Men barnet kommer oundvikligen bli drabbat av det val föräldrarna gjort pga att människor dömer! Det är ju det som är hela problematiken!Människan kategoriserar och generaliserar som tokar och det hemskaste av allt är att det ligger i vår instinkt, det var en förutsättning för vår överlevnad en gång i tiden. Vem är vän, vem är fiende?Så ge du dina barn vilka namn du vill, skyll på de andra "de elaka", de som dömer, det har du rätt i! Men det är dina barn som kommer få möta folks fördomar.
    Jag skulle inte drömma om att kritisera någon för deras namnval. De vore respektlöst.

Eftersom du ändå är inne på våra instinker. Förnuft är förhållandevis nytt för oss. Men vi kan ändå kategorisera utan att döma. Varför fortsätter då vissa att bre på de här fördomarna undrar jag. De blir vi ju inte klokare av. Ett steg i helt fel riktning. Jag tycker de är märkligt.

Vi kommer inte lösa någonting genom att lära oss undvika en viss typ av namn. För de är ju som vi är överens om, inte de riktiga problemet.

& ja. Får jag fler ungar tänker jag självklart ge dom namn vi gillar. Fördomar är jag övertygad om att de kommer få möta oavsett.
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-10-17 01:11:12 följande:
    En liten katt skrev 2007-10-09 07:00:12 följande:
    Jag skulle inte drömma om att kritisera någon för deras namnval. De vore respektlöst. Eftersom du ändå är inne på våra instinker. Förnuft är förhållandevis nytt för oss. Men vi kan ändå kategorisera utan att döma. Varför fortsätter då vissa att bre på de här fördomarna undrar jag. De blir vi ju inte klokare av. Ett steg i helt fel riktning. Jag tycker de är märkligt. Vi kommer inte lösa någonting genom att lära oss undvika en viss typ av namn. För de är ju som vi är överens om, inte de riktiga problemet. & ja. Får jag fler ungar tänker jag självklart ge dom namn vi gillar. Fördomar är jag övertygad om att de kommer få möta oavsett.
    Ja det är klart att det inte är bra att "bre på" fördomar. Men det gör folk uppenbarligen.

Därför skulle jag inte ge mina barn spektakulära namn bara för att.

Du gör som du tror är bäst för dina barn. Jag gör vad jag tror är bäst för mina barn.
  • Jo Ma
    Gabriella S skrev 2007-09-14 22:17:59 följande:
    Fast det är lite kul (eller kanske inte?) när folk lever upp till fördomarna. I mitt bostadsområde finns två systrar i 22-23-års-åldern. Om de vore snyggare, så skulle de se ut som systrarna Graaf - men nu är de inte snygga, så det enda de har gemensamt är det blonderade håret och de korta kjolarna och urringningarna.

Jag satt ute på gården när de var nyinflyttade och kom ut med var sin son. Den ena pojken var för övrigt mulatt.

Och sedan satt de där och pratade, och deras samtal rörde sig om hur hemskt det var att de var tvungna att dela lägenhet, men det måste de för båda hade utmätning hos fogden. Och så diskuterade de ur djupet av sin livserfarenhet när man har bäst levnadsstandard - när man får socialbidrag eller när man har Kronofogdens existensminimum.

När de sent om sider ropade in var sin brat, så höll jag på att börja skratta högt. För de två kusinerna hette NATURLIGTVIS Kevin och Liam!
    Du måste inte dela lägenhet för det.
Svar på tråden WT-namn??????